Pirot, amonijak

Privatni snimci
Panorama Pirota dan posle curenja amonijaka

*Tekst će biti ažuriran novim informacijama

Četiri dana posle curenja amonijaka iz cisterni vagona teretnog voza koji je iskliznuo iz šina u blizini Pirota, nadležni kažu da će početi uklanjanje kompozicije, a kod Zaječara se dogodio novi incident kada je voz koji je prevozio fosfornu kiselinu ispao sa pruge, piše list Danas na veb stranici.

Prema Štabu za vanredne situacije u Pirotu, uklanjanje cisterni počinje danas i trajaće najmanje pet dana, a meštani koji žive u blizini mesta gde je voz iskliznuo biće evakuisani i ponovo će biti zatvoren saobraćaj na delu koridora 10.

Amonijaka nema u vazduhu i vodi, tvrde nadležni, ali je i dalje zabranjena upotreba vode iz bunara iz priobalja Nišave, iako su zvaničnici negirali da je amonijak dospeo u ovu reku.

Danas je na portalu objavio da je u noći između srede i četvrtka na nedavno rekonstruisanoj pruzi Zaječar – Knjaževac kod sela Vratarnica iz šina iskliznuo teretni voz koji je prevozio fosfornu kiselinu.

Portparol zaječarske policije Aleksandar Bogojević rekao je za Danas da je u pitanju jedna cisterna sa fosfornom kiselinom, ali da nije došlo do izlivanja fosforne kiseline.

„Ljudi ne treba da brinu, situacija nije kao u Pirotu“, kaže Bogojević.

Policija i vatrogasci su na terenu, a prilaz vagonima je zabranjen.

Šta se desilo kod Pirota?

voz, pruga, pirot

Fonet/Nenad Punović, Pirotplus onlajn
Mesto na kojem je voz iskliznuo iz šina

Teretni voz sa 20 vagona amonijaka iskliznuo je iz šina u nedelju popodne na delu magistralne pruge Niš – Dimitrovgad, između Pirota i Staničenja, van naseljenog područja.

Iz kompanije Eliksir navode da je reč o amonijaku natovarenom u Bugarskoj.

„Reč je o teretnoj kompoziciji koja svakodnevno saobraća na ovoj deonici, prevozeći sirovine iz Bugarske za Prahovo i Šabac. Teretna kompozicija je u svom sastavu imala dvadeset vagon cisterni, koje su u vlasništvu kompanije ‘Eliksir'“, navedeno je u saopštenju preduzeća Srbija Kargo.

Eliksir Grup je vodeći proizvođač fosforne kiseline u regionu i najveći proizvođač kompleksnih mineralnih đubriva na Balkanu, navodi se na sajtu ove kompanije.

Na tom delu dotrajale pruge, saobraćaju samo tertetni vozovi koji su u obavezi da brzinu smanje na samo 30 kilometara na čas.

Dan posle incidenta, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić došao je u Pirot i za RTS rekao da je loša infrastruktura uzrok incidenta.

„Ne mora komisija da utvrđuje, jasno je da je loša infrastruktura uzrok ovog i sličnih incidenata ranije.

„Nama je ranije odobren kredit za rekonstrukciju pruge Niš – Dimitrovgrad i tek u martu ove godine je raspisan tender. Nije mi jasno zašto se čekalo tri godine da počne realizacija projekta, ali i o tome ćemo da razgovaramo.

„Verujem da će do juna najkasnije da počne rekonstrukcija pruge kojom će vozovi ubuduće ići 120 kilometara na čas i koja će biti potpuno bezbedna“, kaže Vesić.

Tužilaštvo je pokrenulo istragu.

Plan Radnog tima je da se pusti da amonijak potpuno iscuri i da ne bude zaptivanja cisterne, prenose Južne vesti.

Ovo je za Televiziju N1 potvrdio i gradonačelnik Pirota Vladan Vasić, koji je preneo da su im stručnjaci rekli da je to najbezbedniji način.

Potom će se sanirati vagoni koji su se izvrnuli i ukloniti oni koji nisu iskliznuli iz šina.


Uputstva za ponašanje u situacijama curenja amonijaka i formiranja oblaka od amonijaka:

  • Hodom napustiti ugroženu zonu ili stan kretanjem normalno u odnosu na pravac kretanja oblaka na udaljenost od jednog kilometra
  • Ako je otrovni oblak veoma blizu, stan ne napuštati, već preduzeti mere njegove hermetizacije, zatvaranja prozora i vrata, kretanje po stanu svesti na minimum, pripremiti maske sa tamponima od gaze ili druge tkanine. Ne uključivati klima uređaje.

Zbog curenja amonijaka u nedelju uveče, za lekarsku pomoć se obratilo više od 50 ljudi iz pirotskog kraja, a u bolnicama u Pirotu i Nišu trenutno je osam pacijenata na lečenju koji su van životne opasnosti.

Dva muškarca su preminula, a obdukcija će pokazati da li je uzrok smrti trovanje amonijakom, prenela je Radio-televizija Srbije (RTS).

Pirotski portal plusonline.rs, javio je da su preminuli 74-godišnjak iz sela Sopot kod Pirota, a drugi turski državljanin, vozač kamiona koji se u trenutku incidenta zatekao na Sopotskoj petlji.

U Pirotu, gradu na jugoistoku Srbije, i dalje je na snazi vanredna situacija, ali se život vraća u normalu – deca su ponovo u vrtićima i školama, osim u školama u selima Staničenje, Sopot i Crvenčevo, gde se prevrnula cisterna sa amonijakom.

Analize vazduha pokazuju da u Pirotu nema amonijaka, ali gas iz cisterne i dalje curi, pa su koncentracije u oblasti gde je voz iskliznuo iz šina višestruko povećane i opasne po život.

Voda u Pirotu, Beloj Palanci i Nišu je ispravna za piće, saopšteno je iz Instituta za javno zdravlje „Dr Milan Jovanović Batut“.

U vazduhu na području Niša nema povećane koncentracije amonijaka, ali je zabranjena upotreba vode za piće iz bunara pored Nišave, saopštio je Gradski štab.

Zbog povećane koncentracije amonijaka koje su utvrdile analize Instituta za javno zdravlje Niš zabranjena je upotreba vode iz Nišave za rekreaciju, ribolov, kao i korišćenja ulova iz reke.

Iz Eliksir grupe, kompanije iz Šapca koja je vlasnik amonijaka, saopštili su da još nije procenjeno koliko je amonijaka iscurelo, ali da se pretpostavlja „oko 20 tona“.

Navode da su iskliznula četiri od ukupno 20 vagona teretnog voza.

„Kod dva vagona je prilikom iskliznuća došlo i do prevrtanja, a iz jednog od prevrnutih vagona je, usled težih oštećenja, došlo i do curenja amonijaka“, navodi se u saopštenju.

Nenad Stanisavljević iz „Infrastrukture železnice Srbije“ rekao je da svaka od cisterni ima oko 45 tona amonijaka, kao i da je bilo 20 cisterni, što je ukupno oko 900 tona amonijaka u čitavom vozu.

„Komisija će ispitati da li je sve ispoštovano u konkretnom slučaju. Propisi postoje i primena je obavezna, posebno kod transporta opasnih materija. U ‘Infrastrukturi’ postoje odeljenje za praćenje transporta opasnih materija“, objašnjava Stanisavljević za RTS.

Premijerka Ana Brnabić rekla je da se akcidenti poput ovog u Pirotu dešavaju, da su nadležni brzo reagovali i da će se rizici za ovakave slučajeve smanjiti dodatnim ulaganjem u kapitalnu infrastrukturu.


Pogledajte video:

Napušteni automobili na putu posle sudara, a šleperi iz Bugarske bez vozača
The British Broadcasting Corporation

„Amonijak nije dospeo u reku Nišavu“, tvrde nadležni

Prilikom prevrtanja vagona gas je počeo da curi što je dovelo do velike koncentracije u atmosferi, saopštili su iz MUP-a.

Na sednici Kriznog štaba u Pirotu u ponedeljak, 26. decembra, saopšteno je da je izvršeno merenje na pet lokacija i da u vazduhu nema amonijaka.

Saopšteno je i da amonijak iz oštećene cisterne nije došao u dodir sa rekom Nišavom, ali da iz preventivnih razloga vodu iz česme ne bi trebalo koristiti nizvodno od Pirota bar još nekoliko sati.

To je suprotna informacija od one koju je gradonačelnik Pirota i šef Kriznog štaba Vladan Vasić saopštio u nedelju uveče.

On je tada naveo da je amonijak verovatno procureo u Nišavu iz jedne od cisterni i da bi moglo da bude posledica i po biljni i životinjski svet, preneo je portal Južne vesti.

„Akcidenti se dešavaju, država brzo reagovala“, kaže premijerka

Premijerka Ana Brnabić rekla je da se akcidenti poput ovog u Pirotu dešavaju, da su nadležni brzo reagovali i da će se rizici za ovakave slučajeve smanjiti dodatnim ulaganjem u kapitalnu infrastrukturu.

„Da li bi bilo bolje da imamo bolju železničku prugu? Da, ali ne možete za 10 godina da uradite stvari na kojima se nije radilo više od 30 ili 50 godina“, rekla je premijerka novinarima u Beogradu.

Najavila je da će projekat rekonstrukcije železnice biti pokrenut tokom 2023.

Brnabić je istakla da su gradonačelnik i nadležni uradili sve kako bi se sprečilo zagađenje vode i vazduha.

U toku je, kako kaže, detaljna i sveobuhvatna analiza akcidenta u Pirotu, kako bi se utvrdilo šta se tačno desilo.

Irena Vujović, resorna ministarka, rekla je novinarima u Pirotu da se „incidenti dešavaju, ali da su važne mere i uticaj na životnu sredinu“.

„Sve te materije se prenose i skladište u skladu sa zakonom, ali uvek može neka nepredviđena situacija da se dogodi“, rekla je Vujović.

Poručila je građanima da znaju da niko ne može da priđe lokaciji gde se dogodio incident, odnosno da to ne mogu ni oni kojima je to po zakonu dozvoljeno zbog Tužilaštva koje je na terenu.

Šta kažu stanovnici Pirota i okoline?

Miroslav Vidanović, meštanin Staničenja gde je iskliznuo voz iz šina, koji je točio vodu na seoskoj česmi, kaže da ona dolazi iz dubina planine Belave, daleko od reke.

U selu je, kaže, mirno i nema panike niti straha.

„U nedelju uveče se nikakav miris nije osećao, samo je bilo neke plave magle, ali nije to bilo ništa strašno.

„Televizija je odmah počela da izveštava, u selu su bili zatvoreni prozori, ovde su uglavnom stari ljudi, obavešteni su da ne izlaze“, rekao je on za BBC na srpskom.

Zamenik gradonačelnika Pirota kaže za RTS da nema potrebe dizati paniku, te da su „pojedini situaciju u Pirotu prikazali katastrofalno“.

„Uopšte nije tako na teritoriji grada. Na delu teritorije grada Pirota imamo akcident apsolutno štetan po zdravlje i prirodu, ali građani u gradu nisu ugroženi“, rekao je Colić.

Pogledajte fotografije Pirota iz vazduha – ponedeljak, 26. decembar

Pirot, amonijak

Privatni snimci
Pirot, amonijak

Privatni snimci

„Napuštena kola nasred puta, ljudi su bežali“

Nenad Paunović, novinar portala Pirot plus, odmah je pokušao da dođe do mesta nesreće, ali su pripadnici policije zaustavili.

Ponovo je pokušao u ponedeljak ujutru i uspeo.

„Od trenutka kada smo se uključili na stari put do Niša, sve do mesta nesreće nikoga nisam video – put je bio prazan“, opisuje Paunović u razgovoru za BBC na srpskom.

Na tom putu naišao je i na nekoliko vozila napuštenih nasred puta.

„Otvorena vrata na kolima, na jednom šleperu takođe… Vidi se da su ljudi bežali, a video sam i jedan taksi koji se survao pored puta.“

Paunović se potom zaustavio nedaleko od mesta nesreće.

„Video sam voz i cisternu u daljini, pa izašao na prugu i tamo video telo čoveka sa licem na zemlji, odbačenih cipela.

„Lokomotiva je i dalje radila, svetla su bila upaljena i kada sam stigao do nje počeo sam da osećam težinu u plućima.

„Pitao sam sebe da li sam normalan da i ja ovde ostavim život, pa sam vratio nazad.“

Tu je, kako navodi, zvao Hitnu pomoć – i zbog sebe, a i da prijavi da je našao telo.

Nadležne, kaže, nije mogao da dobije.

Pirot, amonijak

Pirot plus
Napušteni automobili na mestu nesreće
Pirot, amonijak

Pirot plus

Pirot, dan kasnije

Kada se Pirotom proširila vest o curenju amonijaka, fotograf Aleksandar Ćirić krenuo je na teren da vidi o čemu se radi.

„Zaustavila me policija, imali su barikadu na par kilometara od mesta nesreće – da nije bilo tako, verovatno bih otišao predaleko“, ispričao je on za BBC na srpskom.

Dvadesetosmogodišnja Maša Igić iz Pirota u trenutku nesreće bila je napolju sa drugaricom.

„Odjednom smo u vazduhu osetili taj karakterističan miris, smrad, ne znam uopšte kako da ga nazovem… I baš smo se pitali odakle dolazi“, kaže Igić.

Otišle su kući i preko društvenih mreža pratile o čemu se radi.

„Suštinski nismo znali uopšte šta se dešava, da li je jedna cisterna ili više njih, da li je nešto završilo u Nišavi… I nije nam bilo svejedno, jeste nas uhvatila blaga panika“.

Ubrzo su i poslušale savete sa društvenih mreža – istuširale se i oprale kosu, zato što su bile napolju u trenutku širenja amonijaka.

„Sada čekamo iz sata u sat, da vidimo šta će biti, a navodno ne bi trebalo ni danas da se izlazi bez preke potrebe“, kaže Igić.

Pirot, amonijak

Fonet
Dim nad Pirotom – fotografija od nedelje uveče

Dan kasnije, stanovnici Pirota kažu da je situacija u gradu mirna.

„Postoji izvestan nivo zabrinutosti, ali ne vidim paniku“, kaže 41-godišnji Ćirić.

„Svi prate situaciju i dešavanja, informišu se preko medija o svemu što se dešava.“

Isto kaže i Tamara Trifunović.

„Kod mene i moje porodice nije bilo nikakve panike, ničega.

„Pratili smo vesti i proveravali različite izvore, ali su se sve neophodne informacije brzo proširile preko društvenih mreža“, navodi Trifunović.

Dodaje da su prvih pola sata ili sat posle nesreće „ljudi u gradu možda i bili malo uplašeni“, ali ona nije.

„Delili smo svi informacije kako se ponašati i šta raditi, tako da mislim da panike nije bilo“.

„Nesrećan slučaj, šta drugo da se kaže“, kaže Mirjana Gmitrović Todić iz Velikog sela nadomak Pirota.

„Ja to nisam stresno doživela, pratim preporuke Kriznog štaba i ne brinem previše“, kaže ona za BBC na srpskom.

Dalibor Colić iz Pirota kaže da je u nedelju popodne, kada je izašao iz zgrade, osetio neki „loš miris“ koji nije odmah prepoznao.

„Odmah sam se vratio u stan, tek sam kasnije preko medija saznao šta se događa, ali se nisam osećao ugroženim.

„Od jutros je vazduh dobar, sve je u redu“, rekao je Colić za BBC na srpskom.

Dodaje da se uplašio kada je čuo da se cisterna izlila u Nišavu, ali da je osetio olakšanje kada je ta informacija demantovana.


Slični incidenti u Srbiji poslednjih godina

  • 2018. godine – nezgoda na železničkoj pruzi Zaječar – Prahovo, kada je cisterna sa amonijakom teretne kompozicije prevoznika Srbija Kargo izletela iz šina. Nije došlo do izlivanja amonijaka i niko nije povređen, objavio je tada Glas Zaječara;
  • 2018. godine – na železničkoj pruzi Niš – Zaječar – Prahovo, u blizini Knjaževca, došlo je do ispadanja nekoliko vagona cisterni koje su prevozile po zdravlje veoma opasne i toksične materije, preneo je Glas Zaječara;
  • 2019. – Dizalica koja je stigla u selo Jasenovik kraj Niša, kako bi sklonila cisterne sa amonijakom, ispala je iz šina, objavile su tada Južne vesti. Cisterne koje su prevrnute pre toga, danima su čekale da budu prebačene. Nadležni danima nisu saopštavali šta je bio uzrok prevrtanja cisterni, da li je bila kriva stara pruga na koju se meštani žale, ili su odgovorni privatni prevoznici, pisale su tada Južne vesti;
  • 2020. godine – između železničkih stanica Bagrdan i Jagodina, na deonici pruge Niš – Lapovo, prevrnuo se vagon iz sastava teretnog voza prevoznika Srbija Kargo, natovaren sumpornom kiselinom. Tada je saopšteno da niko nije povređen. U sastavu teretnog voza bilo je 17 vagona, a saobraćao je iz Dimitrovgrada za Šabac, objavio je RTS.
  • 2021. godine – na deonici pruge Zaječar-Požarevac, u stanici Kaona, došlo je do naprsnuća cisterne natovarene fosfornom kiselinom i njenog curenja, objavio je Glas Zaječara.

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari