Tviter logo na ekranu mobilnog telefona

Getty Images

Decembar 2019. godine – sa naloga @belilav11 objavljen je tvit o srpskim opozicionim političarima.

Na drugoj strani planete, istraživači Univerziteta Stanford primećuju da se na Tviteru u Libiji dešava nešto čudno.

O neautentičnim aktivnostima u Libiji obaveštavaju Tviter.

„Zauzvrat, Tviter nam je kasnije dao informacije o tome šta se dešavalo u Libiji, kao i o operacijama na drugim mestima, uključujući Srbiju“, kaže za BBC na srpskom Daniel Buš, istraživač Internet opservatorije Univerziteta Stanford iz Kalifornije.

Buš je i autor analize slučaja uklanjanja Tviter naloga iz Srbije.

Srbija: 43 miliona tvitova sa 8.558 naloga

Početkom aprila, Tviter je saopštio da je uklonio 8.558 naloga iz Srbije „koji su učestvovali u koordinisanom promovisanju vladajuće partije i njenog lidera“.

Nalozi su uklonjeni jer su kršili politiku ove društvene mreže i podrivali javnu raspravu, kaže se u saopštenju.

U istoj operaciji brisanja naloga, koji su podržavali vladajuće partije, izbrisani su i nalozi iz Egipta, Hondurasa, Indonezije i Saudijske Arabije.

Broj uklonjenih naloga i tvitova koje su ti nalozi objavili bio je najveći u Srbiji.

„Bilo je više od 43 miliona tvitova. U ostalim zemljama je bio znatno manji broj. U Hondurasu je bilo samo oko milion tvitova, sa hiljadu naloga“, kaže Buš.

Slučaj Srbije nije se razlikovao samo po broju naloga i tvitova.

„Bio je sofisticiran“, kaže.

Nalog @belilav11 bio je jedan od dva najpopularnija iz mreže uklonjenih naloga iz Srbije – pratilo ga je više od 12 000 ljudi.

Tvit korisnika Beli Lav

Univerzitet Stanford

„Boriti se kao lav za Srbiju“ – analiza uklanjanja naloga iz Srbije

Buš je u rukama imao podatke o ukinutim nalozima iz Srbije koje je dobio od Tvitera.

U izveštaju „Boriti se kao lav za Srbiju“ objasnio je na koji način su nalozi promovisali vladajuću partiju.

„Iako se neki od naloga bili aktivni još od 2009. godine, mreža je postala aktivna sredinom 2018. godine, pre nego što je nastao pokret 1 od 5 miliona„, priča Buš.

Tviter i Srbija: Šta dalje nakon što je Tviter izbrisao naloge koji su podržavali Vučića
The British Broadcasting Corporation

Najveći broj naloga napravljen je sredinom 2018. i početkom 2019. godine, dodaje.

Više od osam i po hiljada naloga bavilo se uglavnom retvitovanjem – 85 odsto aktivnosti činilo je deljenje već objavljene poruke.

„Uglavnom su retvitovali sadržaj sa profila Aleksandra Vučića i naloga koji su podržavali predsednika“, objašnjava Buš.

Značajan broj naloga odgovaralo je i na tvitove lidera i pristalica opozicije sa ciljem da ostave utisak da ove partije i pokreti nisu popularni, uključujući i pokret 1 od 5 miliona, među korisnicima Tvitera, dodaje Buš.

„Ako bi običan korisnik Tvitera kliknuo na tvit opozicije da vidi odgovore, u pedeset odsto slučajeva bi video negativne komentare“, kaže.

Osim retvitova sadržaja sa profila predsednika, više od osam i po hiljada naloga odgovaralo je na tvitove naloga predsednika Vučića porukama podrške, dodaje Buš.


U analizi, Buš izdaja tri politička cilja delovanja mreže naloga:

  • 1. Podrška Srpskoj naprednoj stranci Aleksandra Vučića
  • 2. Širenje sadržaja naklonjenog Vučiću
  • 3. Napadanje opozicije

Predsednik Vučić je, odgovarajući na pitanje u bezi sa brisanjem naloga novinarima KRIK-a, rekao da o slučaju „nema pojma“.

„Nemam pojma da vam iskreno kažem. Na Tviteru nisam, ali rekao mi je Krstić da su mu skinuli taj Tviter…Ali on je stvaran čovek“, rekao je Vučić.

Na Tviteru su aktivna dva verifikovana naloga predsednika Srbije Aleksandra Vučića.


Veštačka podrška i veštačke kritike

Telefon na čijem je ekranu otisak prsta, u pozadini logo Tvitera

Getty Images

Andrej Petrovski iz Fondacije Šer podseća da organizovana podrška političkih partija na Tviteru nije novost.

„Koncept stvaranje veštačke podrške ili otpora u društvu ili na društvenim mrežama naziva se astroturfing“, objašnjava Petrvski.

On podseća na parlamentarne i predsedničke izbore održane 2016. i 2017. godine.

„Tada smo primetili vrstu organizovanog angažmana aktivista Srpske napredne stranke. Masovno se koristio hešteg #DSdno da bi se napadala Demokratska stranka, a svaki tvit koji su slali najviši funkcioneri Srpske napredne stranke retvitovala je grupa od dve hiljade ljudi“, kaže Petrovski.

Buš kaže da botovi nisu mogli sami da kreiraju i dele sadržaj zbog kojeg je Tviter izbrisao naloge.

„Tako nešto botovi ne mogu sami da postignu, potrebno je da postoji neko ko je dizajnirao sadržaj kako bi bio efikasan“, kaže Buš.


Šta je bot?

Reč bot ima dva značenja:

  • Softver koji je automatizovan da odgovara ili izvršava neke aktivnosti, a da time na neki način oponaša čoveka koji koristi nalog
  • Ljudi (trolovi) koja po nečijoj direktivi na internetu objavljuju sadržaj koji može biti afirmativan ili napadački, a uglavnom za politički cilj određenih struktura

Poslednjih godina, ova reč je sinonim za „trolove“, ljude koji najčešće zarad političkog cilja, a po nečijoj direktivi, šire afirmativne ili omalovažavajuće poruke na internetu.

„Botovi u Srbiji ili bilo gde na svetu funkcionišu po istom principu. To je grupa ljudi, obično stranački aktivisti, koji hoće da doprinesu svojoj stranci.

„Međutim, ono gde to prevazilazi klasični stranački aktivizam, na koji svako ima legitimno pravo, jeste kada se takva aktivnost na neki način institucionalizuje, odnosno napravi se neka struktura, takozvana trol-fabrika.

„U tim fabrikama imamo ljude koji ponekad dobijaju i platu da bi plasirali određeni sadržaj“.

Andrej Petrovski, Šer fondacija.


Kako je funkcionisala mreža izbrisanih naloga?

Monitor kompjuter, Tviter logo u pozadini

Getty Images

Niko ne zna sa sigurnošću.

„Znamo šta su nalozi iz mreže pokušavali da postignu, ali nemamo dovoljno informacija o tome ko je iza njih, koliko ljudi, koje su alate koristili da bi kontrolisali ovoliki broj naloga“, objašnjava Buš.

Tviter te informacije nije objavio.

„To je prvenstveno zbog toga što ne žele da dele na koji način sprovode operacije uklanjanja naloga“, dodaje Buš.

U analizi, Buš piše da nalozi nisu odavali utisak naloga „javnih ličnosti ili zvaničnika“.

Često su, umesto ličnih fotografija, kao profilnu sliku koristili slike životinja, prirode ili slike sa Vikipedije.

„U opisu profila nisu imali ništa što ih je definisalo kao ličnosti. Međutim, objavljivali su kao pravi ljudi“, kaže Buš.

Andrej Petrovski iz Šer fondacije objašnjava da retvitovanje naloga ne moraju da obavljaju ljudi.

„Kada je retvitovanje u pitanju, postoji softver koji, svaki put kada, na primer, Stefanović nešto tvituje, u narednih par sati, na svakih pet minuta, pošalju određen broj retvitova tog tvita sa određenog broja naloga“, objašnjava.

Buš kaže da je među podacima koje je dobio iz Tvitera bila i informacija o aplikaciji koja je pomogla bezbednosnom timu ove društvene mreže da uspostavi vezu među nalozima iz Srbije.

„Iz Tvitera su rekli da je jedna od stvari koja im je pomogla da naprave vezu između naloga bila aplikacija Tvrđava (Castle)„, kaže Buš.

Tvrđava je aplikacija koja se koristi za upravljanje velikim brojem naloga, objašnjava Petrovski.

Postojanje aplikacije i dalje ne objašnjava ko je upravljao nalozima, slažu se Buš i Petrovski.

„U podacima koje nam je Tviter dao nema dokaza koji čvrsto pokazuju da je Srpska napredna stranka iza ove mreže“, kaže Buš.

Međutim, on kaže da je podatak ko je vodio mrežu „formalnost“.

„Čak i da je neko namignuo i rekao: ‘Bilo bi lepo da stranka dobije veću podršku na Tviteru’, i taj neko je onda napravi mrežu, efekat bi bio isti kao i da ju je SNS sam napravio“, dodaje.

Igra mačke i miša

Andrej Petrovski i Daniel Buš

Andrej Petrovski i BBC
Andrej Petrovski i Daniel Buš

„Tviter je poslao jasnu poruku da primenjuje uslove korišćenja“, kaže Petrovski.

Buš smatra da su male šanse da se uklonjeni nalozi ponovo pojave.

„Svaki od naloga bi morao da se žali Tviteru, ali teško je da bi Tviter usvojio žalbu sa obzirom na način na koji su se nalozi ponašali“, dodaje.

Ipak, jedan je već „oživeo“, kaže Buš.

„Verovatno se radi o nalogu koji je izbrisan greškom“, objašnjava.

Ipak, slična mreža, samo sa novim nalozima, mogla bi vrlo brzo da zameni staru.

„Tužna istina je da je veoma lako i prilično jeftino napraviti nove naloge koji će se baviti potpuno istom aktivnošću“, objašnjava Buš.

Kada se i ako se nova mreža pojavi, verovatno je da će je Tviter u nekom trenutku ponovo registoravati i ukloniti.

„I u slučaju da se naprave novi profili, koji će po istom principu da tvituju, Tviter će opet prepoznati tu anomaliju u ponašanju“, dodaje Petrovski.

„To je igra mačke i miša“, zaključuje Buš.


Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na bbcnasrpskom@bbc.co.uk

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.