Muvumbi Ndzalama seen against a dark grey background with a LGBT banner running behind; a heart symbol with an illustration of a woman with two men on either side seen on the left

BBC
Muvumbi Ndzalama kaže da je predloženi zakon „uslišenje njenih molitvi“

U mlađim danima, Muvumbi Ndzalama često je dovodila u pitanje tradiciju monogamije.

Seća se kako je pitala roditelje da li će ostati isključivo jedno s drugim do kraja života.

„Imala sam osećaj da bi ljudi trebalo da se sezonski menjaju u našim životima“, kaže ona za BBC.

„Ali sve oko mene, od filmova do lokalne crkve, propovedalo je monogamiju, a ja nikad nisam razumela taj koncept.“

Sada, sa 33 godine, Muvumbi se identifikuje kao poliamorkinja i panseksualka koja stvara bezbedan prostor za nemonogamne osobe u Južnoj Africi.

„Imam partnera sidro za kog sam trenutno verena i sa kojim imam decu, a moj drugi partner je srećan zbog nas“, kaže ona.

„On ne želi da se oženi… ali u budućnosti zamišljam brak sa više od jedne osobe.

„A kao panseksualku, privlače me ljudi bez obzira na rod.“

Žena sa više od jednog muža?

Južna Afrika ima jedan od najliberalnijih ustava na svetu, koji odobrava istopolne brakove za sve i poligamiju za muškarce.

A ova zemlja sada razmišlja o osvežavanju bračnih zakona i, u sklopu toga, postavlja ključno pitanje o tome da li da dozvoli poliandriju – kada žena može istovremeno da ima više od jednog muža.

To je dovelo do ogromnog nezadovoljstva u konzervativnim krugovima.

„To će uništiti afričku kulturu. Šta će biti sa decom tih ljudi? Kako će znati svoj identitet?“, zapitao se biznismen i TV ličnost Musa Mseleku, koji ima četiri žene.

„Žene sada ne mogu tek tako da preuzmu ulogu muškarca. To je nečuveno.

„Hoće li sada žena plaćati lobolu [miraz] za muškarca?

„Hoće li se od muškarca očekivati da preuzme njeno prezime?“.

Members of the South African Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender and Intersex (LGBTI) community chant slogans as they take part in the annual Gay Pride Parade, as part of the three-day Durban Pride Festival, on June 24, 2017 in Durban.

Getty Images
U Južnoj Africi već su dozvoljeni istopolni brakovi za sve i poligamija za muškarce

Drugi, kao što je lider opozicione Afričke hrišćanske demokratske stranke (ADCP), velečasni Kenet Mešoe, rekao je da bi to „uništilo društvo“.

„Doći će vreme kad će jedan od muškaraca reći: ‘Provodiš više vremena sa tim čovekom nego sa mnom’ – i doći će do sukoba između njih dvojice“, dodao je on.

„Uverenja mnogih su uzdrmana“

Muvumbi shvata da je ovo prelomna tačka za žene u poliamorskim vezama.

„Situacija je trenutno napeta – uverenja mnogih su uzdrmana“, kaže ona.

„Muškarci su otvoreno i srećno poligamni ili poliamorski već generacijama, ali žene se uporno posramljuju zbog toga i mora mnogo da se radi na obaranju naučenog.“

Muvumbi je otvoreno poliamorkinja, ili „poli“ kako to zajednica ima običaj da zove, već više od deset godina.

Biti poli prosto znači da možete da budete u više od jedne veze, uz punu podršku i poverenje svih partnera, koliko god da ste odabrali da ih imate.

Ona trenutno ima dva muška partnera – jedan je „partner sidro“, za kog je verena i sa kim deli sve resurse, a drugi je „partner za uživanje“, od kog dobija seksualno i ljubavno zadovoljstvo, ali sa kojim se ređe viđa.

„Praktikujemo stil koji se zove stona poliamorija, koja se zasniva na poznavanju partnera jedni drugih“, kaže ona.

„Ne moramo nužno da se slažemo, ali želim da ta otvorenost bude veoma plemenska i komunalna.“

Muvumbi seen here with her anchor partner, Mzu Nyamekela Nhlabatsi

BBC
Muvumbi seen here with her anchor partner, Mzu Nyamekela Nhlabatsi

Isprva je bila skeptična po pitanju poveravanja porodici, ali je odlučila da im se otvori pre pet godina, kad se njena veza sa partnerom sidrom, Mzuom Njamekelom Nlabatsijem, učvrstila.

„Moj partner sidro je takođe poli, a ja nisam želela da moja porodica slučajno naleti na njega na javnom mestu sa nekom drugom partnerkom i da ih to zbuni“, kaže ona.

„Bilo je to i vreme kad je naša ćerka punila pet godina, a ja sam započinjala sa aktivizmom u ovoj oblasti.

„Pojavljivala sam se na lokalnoj televiziji dok sam vodila kampanju za poligamiju i nisam želela da saznaju za to iz nekog drugog izvora.“

Muvumbi je naišla na određeni stepen prihvatanja kod njih, ali kaže da je preostalo još mnogo toga da se uradi.

Ona se priseća svoje skorašnje veridbe kad je njen partner sidro obavio običaj lobole – tradicija u kojoj muškarac plaća porodici svoje buduće žene za njenu ruku u braku.

„Pitali su me da li da očekuju da će doći i drugi muškarac da plati cenu za nevestu, a ja sam im rekla da je to sasvim moguće“, kaže ona.

„Moram da živim sa vlastitom istinom, bilo da se oni slažu s tim ili ne.“

„Ukorenjeno u patrijarhatu“

Aktivisti borbe za rodna prava trenutno vode kampanju za legalizaciju poliandrije u Južnoj Africi u interesu ravnopravnosti i slobode izbora, budući da zakon trenutno dozvoljava samo muškarcu da ima više od jedne žene.

Njihov predlog uvršćen je u dokument koji je vlada dala na javnu raspravu dok se sprema za najveću reformu bračnih zakona još od okončanja vladavine belačke manjine 1994. godine.

Dokument takođe predlaže pravno priznavanje muslimanskih, hinduističkih, jevrejskih i rastafarijanskih brakova, koji se trenutno ne smatraju važećim.

South Africa, Just married sign with a heart painted on the rear window of a car.

Getty Images
Local activists say the proposed law to legalise polyandry challenges certain patriarchal views in society

Muvumbi kaže da je ovaj predlog kao „uslišena molitva“, a zabrinutost koja se iskazuje povodom poliandrije ukorenjena je u patrijarhatu.

Profesor Kolis Mačoko, cenjeni akademik iz oblasti poliandrije, vidi slične znakove.

„Dolaskom hrišćanstva i kolonizacije, uloga žene bila je umanjena.

„One više nisu bile ravnopravne. Brak je postao jedno od sredstava za uspostavljanje hijerarhije.“

On kaže da se poliandrija nekada praktikovala u Keniji, Demokratskoj Republici Kongo i Nigeriji, a da se i dalje sprovodi u Gabonu, gde je zakon dozvoljava.

„Pitanje dece je vrlo jednostavno.

„Koja god deca da su proistekla iz jedne takve zajednice, ona su deca te porodice“, dodaje on.

„Ovo je drugačija borba“

Muvumbi je otkrila da su se patrijarhalna verovanja uvukla u neke od njenih prethodnih veza i od tada joj je bilo lakše da bude sa partnerima koji su i sami poli.

„Mnogi muškarci su tvrdili da im ne smeta što sam poli, ali im je kasnije smetalo“, priseća se ona.

„Moj tip poliamorije nije onaj gde se trudim da imam što više ljubavnika – suština je u ispitivanju povezanosti sa nekim ako se tako osećate.“

Muvumbi je upoznala oba svoja partnera preko onlajn zajednice koja spaja poli pojedince u Južnoj Africi.

I dok zemlja raspravlja o pravnom priznanju poliandrije, ona stvara onlajn platformu Otvorena ljubav u Africi u saradnji sa svojim partnerom sidrom.

Ona kaže da se oni uglavnom trude da propovedaju „etičku nemonogamiju“.

„Zajednica je procrnačka, ali je i dalje inkluzivna, i mi se nadamo da ćemo je u budućnosti proširiti“, kaže ona.

„To je dar za ljude koji su zadovoljni što su nemonogamni – nadam se da će pronaći svoje pleme i da neće osećati potrebu da žive u laži.“

I kao i u svakoj drugoj borbi, kaže ona, uvek će biti ljudi koji su protiv toga.

„Kad je moja majka bila trudna sa mnom, protestovala je da bi žene mogle da uzimaju kontraceptivna sredstva bez odobrenja muškarca.“

„To je bila drugačija borba tada, a ovo je drugačija borba za mene danas.“

Dodatno izveštavanje: Pumza Fihlani


Možda će vas zanimati i ovaj video: Zašto ljudi lažu kada im je seks na umu

Zašto ljudi lažu kada im je seks na umu
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari