– Usled konstantnog pada proizvodnje i plasmana “Fijata 500L”, izostanka bilo kakve, makar i nezvanične najave da bi u Kragujevcu u dogledno vreme mogla da startuje proizvodnja još jednog modela automobila, približavanje isteka ugovora između Fijata i države Srbije, te apsolutna nezainteresovanost srpske Vlade i njenog premijera Aleksandra Vučića za situaciju u kompaniji, razlozi su zbog kojih se domaći, ali i međunarodni stručnjaci, sve učestalije bave sudbinom fabrike FCA Srbija, pri čemu se špekuliše i sa mogućnošću da Fijat za neke dve i po godine „digne sidro“ i napusti zemlju, u kojoj još od dolaska, reklo bi se, nije bio dobrodošao.

Situacijom u kragujevačkoj fabrici automobila, naime, u okviru analize stanja srpske ekonomije u poslednjem prošlogodišnjem mesecu, ovih dana, prema informacijma iz specijalizovane štampe, bavi se i zvaničan sajtRepublike Indije, države u kojoj i automobilska industrija, kao okosnica privrednog razvoja svake iole ozbiljnije zemlje, beleži impresivan rast, pa je, primerice, od aprila 2014. do marta 2015. iz pogona brojnih indijskih fabrika izašlo blizu 24 miliona gotovih vozila.

U indijskoj analizi situacije u kompaniji FCA Srbija najpre se skreće pažnja na činjenicu da desetogodišnji ugovor Fijata i Srbije ističe krajem 2018. Potom se ocenjuje da je uspeh modela „Fijata 500L“ –„prosečan“ i pritom se predviđa „izlazna strategija Fijata“. Indijski analitičari smatraju da postoji vrlo velika verovatnoća da, nakon isteka ugovora,Fijatova zatvori fabriku u Kragujevcu. Tim pre što „Fijat trenutno razmatra i redefiniše svoju strategiju malih automobila“, te „ukoliko se vrlo brzo ne najavi novi model za fabriku u Kragujevcu, scenario izlaska Fijata iz Srbije je vrlo moguć“… Tako smatraju indijski analitičari, a toga se sve više, s obzirom na indolentnost srpske Vlade, pribojavaju i u delu domaće stručne javnosti, koja sugeriše da bi država morala već da počne da razmatra moguće alternative italijanskom proizvođaču.

U tom kontekstu pominju se i indijske kompanije „Mahindra i Mahindra“ i „Tata motors“, posebno ova druga koja je proizvodnju automobila u Indiji svojevremeno započela prema Mercedesovoj licenci, i koja je, 2008, za 2,3 milijarde dolara od Forda kupila britanske brendove „Jaguar“ i „Land rover“ i sa njima napravila dobar posao. Istovremeno, Tata motors je i proizvođač takozvanih narodnih automobila, pa iz njenih pogona izlazi i model „Nano“, koji je, krajem minule decenije, koštao nekih 2.500 dolara.

Dobri poznavaoci (ne)prilika u domaćoj i svetskoj automobilskoj industriji smatraju, medjutim, da još uvek nema razloga za strah kad je budućnost kragujevačke fabrike automobila u pitanju. Tim pre što se radi o mladoj i jednoj od najsavremenijih fabrika tog tipa na svetu koja i sa proizvodnjom oko 100.000 automobila godišnje ostvaruje dobit, uprkos činjenici da koristi polovinu instaliranih kapaciteta i što bi, uz naknadna ulaganja, mogla da izrađuje i do 300.000 vozila godišnje, za koliko je projektovana.

U domaćoj javnosti, pa i među onima koji sugerišu eventualnu saradnju domaće sa indijskom automobilskom industrijom, nije, izgleda, dovoljno poznato da je kragujevačka Zastava u drugoj polovini prethodne decenije intenzivno pregovararala i sa Mahindrom i sa Tatom o zajedničkoj proizvodnji putničkih i komercijalnih vozila, pa i o dolasku tih kompanija u Kragujevac. U tim pregovorima pominjana je i mogućnost proizvodnje modela „Tata nano“ u nekadašnjoj Zastavinoj fabrici automobila. Poslednji put čelnici Zastave i Tate motors sreli su se 2007, u Mumbaju (Bombaju), gde se razgovaralo o zajedničkoj proizvodnji Tatinog modela “Indika“ i džipa te indijske kompanije…

Dogovor nije postignut, jer su u Zastavi ipak želeli da saradnju uspostave sa nekom od poznatijih svetskih kompanija, sa kojima je poslovodstvo kragujevačke fabrike tada, takođe, pregovaralo. Vodeće indijske kompanije, pre svih Tata motors, u međuvremenu su počele da pristižu svetsku konkurenciju, a da li je moguć njihov dolazak u Srbiju, zavisi pre svega od dugoročnih planova Fijat Krajsler grupacije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari