Atina traži zaštitu geografskog porekla za grčki jogurt 1Foto: FreeImages / wendyrmelg

S obzirom na rast tražnje, ali i nedavne sporove sa Češkom, ministarstvo poljoprivrede Grčke tražiće zaštitu oznake geografskog porekla za „grčki jogurt“.

 Taj proizvod nema zaštićeno geografsko poreklo ali je u neku ruku zaštićen jer se i na njega odnose odredbe propisa EU o informacijama o hrani za potrošače.

Nakon što je to predložilo Udruženje grčkih uzgajivača, ministarstvo je osnovalo radnu grupu koja će pripremiti tehničke detalje za aplikaciju za registraciju naziva „grčki jogurt“ u skladu sa šemom EU o kvalitetu hrane potrebnom za dobijanje oznake geografskog porekla.

Za jogurt Atina želi i zaštitu oznake porekla i zaštitu geografskog porekla.

„Napravili smo važan korak da osiguramo naš tradicionalni proizvod, grčki jogurt, koji je poznat po svom jednstvenom kvalitetu na evropskom i međunarodnom tržištu“, kazao je ministar poljoprivrede Evangelos Apostolu dodajući da se tim potezom odgovara na još jedan prioritet – da se proizvođačima jogurta i sirovine osiguraju prihodi.

„Ako uspemo (da zaštitimo proizvod), korist će biti velika jer će jogurt biti zaštićen od drugih zemalja koje sve više nastoje da ga uzurpiraju kako bi zadovoljile rastuću tražnju potrošača“, rekao je predsednik Udruženja Takis Pevertos.

Spor sa Pragom

Grčka i Češka su se 2016. sporile oko jogurta, odnosno oko termina „grčki“ i „u stilu grčkog“.

Atina, već nezadovoljna što nije dobila zaštitu za svoj tradicionalni feta sir u sporazumu o slobodnoj trgovini EU i Kanade (CETA), oštro je reagovala na upotrebu termina „jogurt u grčkom stilu“, posebno u nekoj članici EU.

Portparol Evropske komisije tada je rekao da proizvod „grčki jogurt“ nema zaštićeno geografsko poreklo ali da je osnovni zahtev u propisima EU o informacijama o hrani da „oznaka na hrani ne sme da dovede u zabludu potošača, uključujući oko porekla nekog proizvoda“.

Evropski komesar za zdravstvo i bezbednost hrane Vitenis Andriukaitis potvrdio je da oznaka „grčki jogurt“ na proizvodu napravljenom van Grčke može da obmane potrošača i stvori nelojalnu konkurenciju na tržištu EU.

Kada je reč o ostalim oznakama, poput „jogurt grčkog tipa“, „jogurt u grčkom stilu“ ili „jogurt po grčkom receptu“, komesar kaže da oni mogu da budu prhvatljivi jer ukazuju da je proizvod „kremaste teksture zbog posebnog načina proizvodnje“.

Međutim, istakao je Andriukaitis, da li se nekom oznakom obmanjuje potrošač, trebalo bi da se procenjuje „od slučaja do slučaja“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari