Tokom izborne tišine, koja traje do nedelje 6. maja u 20 sati, mogu se očekivati „sitni prekršaji“, poput toga da će političke partije slati SMS-ove građanima, pozivati ih telefonom, lepiti plakate po ulicama, ubacivati flajere u poštanske sandučiće.

To su stvari koje nije moguće u potpunosti kontrolisati nigde u svetu pa ni u Srbiji. Važno je da nema oglašavanja, javnih skupova i objavljivanja procene izbornih rezultata. O tome će voditi računa Republička radiodifuzna agencija, Republička izborna komisija i Agencija za borbu protiv korupcije – kaže za Danas Đorđe Vuković, programski direktor CeSID.

Zoran Stojiljković, predsednik Odbora Agencije, za Danas navodi da će ovo nezavisno regulatorno telo pratiti da li će stranke tokom izborne tišine imati javne aktivnosti koje će plaćati. Agencija, koja ima glavnu kontrolnu ulogu finansiranja aktivnosti izbornih lista tokom kampanje, u tom slučaju će hitno reagovati, ukazuje Stojiljković.

Agencija za borbu protiv korupcije procenjuje da je ovogodišnja izborna kampanja pristojnija i jeftinija u odnosu na prethodne, i najavljuje da će se tačni troškovi znati tek nakon što izborne liste, stranke i koalicije dostave finansijske izveštaje o prihodima i rashodima kampanje, odnosno „krajem juna ili početkom jula“.

Stojiljković je na jučerašnjoj konferenciji za novinare najavio da će Agencija od stranaka tražiti i podatke koliko su plaćeni spoljni strani savetnici. On je pozvao partije da, ukoliko imaju podatke da je njihova konkurencija potrošila velika sredstava koja će teško opravdati, to podele s javnošću i Agencijom, jer će u suprotnom Agencija to smatrati „golim marketingom“.

Prema njegovim rečima, ocena Agencije da je kampanja pristojnija i jeftinija od prethodnih bazirana na tome što se izborno telo promenilo, da su socijalne mreže više korišćene, i da bi glamurozna kampanja bila kontraproduktivna s obzirom na nezaposlenost i siromaštvo. On kaže i da je bilo manje šetnji ministara u državnim odorama.

Direktorka Agencije Zorana Marković podsetila je partije da je rok za dostavljanje finansijskih izveštaja o troškovima kampanje 30 dana od dana proglašenja konačnih rezultata izbora. Svi izveštaji će biti obavljeni na sajtu Agencije nakon isteka roka za njihovo dostavljanje.

Markovićeva je podsetila da je Agencija organizovala 160 posmatrača koji prikupljaju podatke o troškovima izborne kampanje na terenu i da će se nakon obrade podataka znati koliko su bilborda, skupova i štampanih materijala imale stranke i koalicije.

Najviše za medije

Prema oceni Zorane Marković, izborna kampanja bila je usmerena više na troškove medijske prezentacije i reklamiranje u štampanim medijima, što je oko 70 odsto svih aktivnosti izbornih lista. Među glavnim aktivnosti tokom kampanje bile su „šetnje“ kandidata, kao i mitinzi i veliki skupovi poslednjih dana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari