Devojka snima logo Instagrama mobilnim telefonom

Reuters
Instagram funkcioniše kao vizuelni dnevnik

Iako mnogi kupuju preko Instagrama, dok god nema razloga za pritužbe, retko koji potrošač se zapita da li robu poručuje od registrovanog prodavca.

„Ne znam kako se na Instagramu proverava da li je neki prodavac registrovan, niti sam ikada razmišljala o tome da li nalozi preko kojih naručujem posluju na crno“, kaže dvadesetšestogodišnja Maša Igić iz Pirota, koja povremeno kupuje garderobu i nakit preko ove društvene mreže.

Neregistrovani prodavci su itekako prisutni na Instagramu, a deo internet prodavnica ne poštuje Zakon o elektronskoj kupovini, upozoravaju iz Udruženja potrošača Vojvodine, koje je nedavno objavilo crnu listu trgovaca na Instagramu – spisak od stotinak naloga za koji nisu ispoštovali neku od zakonskih odredbi o internet trgovini.

„Ako nešto kupite od neregistrovanog prodavca, koji nema firmu i ne plaća porez, ne primenjuje zakon koji bi vas zaštitio kao potrošača u slučaju da kupovina krene naopako“, objašnjava Marko Dragić, pravni savetnik Udruženja potrošača Vojvodine.

Međutim, kako se ispostavilo, na crnoj listi našli su se i pojedini prodavci koji imaju registrovane firme, ali kažu da nisu znali koje su podatke u obavezi da istaknu na svom nalogu.

Bilo da ste kupac ili prodavac – evo šta sve treba da znate o trgovini preko Instagrama.

Šta je crna lista?

Crna lista je vrsta spiska koji upozorava potrošače na prodavce od kojih je rizično kupovati, objašnjava Dragić.

„To su trgovci koji ne rade u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, niti u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini“, dodaje.

„Na spisak stavljamo Instagram naloge na račun kojih smo dobili najviše prigovora potrošača, kao i one prodavce koji izbijaju na početna mesta u rezultatima pretraga, a koji ne poštuju odredbe ovih zakona“.

Kako da bezbedno kupujete preko Instagrama?

Prema Zakonu o elektronskoj trgovini, registrovani trgovci su u obavezi da na sajtovima i društvenim mrežama na vidnom mestu istaknu poslovno ime, adresu, kontakt podatke, matični broj, poreski identifikacioni broj (PIB), kao i detaljne podatke o ceni proizvoda, koji uključuju i troškove dostave i ostale manipulativne troškove, skreću pažnju iz Udruženja potrošača Vojvodine.

Maša Igić kaže da prilikom kupovine ne gleda da li je na profilu stoje PIB i matični broj, već se vodi izgledom profila, komentarima i preporukama.

„Posebno mi uliva poverenje kad vidim skrinšotove poruka gde se neko od kupaca zahvaljuje“, navodi.

Ona ističe da do sada nije imala negativna iskustva, ali i da je robu uvek plaćala pouzećem.

„Verovatno bih imala poverenja da unapred uplatim novac onima sa kojima sam već sarađivala i za koje potvrđeno znam da su korektni“, zaključuje.

Iz Udruženja potrošača objašnjavaju da je važno da se uverite da kupujete od registrovanog prodavca kako biste izbegli neprijatnosti u slučaju da dobijete oštećen proizvod ili nešto što ne odgovora onome što ste naručili.

„Nama se potrošači najčešće žale da im je stigao komad garderobe ili cipele koje nisu u boji ili veličini koju su naručili“, kaže Dragić,

„Međutim, ako ste kupovali od fizičkog lica, jedna opcija da povratite novac jeste privatna tužba“.

Šta treba da znate ako prodajete preko Instagrama?

Onlajn kupovina

BBC

Dragić ističe da svako ima pravo da reklamira proizvod preko društvenih mreža.

„Međutim, kada putem društvenih mreža cenu i opis proizvoda, jasno je da se radi o prodaji, što ne smete da radite ako niste registrovani“.

BBC na srpskom je pokušao da kontaktira nekoliko prodavaca sa crne liste, a dobili smo samo jedan odgovor sa profila Fitnes garderoba .

„U procesu smo registrovanja firme“, rekli su kratko, ali nisu odgovorili na pitanje koliko dugo trguju na ovaj način.

Međutim, to što je neko na crnoj listi ne znači obavezno da prodavnica nije registrovana.

Pošto na profilu nisu istakli PIB i matični broj, na nedavno objavljenoj crnoj listi našao se profil prodavnice obuće „Cipelići“ iz Aleksinca.

„Držimo prodavnice obuće od 1991. godine, ali novi smo u internet trgovini, pa smo Instagram profil otvorili tek kada je počela pandemija korona virusa“, kaže za BBC vlasnik prodavnice Miloš Mihajlović.

On objašnjava da „nije znao da ove podatke treba objaviti na društvenim mrežama“.

Dragić ističe da se dešava da na crnoj listi završe i „registrovani prodavci, ukoliko se ogluše o odredbe Zakona o elektronskoj trgovini“, zbog čega je bitno da se prodavci dobro informišu pre nego što se upuste u ovaj način poslovanja.


Zašto su svetu potrebne Instabake“

Zašto su svetu potrebne „Instabake“
The British Broadcasting Corporation

Kolike su kazne za neregistrovane trgovce?

Već smo pisali o tome da se neregistrovanim trgovcima trajno oduzima roba i zabranjuje dalji rad, a oni koji žele da nastave da rade moraju prvo da se upišu u registar Agencije za privredne registre.

Podnosi se zahtev za pokretanje prekršajnog postupka za koji je propisana kazna od 50.000 do 500.000 dinara za fizičko lice.

Kazne prema Zakonu o zaštiti potrošača. u dinarima [ 50.000 do 150.000 za fizičko ili odgovorno lice u pravnom licu ],[ 50.000 do 500.000 za preduzetnike ] [ 300.000 do 2.000.000 za pravna lica ], Source: Izvor: Zakon o zaštiti potrošača, Image:

Prema analizi Nacionalne alijanse za lokalni ekonomski razvoj (NALED), oko 17,2 odsto preduzetnika i firmi u Srbiji nije registrovano.

Kada se procenti pretvore u brojke, rekli su za BBC u NALED-u, to znači da više od 70.000 preduzetnika i firmi u Srbiji rade nelegalno.

U praksi, to znači da u neregistrovane trgovce spadaju i oni koji preko Instagrama pokušavaju da unovče svoje hobije.

„Biznis sam legalizovala kada sam odlučila da mi hobi preraste u stalni posao i kada sam ispunila uslove za jedan od državnih programa za samozapošljavanje koji je donosio i određene povlastice za početnike u biznisu“, priča beogradska preduzetnica Ljiljana Aspradakis vlasnica popularne prodavnice ručno izrađenih ljuljaški za bebe „Ljuljuška“.

Ona primećuje da bi „zakon možda trebalo da bude fleksibilniji“.

„Ako neko počinje posao – mogao bi do određenog iznosa da prodaje bez registracije, kako bi isprobao poslovnu ideju“.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari