Deputy editor in chief Veronika Munk speaks surrounded by employees at Index.hu on 24 July

Reuters

Više od 70 novinara i zaposlenih na Indeksu, najvećem mađarskom informativnom portalu dalo je otkaz optužujući vladu da je poslala ponudu za kupovinu udela u vlasništvu sa namerom da uništi ovaj medij.

Indeks važi za poslednji veliki nezavisni medij, a ranije ove nedelje glavni i odgovorni urednik Sabolč Dul je dobio otkaz.

Novinari Indeksa saopštili su da je taj potez „očigledno mešanje“ u uređivačku politiku i pokušaju pritiska na sajt.

Nekoliko sati kasnije, na ulicama Budimpešte održan je protest na kojem su okupljenih zahtevali da se medijima u Mađarskoj omogući slobodno izveštavanje.

Tokom prethodne decenije, pristalice nacionalističkog konzervativnog premijera Viktora Orbana postepeno su preuzimale kontrolu nad nezavisnim medijima u Mađarskoj.

U poslednjem izveštaju organizacije Reporteri bez granice, Mađarska se na rang listi medijskih sloboda nalazi na 89. mestu u konkurenciji 180. zemalja.

People take part in a protest for media freedom after the editor-in-chief of Index was fired, in Budapest, Hungary, July 24, 2020.

Reuters

Sabolč Dul je prošlog meseca upozorio da Indeks trpi veliki pritisak spolja i da bi to za posledicu moglo da ima kraj uređivačke politike kakva je bila do sada.

U tekstu objavljenom 22. juna on je istakao da je uređivački tim „u opasnosti“ i da „kazaljka na meraču slobode pokazuje na opasnost“.

U petak su troje vodećih urednika i još 70 novinara i zaposlenih saopštili da daju otkaze, jer je predsednik upravnog odbora Laslo Bodolaj odbio da vrati glavnog i odgovornog urednika na posao.

Bilo je i emotivnih scena u zgradi redakciji, nakon čega su novinari izašli napolje.


Bodolaj je odbacio tvrdnje da je nezasivnost portala u opasnosti, okrivljujući Dula da nije uspeo da sreči stvaranje napetosti u redakciji.

U centru pažnje biznismen blizak Orbanu

Prvi put se u delu javnosti pojavila bojazan za nezavisnu uređivačku politiku Indeksa pre nekoliko meseci kada je Mikloš Vasili, biznismen blizak Orbanu, kupio 50 odsto akcija kompanije koja kontroliše oglašavanje i prihode sajta.

Ovaj biznismen već je imao kontrolu na televizijom T2 koja takođe važi za provladin medij, a odigrao je i važnu ulogu u pretvaranju sajta Origo u portal blizak Orbanu.

I dok se u redakciji Indeksa odvijala drama, na društvenim medijima pojavila se fotografija Vasilija na ručku sa Orbanom i istoričarkom Marijom Šmit.

Pohod Buša
The British Broadcasting Corporation

Šta ovo znači za Mađarsku i Orbana

Analiza Nika Torpa, BBC dopisnik iz Budimpešte

Udar na Indeks lišiće mađarsku javnost najjačeg nezavisnog medijskog glasa.

Zaposleni su dali otkaze jer su se zarekli da će ostati nezavisni od političkog uticaja – u zemlji u kojoj većina medija jednostavno čeka naređenje vlade šta da piše ili objavi i na koji način.

Redakcije državnih radio stanica,televizije i novinske agencije MTI odavno su odustale od pokušaja da se pretvaraju da su nepristrasne.

Nepsadbadsag, najveći levo orijentisani dnevni list, prestao je da izlazi 2016, a sajt Origo je dve godine pre toga počeo da podržava Orbanovu politiku.

Skoro svi lokalni mediji su deo medijske imperije vladajuće partije Fides.

Novinari Indeksa su napravili Fejsbuk grupu kako bi pokušali da nastave da rade.

U prvom trenutku, dešavanja u Indeksu delovala su kao još jedna pobeda Viktora Orbana.

Ali čovek koji je na vlast došao na krilima borbe protiv jednopartijskog sistema sada ga je vratio u državu.

Time što je preuzeo kontrolu nad celom državom – privredom, skupštinom, Ustavnim sudom i medijima – rizikuje da stvori apsurdnu sliku o sebi.

Orbanovi kritičari mogli bi sada da ponovo razmisle o tome kako da reformišu opoziciju.

Neki od njih tvrde da je potrebno napraviti nove stranke ili ujediniti stare.

Drugi su pristalice sve glasnije ideje o bojkotu parlamenta i izbora koji bi trebalo da budu održani 2022. godine.

Na taj način bi, tvrde oni, Orbanu bi bio oduzet i poslednji argument za tvrdnju da vlast ima demokratski legitimitet.


Stalni sukobi Mađarske i Evropske unije

Vlada Viktora Orbana poslednjih godina često se sukobljavala sa EU zbog vladavine prava u Mađarskoj, a Fides je suspendovano članstvo u Evropskoj narodnoj partiji, krovnoj organizaciji stranaka desnog centra.

Glavni razlog za suspenziju je bila imigraciona politika Orbanove stranke i vlade.

Prošlog meseca Evropski sud je presudio da je Mađarska prekršila zakon zabranjujući strano finansiranje nevladinih organizacija.

Ranije ove nedelje Orban je rekao da su Mađarska i Poljska ostvarile velike pobede protiv država EU i pokušao da dovede u vezu vladavinu prava sa novim EU budžetom i finansijskom paketom pomoći za oporavak država od pandemije korona virusa.

Šarl Mišel, prvi čovek Evropskog saveta, bio je izričit u tvrdnji da je prvi put u istoriji EU poštovanje vladavine prava bilo odlučujući kriterijum u dogovoru oko budžeta.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.