Dužina čekanja, nepoštovanje zakazane satnice, gužve, nedovoljno vremena posvećenog pacijentu, neki su od vodećih uzroka nezadovoljstva pacijenata radom specijalističke službe u bolnicama u Beogradu.


Istraživanje zadovoljstva korisnika radom ustanova sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite sprovedeno je u nedelji od 1. 12. 2014. do 5. 12. 2014. godine na internističkim, hirurškim, ginekološkim, odeljenjima fizikalne medicine i rehabilitacije i specijalističkim službama u 17 beogradskih bolnica, prema Metodološkom uputstvu Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović Batut“.

U istraživanju zadovoljstva korisnika njihovim radom korišćen je jedinstveni upitnik za svako odeljenje. Učestvovalo je ukupno 2.864 korisnika, ili 80,5 odsto u odnosu na broj otpuštenih pacijenata. Najveća stopa odgovora bila je na odeljenjima za rehabilitaciju (preko 99 odsto), a najmanja stopa odgovora je na ginekološko-akušerskim odeljenjima, oko 76 odsto.

Prema mišljenju većine pacijenata (oko 88 odsto), organizacija prijema u bolnicu je zadovoljavajuća. Pacijenti su tokom bolničkog prijema najzadovoljniji ljubaznošću osoblja (94 odsto zadovoljnih), a najmanje zadovoljni čekanjem na šalteru (79 odsto zadovoljnih), a zatim objašnjenjima u vezi s procedurom prijema i vremenom od prijema u bolnicu do smeštaja u bolesničku sobu (oko 87 odsto zadovoljnih). Takođe su veoma zadovoljni i procedurom otpusta iz bolnice (preko 92 odsto zadovoljnih). Prosečna ocena zadovoljstva bolničkim prijemom je 4,29, a otpustom iz bolnice 4,45. Procedurom bolničkog prijema su najzadovoljniji pacijenti u Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju i ortopedsku protetiku, Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju i Klinici za rehabilitaciju „Dr Miroslav Zotović“. Procedurom bolničkog otpusta najzadovoljniji su pacijenti Specijalne bolnice za kardiovaskularne bolesti „Sveti Sava“ i KBC „Dr Dragiša Mišović“.

Značajno nepovoljniji podaci se odnose na poznavanje prava i dužnosti pacijenta na odeljenju, a posebno na mogućnosti za prigovore i žalbe u slučaju nezadovoljstva. Oko 11,5 odsto pacijenata se izjasnilo da ih bolničko osoblje nije upoznalo sa pravom da daju saglasnost na predloženu proceduru, oko 12 odsto nije upoznato sa dužnostima na bolničkom odeljenju, a 28 odsto nije upoznato sa načinom prigovora i žalbi u slučaju nezadovoljstva, što je slično rezultatima iz prethodne godine.

Blizu 95 odsto pacijenata je zadovoljno radom lekara i medicinskih sestara u bolnicama u Beogradu. Pacijenti su zadovoljni ljubaznošću medicinskih sestara, njihovim objašnjenjima vezanim za procedure, testove i tretmane, kao i vremenom čekanja na sestru kod hitne potrebe, pa je prosečna ocena zadovoljstva sestrinskom negom 4,61 (u prethodnoj godini 4,60). I osobine lekara, ljubaznost, spremnost da daju odgovore na pitanja, sposobnost dijagnostikovanja zdravstvenih problema, uspešnost u lečenju, davanje uputstva pri otpustu sa bolničkog lečenja, kao i objašnjavanje testova i tretmana, zadovoljavajući su za većinu pacijenata, pa je prosečna ocena zadovoljstva uslugama lekara 4,59 (u prethodnoj godini 4,58). Radom medicinskih sestara su najzadovoljniji pacijenti u Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju i Institutu za reumatologiju, a radom lekara su najzadovoljniji pacijenti u Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju i ortopedsku protetiku i Institutu za reumatologiju.

Dijagnostičkim procedurama u bolnici u oblasti laboratorijske dijagnostike zadovoljno je 95 odsto pacijenata, u oblasti radiološke 93 odsto, kardiološke dijagnostike oko 95 odsto, a uslugama fizikalne terapije oko 92 odsto pacijenta. Prosečna ocena zadovoljstva uslugama dijagnostike i terapije je 4,52 (u prethodnoj godini 4,49). Dijagnostičkim uslugama su najzadovoljniji pacijenti u Klinici za rehabilitaciju „Dr M. Zotović“, Specijalnoj bolnici za rehabilitaciju i ortopedsku protetiku i u Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju.

Bolničkim smeštajem je zadovoljno oko 83 odsto ispitanika, s tim što su najnezadovoljniji čistoćom toaleta (68 odsto zadovoljnih), udobnošću kreveta (75 odsto) i opremom sobe (78 odsto), dok je najveći broj zadovoljan temperaturom (87,5 odsto) i čistoćom bolesničke sobe (85 odsto). Prosečna ocena zadovoljstva uslovima smeštaja u bolnici je 4,15 (4,17 u prethodnoj godini). Uslovima smeštaja su najzadovoljniji pacijenti u Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju, Specijalnoj bolnici za cerebrovaskularne bolesti „Sveti Sava“ i KBC „Dr Dragiša Mišović“.

Oko 90 odsto pacijenata je zadovoljno organizacijom poseta, vremenom posete, dužinom trajanja i brojem poseta (prosečna ocena 4,29 za vreme i za dužinu poseta, a 4,30 za broj poseta), što odgovara rezultatima iz prethodne godine. Najzadovoljniji su pacijenti u Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju i Specijalnoj bolnici za ortopedsku protetiku.

Zadovoljstvo pacijenata se značajno razlikuje u različitim bolnicama (prosečna ocena od 4,21 do 4,83). Najzadovoljniji su pacijenti u Specijalnoj bolnici za ortopedsku protetiku, Specijalnoj bolnici za cerebrovaskularne bolesti „Sveti Sava“ i Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju.

Anketa je pokazala da se posle poseta lekaru specijalisti, 77,3 odsto ispitanika oseća sposobnijim da se izbori sa svojim zdravstvenim problemima.

Dobijeni rezultati, i pored visokog stepena zadovoljstva korisnika, ukazuju da postoje segmenti bolničkog smeštaja i rada, koje treba unapređivati.

(Sa sajta Beogradskog zavoda za javno zdravlje)

Najmanje zadovoljne pacijentkinje ginekologije

Ocenjujući bolničko lečenje u celini, kao i prethodne godine, najzadovoljniji su pacijenti lečeni na odeljenjima za rehabilitaciju (4,46), a najmanje su zadovoljne pacijentkinje sa ginekološko-akušerskih odeljenja (4,18).

 

Ishrana u bolnicama

Pacijenti su najmanje zadovoljni ishranom i uslovima smeštaja u bolnici. Ukusom bolničke hrane zadovoljno je oko 72 odsto pacijenata, raznovrsnošću hrane 73 odsto, a temperaturom hrane oko 77 odsto pacijenata. Količinom hrane je zadovoljno 80 odsto, načinom serviranja preko 82 odsto, a vremenom serviranja oko 86 odsto pacijenata. Prosečna ocena opšteg zadovoljstva uslugama ishrane je 4,08 i nešto je veća u odnosu na prethodnu godinu (4,02). Bolničkom ishranom su najzadovoljniji pacijenti u Specijalnoj bolnici za endemsku nefropatiju i Specijalnoj bolnici za ortopedsku protetiku.

 

Muškarci zadovoljniji

Na stepen zadovoljstva bolničkim lečenjem statistički značajno utiču: pol, starost, školska sprema i materijalni položaj ispitanika. Muškarci su zadovoljniji lečenjem u bolnici od žena, a stariji pacijenti su zadovoljniji od mlađih. Pacijenti koji su svoj materijalni položaj ocenili kao veoma dobar i dobar su zadovoljniji od pacijenata čiji je materijalni položaj loš. Sa porastom školske spreme zadovoljstvo opada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari