Ekskluzivna prava letenja JAT-a na određene destinacije su jedini adut koji ta kompanija ima u nadi da će u drugom tenderskom postupku konačno dobiti kupca. Takvo mišljenje preovladava kod eksperata za strana ulaganja koje je kontaktirao Danas.


Bivši direktor Agencije za privatizaciju Branko Pavlović ističe da je prilika da se JAT privatizuje propuštena u prošlosti, ali i da je krajnje vreme da ta kompanija prestane da bude balast za poreske obveznike. – JAT je odavno mogao da bude prodat ruskom Aeroflotu. Podsećam da su Rusi bili zainteresovani da učestvuju na tenderu, a smatram da bi direktnom pogodbom sa njima bila postignuta veća cena nego što je bila procenjena minimalna cena na tenderu na koji se nije prijavio niko. Aeroflot je bio spreman da ide na tender ako se on održi do određenog roka. Tender je namerno raspisan posle roka koji je odgovarao Rusima kako bi oni bili eliminisani iz tenderskog postupka. Ceh takvog ponašanja su platili građani Srbije, odnosno poreski obveznici koji faktički izdržavaju JAT – objašnjava naš sagovornik.

Pavlović ipak smatra da nacionalni avio prevoznik može da nađe strateškog partnera zbog toga što ima pravo letenja na destinacije koje su zanimljive nekim stranim avio kompanijama. – Ono što je jedina vrednost JAT-a su termini i pravo letenja na važne destinacije. Ima obezbeđene termine leta ka i sa velikih aerodroma u evropskim gradovima. To je nešto što je JAT nasledio iz proteklih decenija i na tu kartu treba igrati. Baš zbog toga je JAT bio interesantan Rusima. Činjenica da je neka kompanija velika ne obezbeđuje joj atraktivne pravce letenja ka Evropskoj uniji. To je recimo slučaj sa Aeroflotom koji je baš zbog toga bio zainteresovan da kupi JAT. Sa druge strane, mislim da Turkiš erlajns nije toliko zainteresovan za JAT jer ima mogućnost letenja ka pomenutim destinacijama – ističe Pavlović. On dodaje da je vrednost JAT-a i u stručnom letačkom osoblju dok je flota zastarela i potpuno beznačajna.

Milan R. Kovačević, ekspert za strana ulaganja ističe da sumnja da će se naći kupac za JAT ukoliko se ne izmire dugovanja i smanji broj zaposlenih. Naš sagovornik se slaže sa Pavlovićevim mišljenjem da je pravo letenja na atraktivne destinacije koje ima JAT jedina mogućnost da se pronađe strateški partner. – Pravo letenja je realna vrednost koju poseduje JAT. To je adut za pronalaženje kupca, ali uz preduslove da se kompanija prethodno oslobodi balasta koji predstavljaju dugovanja i višak zaposlenih – zaključuje naš sagovornik.

Podsećanja radi, mediji su pisali da bi novi tender za prodaju JAT-a mogao da bude raspisan tokom leta. Država je već jednom organizovala tender za prodaju nacionalne avio kompanije 2008. godine na koji se nije prijavio niko.

Pad profita u vazdušnom saobraćaju

Međunarodno udruženje za vazdušni saobraćaj (IATA) snizilo je početkom juna svoja profitna očekivanja za industriju vazdušnog saobraćaja za 54 odsto odnosno za više od pola. Tako je IATA saopštila da sada očekuje da firme iz oblasti vazdušnog saobraćaja tokom 2011. godine ostvare profit posle porezivanja u iznosu od oko 4 milijarde dolara. U martu 2011. godine IATA je objavila očekivanje da taj profit bude 8,6 milijardi dolara. Ovako drastično snižavanje očekivanog profita ima se zahvaliti zemljotresu u Japanu, nestabilnoj političkoj situaciji na Bliskom istoku i severu Afrike i rastu cena nafte. IATA podseća da nafta sada čini oko 30 posto ukupnih troškova u vazdušnom saobraćaju dok je početkom decenije to učešće iznosilo 13 odsto. Očekuje se, saopšteno je iz IATA, da cena nafte ostane jedan od najvećih izazova vazdušne industrije. R. Ć.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari