Marina Samardžić (desno) sa bratom Nikolom (levo)

Nikola Samardzic/Privatna arhiva
Marina Samardžić (desno) nije položila prijemni za srednju muzičku školu. Njen brat Nikola (levo) podneo je tužbu Poverenici za ravnopravnost iako nadležni tvrde da je prijemni organizovan u skladu sa zakonom

Četrnaestogodišnja Marina Samardžić iz Požarevca od malena svira harmoniku i poželela je da upiše srednju muzičku školu.

Međutim, nije položila prijemni ispit.

„Prijemni u muzičkoj školi Stevan Mokranjac ona je polagala kao i sva ostala deca i tri dana po dva sata bila je izložena ponižavanju“, kaže za BBC na srpskom Nikola Samardžić, Marinin brat.

Nikola tvrdi da njegovoj sestri Marini, koja boluje od Daunovog sindroma, nije omogućeno adekvatno polaganje prijemnog ispita za srednju muzičku školu.

Međutim, direktor muzičke škole Zoran Marić kaže za BBC na srpskom da je škola polaganje organizovala po zakonu.

Iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja takođe kažu da škola jeste prilagodila polaganje Marini.

Ipak, dodaju da, zajedno sa školom, razmatraju „koji fakultativni oblik nastave mogu da omoguće učenici vodeći računa da se zaštiti interes deteta“.

Marinina porodica podnela je prijavu Poverenici za zaštitu ravnopravnosti.

„Predavači u školama nisu obučeni da rade da decom sa smetnjom u razvoju i nema neophodne pomoći defektologa koji bi njima objasnio kako da pristupe radu sa takvom decom“, tvrdi Marija Pavlović, predsednica beogradskog Udruženja za pomoć osobama sa Daunovim sindromom.

Kako je sistem polaganja prijemnih ispita za muzičke škole prilagođen deci sa Daunovim sindromom?


Šta je Daunov sindrom i koje su posledice

  • Hromozomski poremećaj uzrokuje kašnjenje u fizičkom, intelektualnom i jezičkom razvoju
  • Fizičke i medicinske karakteristike ljudi sa Daunovim sindromom se razlikuju kao i mentalna sposobnost, ponašanje i fizički razvoj
  • Svako sa Daunovim sindromom ima jedinstvenu ličnost, sposobnosti i talente

* Izvor: Institut za javno zdravlje u Kragujevcu


Pogledajte i video o prvoj modnoj reviji manekena sa Daunovim sindromom u Beogradu

Manekeni sa Daunovim sindromom prvi put na modnoj pisti u Beogradu
The British Broadcasting Corporation

Šta se dogodilo na Marininom prijemnom ispitu?

Učeći po individualnom obrazovnom planu (IOP), Marina je stekla niže muzičko obrazovanje tokom šest godina u pomenutoj školi, a u Osnovnoj školi „Dositej Obradović“ iz Požarevca pohađa osmi razred po istom planu, objašnjava njen brat Nikola.

Individualnim obrazovnim planom, skraćeno IOP, obezbeđuje se dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju učenika, u skladu sa njihovim sposobnostima i mogućnostima, objašnjavaju iz Ministarstva.

Nikola tvrdi da je Marina prijemni ispit za srednju muzičku školu polagala bez specijalizovanog plana.

Međutim, i škola i Ministarstvo tvrde da je sve urađeno po zakonu i da Marina prijemni jeste polagala po individualnom planu.

„Razlike u polaganju prijemnog ispita za osobe sa posebnim potrebama odnose se na način, a ne na sadržaj“, naglašava Marić, direktor škole.

Dodaje da sva deca u srednjim muzičkim školama polažu isti sadržaj ispita.

„To je drugačije od prijemnog ispita u osnovnim muzičkim školama, gde im se prilagođava i sadržaj i način polaganja“, objašnjava Marić.

Iz Ministarstva kažu da su ispit iz harmonike, kao i solfeđa i teorije muzike, prilagođeni Marini.

Navode da je imala „stolicu odgovarajuće „visine“, kao i dodatno vreme za polaganje ispita.

„Uz nju je bio i lični asistent, koji je „prisustvovao svim fazama prijemnog ispita, pridržavajući se saglasnosti koju je potpisao i uputstava koje je dobio od školske komisije kako bi se obezbedila regularnost prijemnog ispita“, navode u pisanom odgovoru iz Ministarstva.

Šta kažu propisi?

„Osobe sa smetnjama u razvoju i invaliditetom mogu da se upišu u srednju školu pod povoljnijim uslovima radi postizanja pune ravnopravnosti u sticanju obrazovanja i vaspitanja“, propisuje Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja.

Šta zakon kaže o prijemnim ispitima?

Prijemni ispit za osobe sa smetnjama u razvoju i sa invaliditetom mora biti obavljen „u skladu sa njihovim motoričkim i čulnim mogućnostima, odnosno uslovima koje zahteva određena vrsta invaliditeta“, piše u Stručnom uputstvu za sprovođenje upisa učenika u srednju školu.

Nema jasnih pravila za upis učenika sa Daunovim sindromom u Smernicama za prilagođavanje prijemnog ispita za srednju školu učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška.

U smernicama piše šta je neophodno obezbediti za polaganje ispita kod učenika sa smetnjama vida, smetnjama sluha, poteškoćama u kretanju i korišćenju ruku, kao i učenike koji imaju probleme sa razumevanjem jezika i one koji pate od disgrafije, disleksije i diskalkulacije.


Propisi koji regulišu upis u srednju školu učenika sa posebnim potrebama:

• Zakon o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja

• Zakon o srednjem obrazovanju i vaspitanju

• Pravilnik o upisu učenika u Srednju školu

• Stručno uputstvo za sprovođenje upisa u srednju školu – donosi se svake godine i sadrži smernice za prilagođavanje prijemnog ispita za srednju školu učenicima kojima je potrebna dodatna obrazovna podrška,

• Odluka i konkurs za upis učenika u srednju školu za konkretnu školsku godinu

• Međunarodni akti koji regulišu obrazovanje osoba sa invaliditetom – Konvencije o pravima deteta i Konvencije osoba sa invaliditetom

Izvor: Poverenica za zaštitu ravnopravnosti


Prepreke sa kojima se suočavaju deca sa Daunovim sindromom

Članovi Udruženja za pomoć osobama sa Daunovim sindromom, Beograd, jun 2019.

BBC

„Vi nigde nemate klasifikovanu decu koja imaju Daunov sindrom – njih kao da nema“, kaže Pavlović, predsednica beogradskog Udruženja za pomoć osobama sa Daunovim sindromom.

Smatra da prijemne ispite treba u potpunosti prilagoditi potrebama dece sa Daunovim sindromom.

„Jedan od glavnih problema je nepripremljenost i nestručnost državnih institucija prilikom sprovođenja zakona koji štite građane Srbije koji boluju od ove bolesti“, dodaje.

Pavlović, koja je takođe majka deteta sa Daunovim sindromom, kaže da se „jedina podrška koju deca sa smetnjama imaju zasniva na entuzijazmu pojedinih učitelja i nastavnika“.

„Deca se kroz školovanje stimulišu da napreduju i steknu što veće obrazovanje shodno svojim mogućnostima“, kaže Pavlović.

Marinina porodica, ali ni institucije, ne odustaju

Porodica Samardžić ne odustaje od borbe za prava koja smatraju da pripadaju Marini.

Poverenica za ravnopravnost Brankica Jankoviće potvrdila je za BBC na srpskom da je porodica podnela pritužbu zbog moguće povrede Zakona o zabrani diskriminacije.

„Zakonska rešenja nisu nepromenljiva i Povernik svakako ima nadležnost da podnosi inicijative za izmene zakona ukoliko utvrdi da za to postoji razlog“, kažu u kabinetu Poverenice.

Dok je postupak u toku, poverenica nije u mogućnosti da komentariše konkretne detalje.

Ministarstvo prosvete i muzička škola za to vreme pokušavaju da nađu rešenje za Marinu.

Razmatraju „koji fakultativni oblik nastave mogu da omoguće učenici vodeći računa da se zaštiti interes deteta, da stekne obrazovanje u skladu sa razvojnim karakteristikama i da nastavi da neguje ljubav prema muzici“, kažu.

Marina se nada da će nadležni naći rešenje do kraja predstojećeg raspusta.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari