Nadležna američka federalna služba, kao i ona kalifornijska, pokrenule su istragu o drugom kompjuterskom programu u dizel modelima automobila „folksvagen“ koji utiče na kontrolu emisija gasova iz automobila. Folksvagen je saopštio da je povukao modele dizel automobila za 2016. iz postupka za dobijanje sertifikata u vezi sa zaštitom životne sredine u Sjedinjenim Državama jer je kompanija trebalo da prijavi softver i za njega traži odobrenje regulatora, što nije učinila.

Softver je otkrio Majkl Horn, šef američkog ogranka Folksvagena, pre saslušanja Potkomiteta Ministarstva za energetiku i trgovinu. Njegove tvrdnje kasnije je potvrdila Agencija za zaštitu životne sredine (EPA) i Kalifornijski odbor za vazdušne resurse (CARB). Softver se kvalifikuje na osnovu državnih i federalnih zakona kao takozvani rezervni sistem za kontrolu emisija gasova, koji modifikuje učinak opreme za emisiju gasova. Folksvagen i regulatori su odbili da kažu da li je svrha i tog softvera bila da lažira kontrolne testove emisija, poput softvera za koji je proizvođač prošlog meseca priznao da je instalirao u 11 miliona dizel automobila, počev od serije iz 2009.



 

„Folksvagen je nedavno pružio EPA-u preliminarne informacije o pomoćnom sistemu za kontrolu emisija gasova za koji je kompanija rekla da je instaliran u jednom ili više godišnjih modela“, rekao je Nik Konger, portparol Agencije. On je dodao da federalni i kalifornijski regulatori „istražuju prirodu i svrhu nedavno identifikovanog sistema.“

Folksvagen se suočava sa sve većim troškovima i narušavanjem reputacije pošto je prošlog meseca otkriveno da je kompanija instalirala softver koji prepoznaje kada je automobil podvrgnut testu za emisije gasova i koji potom minimizira štetne emisije. Kada automobil nije na testu, emitovao bi i do 40 puta više štetnih gasova nego što je dozvoljeno.

Folksvagen i regulatori su bili uzdržani kada je reč o karakterizaciji drugog softverskog programa na bilo koji način. Proizvođač ni na jedan način nije ukazao da li je on bio instaliran i da li je lažirao testove emisija. „Na nedavnim sastancima s regulatorima u Folksvagen grupi Amerike opisali smo EPA i CARB da naša strategija za kontrolu emisija gasova takođe uključuje karakteristike softvera o kojima oni treba da budu informisani i za koji oni treba da daju odobrenje“, saopštio je proizvođač.

Stenli Jang, portparol CARB, rekao je da državna agencija istražuje prirodu drugog sistema, ali odbija da saopšti detalje jer je zahtev Folksvagena „još na čekanju“. Jang je objasnio da iako je Folksvagen povukao svoj zahtev za 2016, koji je podneo federalnim regulatorima, on nije povukao sličan zahtev koji je podneo kalifornijskim regulatorima. „Još analiziramo sve informacije koje su nam pružili i razmatramo sledeći korak“, rekao je.

Proizvođačima je u normalnim okolnostima dozvoljena upotreba pomoćnih sistema za kontrolu emisija prema sporazumima koji su zaključeni nakon pregovora s regulatorima, a koji dozvoljavaju veće emisije u veoma specifičnim okolnostima (kao npr. vožnja uz strme nagibe ili po veoma hladnom vremenu). Međutim, o tim sistemima mora da se zna, a ne da se oni kriju.

Jang je rekao da ne može da odgovori na pitanje kada je Folksvagen tačno obelodanio da i on ima pomoćni sistem za kontrolu emisija ili AECD. „Ono što još ne znamo jeste da li je AECD za 2016. takođe sistem za lažiranje testova ili je sistem koji sledi uputstva koje je prethodno dala EPA“, rekao je Džon German, visoki savetnik specijalista za tehnologiju emisija i efikasnosti u Međunarodnom savetu za čist transport, neprofitnoj organizaciji koja je prva primetila da su prave emisije Folksvagenovih dizela u SAD mnogo veće od dozvoljenih granica.

Srpske službe još čekaju odgovor

U Srbiji još nije poznato koliko je automobila iz Folksvagenove palete pogođeno ovim problemom. Kako za Danas kažu u Agenciji za bezbednost saobraćaja, ovlašćeni predstavnik Folksvagena u Srbiji (Porše SCG) je tu instituciju pismeno obavestio da je u pripremi analiza eventualnih konkretnih vozila na našem tržištu i da rezultate te analize Agencija očekuje „u najskorije vreme“. „U tom smislu se upravo ovih dana sprovodi niz sastanaka sa ovlašćenim predstavnikom i možemo u najkraćem roku očekivati i eventualni spisak konkretnih vozila“, kažu u Agenciji. Ovo telo će „u zavisnosti od sadržine odgovora“ eventualno obavestiti i druge državne organe u Srbiji o problemu vezanom za uređaje za manipulaciju rezultatima merenja izduvnih gasova. Agencija će, kako navodi u odgovorima, preduzeti mere iz svoje nadležnosti, ali se ne navodi kakve bi to mere mogle biti.

A. M.



 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari