Foto: STEPHANIE LECOCQ/EPA

Evropska komisija je saopštila da trenutno istražuje da li su se ove kompanije dogovorile da se ne takmiče u razvoju sistema i tehnologija kojima se smanjuje emisija štetnih gasova, te da to, ukoliko se dokaže da je tačno, znači da je kupcima uskraćena mogućnost da kupe automobile koji manje zagađuju okolinu. Ove firme su i ranije bile predmet istrage Evropske komisije.

Komisija je saopštila da je cilj njene istrage da se proceni da li su se proizvođači automobila dogovorili da izbegnu takmičenje u stvaranju tehnologija namenjenih za prečišćavanje gasova automobila koji idu na benzin i dizel, što bi predstavljalo kršenje pravila Evropske unije.

Istraga se zasniva na informacijama da su se ove kompanije, uključujući i Audi i Porše u vlasništvu Folksvagena, sastale da razgovaraju o upotrebi tehnologija za ograničavanje emisije. Dve vrste sistema za kontrolu su pod istragom: selektivni katalitički redukcioni sistemi koji smanjuju emisiju oksida azota iz dizel motora i takozvani „Oto“ filteri koji smanjuju emisiju iz benzinskih motora. „Dubinska istraga Komisije u ovom slučaju tiče se specifičnog vida saradnje za koji se sumnja da mu je cilj ograničavanje tehnološkog razvoja ili sprečavanje razvoja novih tehnoloških uređaja“, dodaje se iz EK.

Sve tri kompanije su izdale saopštenja u kojima se tvrdi da u potpunosti sarađuju sa Komisijom i da ne žele dalje da komentarišu proceduru. Dajmler je istakao da se istraga odnosi isključivo na Evropu, dok BMW tvrdi da je „u potpunosti posvećen principima tržišne ekonomije i fer takmičenja“. Komisija je saopštila da nema naznaka da su ovi proizvođači automobila bili u međusobnom dogovoru da koriste ilegalne „uređaje za prevaru“ pri merenju emisije štetnih gasova. Folksvagen je 2015. priznao da je koristio ovaj softver u Sjedinjenim Državama da bi varao na testovima za emisiju gasova iz dizel motora, što je kompaniju dovelo do skandala.

Od tada, određene nepravilnosti pri merenju emisije gasova su pronađene kod još nekoliko najvećih proizvođača automobila, iako nijedna nije bila tako ozbiljna kao kod Folksvagena.