most moračica

BBC
Most Moračica je najveći pojedinačni objekat na deonici od Podgorice do Kolašina. Visok je 175 metara, širok 23,4 metra i dug 960 metara

Crna Gora svakog 13. jula slavi Dan državnosti, ali će ove godine ovaj datum ostati upamćen i kao dan kada je zvanično puštena u rad prva deonica prvog autoputa u toj zemlji.

Prvi automobili zvanično će projuriti u četvrtak ujutru autoputem od Podgorice do Kolašina, a putarina će prvih sedam dana biti besplatna, navedeno je na sajtu Vlade Crne Gore.

Dritan Abazović, premijer Crne Gore, na otvaranju je rekao da je ovaj projekat „možda i najveći neimarski poduhvat u istoriji i zalog za razvijenu Crnu Goru koju ćemo ostaviti našoj deci“.

„Auto-put je početak trajnog spajanja Crne Gore sa svetom. Vrleti crnogorskog krša sjediniće se sa plodnom ravnicom, glavni grad sa severom, Crna Gora sa Evropom“, rekao je Abazović.

Maksimalnom brzinom od 100 kilometara na sat, koliko je ograničenje između naplatnih rampi Smokovac kod Podgorice, glavnog grada Crne Gore, do stanice Mateševo kod Kolašina na severu, deonicu od 41 kilometra vozači sada mogu da pređu za 25 minuta.

Put između ova dva grada sve do juče, sada već starim magistralnim putem, trajao je oko sat i po vremena.

Osim što novi kolovoz skraćuje vreme vožnje, skraćuje i njenu težinu, pošto vozači sada više ne moraju da voze uz planine Platije i duž reke Morače.

Upravo kanjon Morače važi za najteži putni pravac kroz Crnu Goru i jedna je od crnih tačaka za vožnju.

Crne tačke na putu su mesta visokog rizika za vozače, na kojima se učestalo dešavaju opasne situacije ili saobraćajne nezgode sličnih karakteristika u periodu od više godina uzastopno.


Prioritetna deonica sa trogodišnjim kašnjenjem

Deo autoputa koji će, kada u potpunosti bude završen, spojiti Srbiju sa primorjem susedne zemlje, prva je od tri planirane deonice ove saobraćajnice kroz Crnu Goru.

Ako izaberu ovaj put, vozači će proći preko 20 mostova ukupne dužine od oko šest kilometara i kroz 16 tunela dugih ukupno oko 18 kilometara.

Može se dogoditi da vam se tokom puta zapuše uši, jer se novootvoreni put proteže na različitim nadmorskim visinama – od 63 metra kod Smokovca kod Podgorice, do 1.100 metara iznad mora na naplatnoj rampi kod Kolašina.

Stari i novi put

BBC
Ko želi, može i dalje starim putem kroz kanjon Morače

Izgradnja puta počela je 2015, a prva vozila je ovuda trebalo da prođu još u maju 2019.

Sa 11. maja 2019. rok za završetak radova pomeren je na 30. septembar 2020.

Rok je ponovo probijen i najavljivano je da će sve biti završeno 30. novembra 2021.

Zatim je došao i novi, četvrti rok za završetak radova – januar 2022.

Vlada Dritana Abazovića, koja je izabrana aprila ove godine, najavila je završetak radova i puštanje deonice za leto 2022.

Tako se došlo do jula 2022. kao petog roka za otvaranje ove deonice autoputa.

Ukupna dužina ključne saobraćajnice koja će se protezati od Bara, lučkog grada na jadranskoj obali, do Boljara, grada na severu zemlje i granici sa Srbijom, iznosi 165 kilometara.

Sve do juče, put između ova dva grada bio je dug 225 kilometara, a njime se vozilo četiri i po sata.


Smokovac – Mateševo u brojkama

  • 41 kilometar duga deonica;
  • 810 miliona evra vrednost kredita koji je Crna Gora uzela od kineske Eksim banke za gradnju ove deonice; zbog naknadnih radova ovaj iznos je u međuvremenu podignut na više od 900 miliona evra;
  • 63 metra – to je nadmorska visina na kojoj počinje autoput u Smokovcu;
  • 1.100 metara – nadmorska visina petlje Mateševo kod Kolašina, gde se deonica završava;
  • 100 kilometara na čas – maksimalna brzina na autoputu;
  • 20 mostova;
  • 16 tunela;
  • 950 metara dug je most Moračica;
  • 2.620 dana trajala je izgradnja 41 kilometra autoputa.

Izvor:Investitor.me


Brže do mora, ali sa nekoliko godina zakašnjenja

Autoput je značajan i za stanovnike Srbije jer skraćuje i ubrzava put do mora.

Kada bude izgrađen u celosti, do crnogorskog primorja će se iz Beograda, glavnog grada Srbije, stizati za četiri i po sata, najavljuju godinama političari.

Prema jednoj od najranijih najava, na more je već četiri godine trebalo da se stiže dosta brže nego sada.

U aprilu 2014. Aleksandar Vučić je kao mandatar za sastav Vlade poslanicima predstavio ekspoze i plan rada za naredne četiri godine.

Rekao je tada da će u tom periodu biti završen autoput Beograd – Boljare.

Aprila 2021. Aleksandar Vučić, sa predsedničke pozicije, najavio je da će se, kada put bude završen, od Beograda do Boljara stizati za dva sata i 15 minuta.

Čitav autoput trebalo bi da bude izgrađen do decembra 2027. godine, rekao je novembra 2021. tadašnji premijer Crne Gore Zdravko Krivokapić.

Ukupna dužina autoputa od Beograda do Jadrana biće 445 kilometara.

Crnoj Gori pripadaće 165 kilometara ovog puta, dok su ostali delovi u Srbiji.


Najskuplji kilometri autoputa

Glavni izvođač izgradnje autoputa na deonici Smokovac – Mateševo je kineska kompanija CRBC (China Road and Bridge Corporation).

Kompletan aranžman između Crne Gore i Kine prvobitno je procenjen na 809 miliona dolara, a naknadno je cena povećana za oko 90 miliona zbog izgradnje pristupnih puteva i infrastrukture.

Osim trogodišnjeg kašnjenja njegovog završetka, postaće i „najskuplji autoput na svetu“, kazao je 13. aprila ove godine, u razgovoru za BBC, Dritan Abazović.

Dve nedelje kasnije postao je premijer.


Kada se nastavljaju radovi?

Ranije je bilo planirano da posle završetka prve, odmah počne izgradnja druge deonice od Mateševa do Andrijevice.

Duga je 23 kilometra i, prema proceni iz 2019. godine njena izgradnja će koštati 273 miliona evra, prenele su podgoričke Vijesti.

Zbog rasta cena građevinskog materijala, nova procena je da bi ona sada mogla da košta i 400 miliona evra, navodi list.

U novembru prošle godine, tadašnji premijer Zdravko Krivokapić je kazao da se završava izrada projekta za naredne deonice autoputa.

„Čim projekat bude gotov, krenućemo u preispitivanje kreditnog aranžmana i očekujemo da će septembar 2022. biti nastavak tog dela od Mateševa do Andrijevice“, rekao je tada Krivokapić, obrazlažući program kapitalnih investicija Crna Gora odmah.

Vlada na čijem je bio čelu je u međuvremenu smenjena.


Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari