Gužva na putu

BBC

Ogrnut plaštom, sa žičanim instrumentom ukulele u rukama i grbom Beograda na grudima, superheroj Zonko obratio se pre nekoliko dana učesnicima u saobraćaju, između ostalog, i stihovima: „Kad smanjiš brzinu, šmekni okolinu, možda se tu šeta, neka lepa seka“.

Ovaj spot Sekretarijata za saobraćaj Gradske uprave Grada Beograda deo je njihove kampanje „Uspori, od tebe zavisi“, kojom se promoviše bezbednost u saobraćaju u zonama škola, odnosno tamo gde je brzina ograničena na 30 kilometara na čas.

Promotivni spot, koji je ubrzo uklonjen, pojedini su ocenili kao nebezbedan, ali i seksistički.

„Najproblematičnije je što spot šalje pogrešnu poruku jer propagira nebezbedno ponašanje, odnosno poremećaj pažnje, što je jedan od uzroka saobraćajnih nezgoda“, kaže Igor Velić, saobraćajni inženjer i predsednik udruženja „Sigurne staze“, za BBC na srpskom.

Na pitanja BBC novinara poslata Sekretarijatu za saobraćaj, odgovorio je studio angažovan za ovu kampanju „Moskito video end animejšn“.

Iz ovog produkcijskog studija su potvrdili da su uklonili „jedan od 12 spotova koji je izazvao polemiku kod manjeg broja ljudi“, ali i da se kampanja nastavlja.

„Taj spot je uklonjen sa društvenih mreža Instagrama i Fejsbuka kako ne bi skrenuo pažnju sa kampanje i kako bi ostali spotovi bili viđeni“, navodi Srđan Vasić iz ove kompanije.

Kaže da je „svaki spot odobren pre same produkcije“ i da je kampanja prošla kroz „niz internih kontrola pre objavljivanja“.

„Uklanjanje spota bez javnog izvinjenja pokazuje, ne samo nedostatke razumevanja rodno zasnovanog nasilja i njegove raširenosti u društvu“, već i „odsustvo empatije prema ženama koje su svakodnevno izložene različitim oblicima nasilja i nebezbedne na ulicama“, kaže Jelena Višnjić iz feminističkog kulturnog centra Befem za BBC na srpskom.

‘Propagiranje distrakcije i promašena ciljna grupa’

Promotivni spot u okviru kampanje beogradskog Sekretarijata za saobraćaj „Uspori, od tebe zavisi“, počinje stihovima: „Sam si kriv što kasniš, tu nema dileme, pa sledećeg puta, ti kreni na vreme“, a završava se sa „kad smanjiš brzinu, šmekni okolinu, možda se tu šeta, neka lepa seka“.

Dok raspevani superheroj Zonko, nazvan po zoni ograničenja brzine, peva ove stihove, vozač nakratko preusmerava pogled sa puta na ulicu kojom hoda devojka.

Saobraćajni inženjer Igor Velić smatra da se ovim stihovima „propagira distrakcija“, odnosno poremećaj pažnje, što je „jedan od uzroka saobraćajnih nezgoda“.

„Sve zemlje sa dobrim rezultatima u pogledu bezbednosti u saobraćaja imaju kampanje koje su protiv distrakcije – nemoj da gledaš u bilbord, mobilni i okolo u lepe seke“, ističe on.

Ova kampanja je usmerena na poboljšanje bezbednosti saobraćaja u zonama gde je brzina ograničena na 30 kilometara na čas, pre svega oko škola.

Velić kaže da automobil pri ovoj brzini za jednu sekundu pređe nešto više od osam metara, a da skretanje pažnje vozača sa kolovoza traje i do „dve ili tri sekunde“.

„A ako ide 50 na sat, auto pređe 28 metara, a u tih 28 metara promeni se boja na semaforu, dete stupi na pešački, neko ispred naglo zakoči – stvara se nebezbedna i rizična situacija koja može da dovede do saobraćajne nesreće“, objašnjava predsednik udruženja „Sigurne staze“.

Dodaje da je kampanja sporna i zato što je, po njemu, „promašena ciljna grupa“, te da se vozačima obraća „kao deci od sedam godina i mlađoj“.

„Vozačima se tako ne obraća nigde u svetu, oni su odrasli ljudi, neće da obrate pažnju na pesmicu.“

Po njemu bi potencijalno rešenje problema bilo da kampanja ostane usmerena na vozače jer su „oni izazivači najvećeg broja nezgoda sa najtežim posledicama“, ali da se promeni pristup.

„Ako želimo da se obratimo vozaču, poruka mora da bude ona koju će razumeti, da deluje i ostavi efekat kada se kreće tu gde su deca, pešaci, biciklisti, prilagodi brzinu“, napominje Velić.

Prema Agenciji za bezbednost saobraćaja, od 2018. do 2020. u Srbiji je poginulo 408 pešaka, a povređeno 7.769.

Zona usporenog saobraćaja

BBC/Aleksandar Miladinovic

Sporni stihovi i reakcija aktivista

Srđan Vasić iz agencije „Moskito video end animejšn“, koju je angažovao Sekretarijat za saobraćaj Grada Beograda, kaže da su „ponosni na celokupnu kampanju“.

„Kao agencija smo svesni da će uvek biti različitih mišljenja i reakcija na kampanje koje kreiramo, ali smo ponosni na to što smo uspeli da na duhovit način skrenemo pažnju na važnost bezbednosti u saobraćaju“, smatra on.

Upoznati su sa činjenicom da je „sporni stih“ izazvao burnu reakciju pojedinih ljudi, ali su svesni da su odgovorili na „zahtev klijenta – uspešna promocija zone 30 i bezbednog ponašanja u istoj“.

„Mi u ‘Moskito video end animejšn’ produkciji verujemo da kampanje koje promovišu bezbednost u saobraćaju ne moraju biti mračne ili da su u njima scene sa smrtnim ishodom ili invaliditetom.

„Smatramo da pozitivan ton komunikacije može biti podjednako efektan, a da istovremeno motiviše ljude da razmisle o svojim postupcima u saobraćaju i promoviše bezbednost kao važnu vrednost“, ističe Vasić.

Veruju, kaže, i da su „na pravi način komunicirali poruku koju su želeli da prenesu“.

„Nemojte se usredsrediti samo na jedan stih, već pogledajte širu sliku i shvatite da je cilj kampanje promocija bezbednog ponašanja u saobraćaju“, zaključuje.

Međutim, sporna strofa za koju Vasić kaže da su je „iskoristili da skrenu pažnju na kampanju“, nije kritikovala samo saobraćajna struka, već mu je zamereno i na seksizmu.

„Navedeni stihovi ne samo da legitimišu mizoginiju kao javni govor, nego učestvuju u relativizaciji postojanja, raspolaganja i učestalosti nasilja nad ženama i na taj način doprinose normalizaciji nasilja u svim segmentima društva“, smatra Jelena Višnjić iz feminističke organizacije Befem.

U Srbiji je, dodaje, od početka godine ubijeno osam žena, dok je „svaka druga“ izložena nekoj vrsti nasilja.

„I umesto da mediji i javne institucije aktivno učestvuju u procesu izgradnje nulte tolerancije prema rodno zasnovanom nasilju, oni proizvode sadržaje koji (p)održavaju patrijarhalne stereotipe u kojem nasilje i kontrola muškarca nad ženom predstavljaju dominantni obrazac“, zaključuje Višnjić.

Reakcije na društvenim mrežama

Pored aktivista i struke, kritike su uputili i pojedini korisnici društvenih mreža.

Neki su se požalili da im je promotivni spot izazvao osećaj nelagodnosti…

.. .drugi su se zapitali oko idejnog rešenja.

Bilo je i onih kojima se nije dopao pristup…

… a pojedini su ponudili i vlastita rešenja.


Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari