Mark Zakerberg

Getty Images
Zakerberg će na saslušanju da se pojavi u sivoj majici koja je njegov zaštitni znak.

Mark Zakerberg se priprema za najveći ispit od kada je na čelu Fejbuka. Sledi mu ne jedno, već dva saslušanja pred američkim Kongresom.

Neki na to gledaju kao na političko pozorište, priliku za političare da se na televiziji obruše na bogate i moćne.

U tome možda ima istine, ali nikada do sada nije bilo tako direktnog pristupa čoveku do koga je inače teško dopreti.

Njegova uvodna reč je već objavljena, ali će maratonsko saslušanje u utorak i sredu otići dalje.

Zakerberga će bez sumnje ispitivati o poverljivosti podataka, sa težištem na skandalu vezanim za kompaniju „Kembridž analitika“, kao i o tome zašto je bilo potrebno da iz novina sazna o propustima u svom sistemu.

Kembridž analitika: Šta sve znamo do sad

Moraće da odgovori i na teška pitanja o uplitanju u izbore, kao i o sopstvenoj i budućnosti Fejsbuka.

Evo na šta treba da obratite pažnju dok se Zakerberg kreće ka Kapitol hilu.

1. Isticanje dobrih strana Fejsbuka

Zajednica, zajednica, zajednica. To je reč koju ćete često čuti od Zakerberga koji će početi govor isticanjem dobrih strana koje Fejsbuk donosi svetu.

U tome je u pravu. Organizacija života, bilo da je reč o rođendanskoj proslavi ili demonstracijama, postala je jednostavnija zahvaljujući Fejsbuku. U to spada i razmena fotografija sa porodicom i prijateljima.

Govoriće o tome kako Fejsbuk koriste mala preduzeća širom sveta kako bi brže i jeftinije došla do mušterija.

Između redova, hoće da kaže da se ne udara previše snažno na njegov posao zato što bi to moglo da se odrazi na milione drugih širom sveta.

Izvinjenje Fejsbuka zbog reklama

Getty Images
Izvinjenje Fejsbuka zbog reklama

2. Normalno ponašanje

Ovom tridesettrogodišnjaku neće biti teško da odgovori na pitanja koja se odnose na to kako radi njegova kompanija. On nije direktor koji se krije u kancelariji. U stanju je da kodira kao najbolji inženjeri.

Umesto toga izazov će mu biti da ispolji ljudsku stranu i pokaže da se iskreno kaje, čak i ako suštinski veruje, kao što je kompanija saopštila na početku, da su korisnici dobrovoljno dali podatke.

Zakerbergu je uvek bilo teško da pokaže saosećanje. Čak i na video snimku iz vremena kada je bio tinejdžer ponaša se poput robota, što bi moglo da mu naškodi na saslušanju.

Dobro bi mu došla poneka anegdota u vezi sa njegovom decom. U intervjuu za Si-En-En, Zakerberg je pokazao emocije kada je govorio o uticaju njegovo dvoje dece na njega samog.

To bi moglo da pomogne da se zaboravi na period iz školskih dana kada je iznosio nezgodne stavove o privatnosti korisnika.

3. Optuži Kogana

Dok je Fejsbuk priznao greške u vezi sa korišćenjem ličnih podataka korisnika, kompanija tvrdi da glavnu krivicu snosi Aleksandar Kogan, istraživač na Univerzitetu u Kembridžu.

Kogan je osmislio aplikaciju sa psihološkim profilima ličnosti koju je navodno koristila „Kembridž analitika“. Ova kompanija je saopštila da je obrisala podatke, ali to zapravo nije učinila.

Zakerbergu će biti potrebno mnogo veštine da prikaže kako je sistem Fejsbuka zloupotrebljen a da ne deluje kao da se odriče odgovornosti.

4. Uključivanje drugih preduzeća

Pre nego što je zakazano saslušanje, kongresmeni su pored Zakerberga želeli da čuju i šefove Gugla i Tvitera, što znači da se većina ovih pitanja koja će biti postavljena odnosi i na njih.

To, međutim, sada nije slučaj. Fejsbuk je sam, ali to neće da zaustavi Zakerberga da uvuče druge tehnološke kompanije u raspravu, čak i ako ih ne imenuje.

Fejsbuk nije prva kompanija koja je napravila milijarde tako što je sakupljala lične podatke. I neće biti poslednja.

Psihologija algoritma
The British Broadcasting Corporation

5. Politički spektakl i pogrešna pitanja

„Odgovorite jednostavno sa da ili ne“, omiljena je rečenica političara na ovakvoj vrsti saslušanja.

Najefektnija je kada se postavi pitanje koje zahteva sve samo ne jednostavan odgovor.

Očekuje se da će se kongresmeni koji će vrebati svojih pet minuta televizijske slave služiti ovom „uhvatio sam te“ taktikom. Oni žele da se njihova replika vrti u vestima, dobije milione pregleda na društvenim mrežama ili, što je ironija sudbine, na Fejsbuku.

Otvoriti vatru iz svih oružja na jednu od najuticajnijih ličnosti u Silicijumskoj dolini je dobra reklama pred ovogodišnje izbore za Kongres i Senat.

Ali to može da vodi ka pogrešnim i obmanjujućim pitanjima. Obratite pažnju na pitanja koja mogu da navedu na zaključak da Zakerberg pravi veliki ustupak, ali je zapravo suprotno.

Kladio bih se da će neki kongresmen pitati: „Možete li da se zakunete da Fejsbuk nikada neće prodavati podatke korisnika“, na šta će uslediti odgovor: „Naravno“.

Fejsbuk nikada nije prodavao korisničke podatke, već je samo davao pristup.

6. Rasprava o zakonskom okviru

Fejbuk pod lupom

Getty Images
Fejbuk pod lupom

Zakerberg će govoriti o nacrtu zakona koji bi trebalo da omogući bolji uvid u način na koji se političari oglašavaju na internetu. To će uskladiti zakonske okvire sa praksom na televiziji, gde je jasno ko plaća oglas.

Podrška ovom predlogu je marketinški potez Fejsbuka. Zakerberg hoće da pokaže da poštuje zakone dok u isto vreme izbegava uticaj na svoju kompaniju.

Koraci koje je u tom smislu preduzeo pokazuju da je verovatno već uskladio delovanje sa predloženim zakonskim merama.

Ne očekuju se veći pomaci kada je reč o drugim zakonskim merama o kojima se raspravlja.

7. Dekret o saglasnosti

Federalni komitet za trgovinu istražuje da li je Fejsbuk prekršio Dekret o saglasnosti iz 2011. godine.

Radi se o sporazumu o načinu na koji se čuvaju lični podaci nakon što je ovaj komitet skrenuo pažnju da je sadržaj za koji su korisnici Fejsbuka verovali da dele sa prijateljima postao javan.

Fejsbuk se složio da „neće pogrešno predstavljati na bilo koji način, direktno ili posredno“ kako se koriste lični podaci.

Kompanija je obaćala da neće da krije korisnicima kako njihovi podaci mogu da se koriste.

Kako stvari sada stoje, kongresmeni bi mogli da pitaju Zakerberga da li je ispunio obećanje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari