Od kada je plutajući objekat za skladištenje i prodaju naftnih derivata zvanično usidren u Velikom Gradištu, protesti građana koji strahuju za potencijalnu ugroženost svoje životne sredine kao i od drugih opasnosti koje naslućuju, nikako ne jenjavaju.

Tanker se nalazi upravo na mestu gde centralna gradska zona sa parkom, dečjim igralištima, sportskim terenima i uređenim šetalištem izlazi na golemu međunarodnu reku.

– Na sastanku predstavnika stranaka (DS, SNS, SPS, SPO, GG i LDP) jednoglasno je usvojen zaključak da jednom ovakvom objektu tamo nikako nije mesto pa ćemo se za njegovo izmeštanje zalagati i ako mi budemo u prilici da vršimo lokalnu vlast, kaže jedan od organizatora protesta Novica Stojanović. Građani i stranački prvaci lokalnih partija u opoziciji postavljaju niz pitanja i iznose sijaset sumnji kao što je, na primer, ona o lokacijskoj dozvoli. Tvrde da uvek postoji latentna opasnost od ekološke katastrofe pa i eksplozije kakve su se, kako kažu, u praksi događale i na najsavremenijim postrojenjima vezanim za gorivo.

Pribojavaju se da bi snabdevanje objekta cisternama sa kopna potpuno „razrovalo“ i uništilo čitav ovaj, najlepši deo varošice i tvrde da će neizbežna isparenja gušiti građane, njihovu decu koja se tu najčešće igraju kao i goste koje ovuda neizostavno vode u šetnju prelepom, savremeno uređenom, obalom Dunava sve do Srebrnog jezera. Strahuju da bi pretakanje nafte ugrozilo održavanje glavnih turističkim manifestacija koje su locirane upravo na ovom delu gradištanskog keja i parku u neposrednoj blizini. Strepe usled svojih saznanja da se radi o plovnom objektu koji više ne odgovara strogim standardima Evropske unije vezanim za zaštitu čovekove okoline pa je, navodno, kao takav i nabavljen sa prevaziđenom tehnologijom. Prema njihovim saznanjima, kako tvrde, nisu regularno obezbeđene sve neophodne dozvole i saglasnosti pri čemu naročito ističu Studiju o uticaju na životnu sredinu…

U „Kompaniji Stokić“, koja je posednik objekta, kažu da u priličnoj meri imaju razumevanje za ponašanje građana ali tvrde da uzroci leže u njihovoj neobaveštenosti i huškanju od strane predstavnika pojedinih članova lokalnih stranaka. – Posle 13 meseci mukotrpnih napora, konačno smo obezbedili sve neophodne saglasnosti i dozvole svih nadležnih ministarstava, njihovih resora, i najodgovornijih stručnjaka, kaže LJuba Stokić, vlasnik Kompanije. Za nabavku ovog objekta uložili smo zamašna sredstva a stigao je iz Duisburga u Nemačkoj gde je radio prema svim propisima i standardima Evropske unije, kaže Stokić. Prema njegovim rečima, kapitalni remont plovila, koji je obavljen 2.002. godine, obuhvatio je najdetaljnije zahvate na koritu broda sa duplim komorama tankova od propisanih materijala i svim postrojenjima za potpuno bezbedano i efikasno funkcionisanje tako da je svaka bojazan od bilo kakvog zagađenja ili potencijalnih havarija potpuno isključena. Jedina ovlašćena ustanova ministarstva nadležnog za infrastrukturu i energetiku u ovoj oblasti, „Jugoregistar“, obavila je sve tehničke preglede i dala dozvolu. – U čitavoj Evropi ovakvi, pa i veći objekti, nalaze se u znatno gušće naseljenim sredinama, čak i među oblakoderima, pa tamo nikome ne pada na pamet da oko toga pravi ikakve probleme. Uostalom, i u gradištanskom pristaništu godišnje bude usidreno i po stotinak tankera i drugih plovila s naftom, od kojih su postrojenja našeg objekta namenjena ekologiji i zaštiti na znatno višem tehnološkom nivou, pa to do sada nikome nije smetalo. Obezbedili smo sve neophodno iz Ministarstva za ekologiju i prostorno planiranje pošto je objekat, po svim standardina EU, opremljen najsavremenijim filterima za sprečavanje isparenja, protipožarnim i hemijsko tehničkim uređajima tako da nema ni govora o ugroženosti životne sredine, uverava direktor Kompanije Stokić. Tamo, takođe, tvrde da, prema zakonskim odredbama, Studiju o uticaju na životnu sredinu neophodno je izraditi samo za objekte znatno većeg kapaciteta koji i zapremaju preko 5.000 kubika. Kažu da imaju Ugovor o korišćenju vodnog zemljišta od „Srbijavoda“ preko Ministarstva za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu. Neophodno je znati da se ovde radi o akciznoj robi pa su bili prinuđeni da objekat postave upravo na ovaj vertikalni kej u carinskoj zoni kako bi bio pod nadzorom obližnje, nadležne carinske ispostave. Tu je, naravno, i dozvola Pogranične policije. Tanker će biti snabdevan iz drugih plovila isključivo sa vode a planirano je da ispred čitavog objekta bude formiran zeleni pojas što će doprineti i estetici čitavog krajolika a sve dosadašnje turističke manifestacije moći će da se održavaju na tradicionalnim mestima bez ikakvih problema. – Nedavno smo dobili dozvolu i od dvojice glavnih inspektora ministarstva nadležnog za ekologiju i urbanizam koji su naložili lokalnoj samoupravi da nam, konačno, izda i lokacijsku dozvolu, tvrdi Ljuba Stokić navodeći da je potrebno imati u vidu i sve koristi od ovog posla, preko poreza i drugih doprinosa, za državu i samu opštinu Veliko Gradište uz činjenicu da će biti zaposleno desetak ljudi.

Ipak, stotinak građana i aktivista pojedinih stranaka pokušalo je prošle srede da blokira rad Skupštine opštine, čija je glavna tačka bio budžeta koji je kasnije i usvojen, a među građanima koji su ometali rad najvišeg zakonodavnog organa lokalne samouprave bilo je i skeptika koji su sumnjičavo sugerirali „da mi, ipak, sačekamo početak funkcionisanja ovog naftnog tankera i sami se uverimo ima li negativnih uticaja“. Pa, da sačekamo.

Jedinstven objekat u Srbiji

Plutajući objekat za skladištenje i prodaju naftnih derivata u Velikom Gradištu na Dunavu prvi je ove vrste u Srbiji. Dugačak je 84,86 metara, čirok oko devet, a dubok 2,6 metara, dok mu je sertifikovani kapacitet 1.238 tona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari