Čak 92 internet operatora (57 odsto) nema evidenciju o ulasku i vremenu boravka lica u prostorije u kojima se može pristupiti podacima o komunikaciji građana, a mnogi i nemaju zasebne prostorije u kojima se tehnički uređaji nalaze.

 Samo 93 operatora (57 odsto) tvrdi da ima instalirane sisteme za detekciju neovlašćenog pristupa, ali je to i dokumentovao samo jedan. Sve ovo pokazao je nadzor poverenika Rodoljuba Šabića nad operatorima koji pružaju pristup internetu fizičkim licima, odnosno njihovom sprovođenju i izvršavanju Zakona o zaštiti podataka o ličnosti.

Takođe, tokom pismenog dela nadzora, koji je sproveden nad 162 internet operatora, povereniku je samo njh 25 (15 odsto) odgovorilo da takozvane „zadržane podatke“ čuva 12 meseci od dana obavljene komunikacije, kako to i izričito nalaže Zakon o elektronskim komunikacijama, a svi drugi su naveli duže ili kraće rokove. Na kraju, zabrinjava i podatak da je povereniku čak 115 operatora (71 odsto) odgovorilo da za lica koja rade kod njih i imaju pristup podacima o elektronskim komunikacijama nisu kao uslov predviđeni nikakva posebna stručna sprema, završena obuka ili bezbednosni sertifikat.

Šabić za Danas kaže da sprovedeni nadzor pokazuje da ne postoje neophodne pretpostavke za ostvarivanje garancija prava na zaštitu podataka o ličnosti i tajnosti komunikacija građana. Kako naglašava, sve to zaslužuje maksimalnu pažnju svih odgovornih i relevantnih, od nadležnog ministarstva i Republičke radiodifuzne agencije do Vlade i Skupštine.

– Navedene i druge činjenice govore da najveći broj operatora ne raspolaže ni adekvatnom dokumentacijom o privatnosti i bezbednosti podataka o ličnosti, ni definisanim procedurama za pristup njima, kao ni saznanjima o relevantnim zakonskim odredbama, što sve zajedno podrazumeva veliki rizik moguće nezakonite obrade podataka i prodora u privatnost – navodi Šabić.

Prema njegovim rečima, uskoro će uslediti i druga faza nadzora, odnosno neposredan nadzor u sedištu većeg broja operatora. Neposredan nadzor operatora se vrši kako zbog osnovane sumnje u istinitost i tačnost odgovora datih povereniku, tako i zbog niza drugih razloga.

– Bojim se da će rezultati neposrednog nadzora ukazati na još lošije stanje i potvrditi sumnje da su odgovori određenog broja provajdera pogrešni i neistiniti, odnosno „frizirani“ – zaključuje Šabić.

Iste slovne i gramatičke greške

Od 184 operatora prema kojima je sproveden postupak, na pitanja je odgovorilo i dostavilo tražene priloge njih 162. Protiv 22 koji to nisu učinili, kao i protiv još jednog broja koji su to učinili samo formalno, a faktički zapravo opstruiraju postupak nadzora, biće podneti zahtevi za pokretanje prekršajnog postupka. Šabić kaže da se, uz određene izuzetke, dostavljeni odgovori mogu oceniti kao nezadovoljavajući, veoma loši i zabrinjavajući. „Deluje gotovo tragikomično i suvišno je komentarisati činjenicu da je više operatora dostavljalo upitnike koji su apsolutno identično popunjeni, uključujući i identične slovne, gramatičke i logičke greške“, kaže Šabić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari