Ideal muške lepote

Getty Images

Šta jednog muškarca čini privlačnim ili prelepim?

Prethodnih nekoliko decenija, u klubu najpoznatijih ikona zapadne muške lepote bilo je svega nekoliko muškaraca – uglavnom plavooke filmske zvezde, poput Breda Pita ili Leonarda di Kaprija.

Slika o „savršenom“ muškarcu menjala se širenjem različitosti u modnom i filmskom svetu, pri čemu globalni brendovi danas u još većoj meri shvataju koliko je važno javno predstavljanje.

Idealizovani standard izvajanog muškog tela se retko kad širom sveta podudarao sa onim što se može videti u svakodnevnom životu.

Društvene aplikacije, poput TikToka, pomažu da se uvrežene predstave promene tako da i ljudi koji ranije nisu imali gde, dobiju sopstveni prostor da se iskažu.

Britanski model, aktivista pokreta ljudi koji pozitivno razmišljaju o sopstvenom telu i TikTok zvezda Ben Džejms menja našu predstavu o krupnim ljudima.

On je, kao model odeće za krupnije, učestvovao 2019. godine u reklamnoj kampanji odevnog brenda Simpli bi (Simply Be) zajedno sa drugim modelima koji zastupaju različitost, poput Teda Bejkera i Asosa.

Džejms je za BBC kulturu rekao da njegovo delovanje „daje samopouzdanja dečacima i muškarcima koji izgledaju poput njega i šalje poruku da su poželjni i vredni pažnje“.

Za razliku od proslavljenih punijih ženskih zvezda, poput Lizo i manekenke Ešli Grem, njihove muške kolege nisu toliko popularne.

Nedavno je Rijanin brend donjeg veša Savage Fenty podstakao popularizovanje i vidljivost krupnijih muškaraca u javnom prostoru.

„Voleo bih da vidim napredak i da industrija na potpuno nove načine koristi različite telesne dimenzije. Zašto ne bismo imali ‘ćaleta’ u reklami za parfeme, ili u ulozi glavnog lika u filmu?

„Treba se preusmeriti sa ovih neprirodno izvajanih muskulatura koje čak i sami glumci ne mogu da održe“, kaže Ben Džejms.

K-pop bend BTS

Getty Images
K-pop bend BTS je nova, mekša vizija muške lepote, popularne u generaciji Z

„Zahvaljujući nasleđu (Zapadnog) robovlasništva i kolonijalizma, uglavnom su se muškarci bele puti smatrali prelepim.

„U prošlosti i nije bilo mnogo prepreka koje bi dovele do promene te predstave, ali moguće je da sada prisustvujemo toj situaciji“, kaže Aleksander Edmonds, profesor antropologije na Edinburškom univerzitetu za BBC kulturu.

Crni supermodeli, poput Tajsona Bekforda i Altona Mejsona, često su na naslovnim stranam DžiKju (GQ) i drugih magazina, dok je svet mode postepeno prihvatao sve više razlika, možda delom i zbog globalnih društvenih promena.

Pokret „Crni životi su važni“ podstakao je brendove da prepoznaju potrebu za prihvatanjem različitosti.

„Stereotipi vezani za izgled i ponašanje muškarca se menjaju.

„Mlađi ljudi, generacija Z, koja slavi androginiju, ne prihvata ih kao ideal, pokret je uzeo maha u Istočnoj Aziji, naročito u južnokorejskoj pop kulturi“, kaže Edmonds.

U ovoj azijskoj zemlji, ideal je biti što više femine, na šta su uticali popularni K-pop bendovi, poput BTS, poznati po talasastim frizurama i šminkanju.

Po tradicionalnim zapadnim merilima, ovaj tip lepote trebalo bi da bude odbačen, ali je prihvaćen i snažno utiče na mejnstrim medije.

Tajson Bekford

Alamy
Američki supermodel Tajson Bekford bio je zaštitno lice brenda „Ralf Loren“

Kao i kod drugih etničkih grupa, i standardi istočnoazijske lepote su se proširili.

„Kada sam počinjao, bilo je svega nekoliko azijskih modela, a danas ih je mnogo više.

„Broj se povećavao kako se industrija sve više okretala ka azijskim kupcima ili azijskom tržištu“, kaže Daj Na, američki model korejskog porekla.

Veliki broj dobrostojećih ljudi u Aziji podstiče brendove da upošljavaju modele poput Daja i budu prepoznatljiva lica kampanja, kako bi se povezali sa potrošačima.

Neodoljivi

Poslednjih godina deluje da su muški supermodeli postali ravnopravni takmaci koleginicama kad je reč o uspehu i sticanju moći.

Američki model Tajson Bekford postao je najpoznatiji crni model svih vremena kada ga je kuća Ralf Loren angažovala za zaštitno live njihovog brenda.

Šon O’Praj se bavio modelingom više od 15 godina, postavši najbogatiji muški supermodel na svetu.

Poreklom iz malog grada u američkoj državi Džordžija, imao je 17 godina kada je, sa svega 150 dolara u džepu, došao u Njujork.

Tokom uspešne karijere, angažovali su ga najveći brendovi.

O’Praj je na svetskoj sceni postao poznat kada ga je Tejlor Svift angažovala da igra ulogu njenog dragog u videu za pesmu Blank Space iz 2014. godine.

„Uloga mi je obeležilo karijeru.

„Sve se preokrenulo i mnoga vrata su mi se otvorila, zbog čega sam joj zahvalan“, kaže on za BBC Kulturu.

Pošto se tokom proteklih godina njegovo lice pojavilo na naslovnim stranama brojnih magazina, stekao je veliku popularnost.

Kako mu je uspelo?

„Morate da sačuvate ljudskost u industriji. Ne volim kad ljudi misle samo na kasting – tamna kosa, plave oči.

„Ne volim kad ljudi liče na mene, svako treba da bude poseban. Kako se ponašate i kako predstavljate sebe na setu je važno. Nisam se upinjao kako bih napravio određeni izraz lica. Ovaj posao mi se nekako samo desio“, dodaje.

Glumac Mikele Morone

Getty Images
Glumac Mikele Morone igra mafijaškog čefa i ženskog srcolomca u filmu 365 dana

Uprkos sve većoj raznolikosti, još uvek se ceni tradicionalno shvatanje mediteranske lepote „visok, crn i zgodan“.

Fraza je u Evropi počela da se koristi početkom prošlog veka, zatim je u Holivudu tokom 1920-ih godina često služila kao opis italijanske superzvezde Rudolfa Valentina.

Iako se kritikuje i osporava, ljudi i danas posežu za njom.

„Mediteranskog muškarca izdvajaju tamne obrve i kose.

„Možete da pustite bradu, tamna kosa se poistovećuje sa muževnošću“, kaže Šafi Hasan, antropolog, za BBC Kulturu.

Prema ovim merilima, italijanski glumac Mikele Morone je lep.

Rođen i odrastao u Apulji, u južnoj Italiji, sve do prošle godine radio je kao baštovan u Rimu, uredno se pojavljujući na kastinzima za glumce.

Život mu se preko noći promenio kada je dobio glavnu ulogu u Netfliksovom filmu 365 dana, koji je 2020. bio među najgledanijima na toj platformi.

Igrao je mafijaškog šefa i ženskog srcolomca Masima, lik o kom maštaju mnogi njegovi ljubitelji.

„Ne sporim da mi je izgled pomogao da dođem do uloge, imao sam iste crte kao i lik – visok sam i imam braon kosu.

„Da li bi rezultat bio isti da su odabrali drugog glumca? Možete naći istog po liku, ali šta vredi ako nema te pokrete“, kaže Morone za BBC Kulturu.

On smatra i da je upravo zbog izgleda imao problema da nađe glumački angažman.

„Glumcu atraktivnog izgleda je teško da dođe do ozbiljne uloge, jer ljudi veruju da glumci ne treba da budu prezgodni.

„Ne znam odakle im ta ideja. Deset godina sam se svake nedelje javljao na kasting i nisam dobijao ulogu“, priseća se glumac.

Ron Džek Foli

Twitter/ @RJackFoley
Ron Džek Foli je jedan od starijih muških modela koji su u poslednje vreme naglo postali vidljiviji u modnoj industriji i na društvenim medijima

Uprkos uspehu koji tradicionalna lepota i dalje postiže, standard muške lepote je proširen.

Značajno je porasla popularnost starijih modela.

Navikli smo da u filmovima i serijama gledamo standardno privlačne „srebrne lisice“, poput Pirsa Brosnana i Džordža Klunija.

Danas su stariji muški modeli daleko prisutniji u reklamnim kampanjama i na modnim pistama, kao što su Antoni Varekia, Vong Dešan (kog zovu„najpoželjnijim kineskim dekom“), Ron Džek Foli i Lono Brazil.

Rene Glemerek, 87-godišnji model se, zajedno sa godinu dana mlađom ženom Mari-Luiz, pojavio na pariskoj Nedelji mode u rodno neutralnoj odeći koju je dizajnirao njegov unuk Florentin Glemarek.

„Pre četiri godine sam otprilike primetio da se sve više angažuju stariji modeli.

„Odjednom je poraslo interesovanje za njihovim iskustvom“, rekao je nedavno muški model Orlando Hobeči za Gardijan.

On smatra da je ta grupacija donela nešto novo.

„Vremešnost danas ne znači da ćete, kao nekad, biti izopšteni.

„Poslednjih 30 godina videli smo kako mladi kul klinci stare, a danas možete biti u godinama i ostati kul i aktuelni. Ljudi žele da vide u javnosti ljude slične sebi“, dodao je.


Pogledajte i ovaj video

Zvezda filma Kit: Zaustavimo predrasude protiv gojaznosti
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari