Od vlasti traže čvrste garancije da saobraćaj neće biti ukinut 1Foto: Pešaci nisu maratonci - Kretanje je život

Građanska, nestranačka i stručna inicijativa za život centra Beograda Pešaci nisu maratonci – Kretanje je život pokrenula je peticiju protiv izolacije centra Beograda.

Trećeg dana otkako je počelo raskopavanje kolovoza na Topličinom vencu i u Čubrinoj ulici, građani Varoš kapije, zajedno sa Inicijativom „Pešaci nisu maratonci“, ponovo su sprečili radnike JKP „Beoradski vodovod“ da nastave radove. Oni su gradskoj vlasti poručili da neće dozvoliti da se radovi nastave dok ne dobiju odgovore na sva pitanja vezana za pretvaranje ovog dela grada u pešačku zonu, kao i garancije da će bar pojedine ulice ostati prohodne za saobraćaj.

„Već treći dan je ekipa „Beogradskog vodovoda i kanalizacije“ pokušala da raskopa kolovoz na Topličinom vencu i u Čubrinoj, navodno radi otklanjanja kvara. Nikakav kvar nije prijavljen i prikazan na stranici tog preduzeča, na kojoj se objavljuju radovi na otklanjanju kvarova. Isto tako su otpočeti radovi u septembru 2018, navodno radi otklanjanja kvara, da bi se pretvorili u popločavanje dela Topličinog venca i Vuka Karadžića, u stvari bez građevinske dozvole. Građevinska dozvola koja je u međuvremenu pribavljena nije adekvatna, budući da predviđa rekonstrukciju i uređenje „u okviru postojeće regulacije.“ Postojeća regulacija bile su kolovozne ulice“, navodi se u saopštenju Inicijative „Pešaci nisu maratonci“.

Aktivisti Inicijative su, tim povodom, zvanično zatražili od nadležnih gradskih institucija „uverljive i čvrste garancije uz zvanično i javno saopštenje“ da će, najpre, pravac Topličin venac – Čubrina ulica ostati otvoren za javni kolski saobraćaj, jednako kao i upravo završeni pravac Carice Milice – Gračanička – Ivan-Begova. Zatim, da broj postojećih parking mesta na ulici neće uopšte više biti umanjivan, kao i zvanično i javno saopštene informacije o prirodi i nameni planiranih radova, odnosno da li se radi o popravci kanalizacije, što tvrde poslovođe koje su došle na teren, ili popločavanje, kako javno tvrdi zamenik gradonačelnika, ali i o trajanju radova i pravnom osnovu, odnosno uvid u građevinsku dozvolu i planski akt na osnovu koga je ona doneta.

„Tri godine živimo i radimo usred građevinskih radova, kolovoz i javni prevoz su sve udaljeniji od naših stanova i kancelarija, a planski akt na osnovu koga se umanjuje funkcionalnost gradskog jezgra niko ne saopštava. Gradski zvaničnici javno najavljuju zatvaranje za javni kolski saobraćaj praktično svih ulica na Varoš kapiji. Uvereni smo da je to višestruko štetno, kako za interes Beograda u celini, tako i svih građana koji centar Beograda posećuju i koju u njemu žive i rade. Zbog toga smo prohodnost svih ulica na Varoš kapiji za javni kolski saobraćaj istakli kao jedan od zahteva Peticije protiv izolacije centra Beograda, koju je do sada lično potpisalo više hiljada građana“, podsećaju iz Inicijative.

 

Predstavnici Inicijative zahtevaju i da nikakvi radovi ne budu započeti dok se ne završi izjašnjavanje građana opštine Stari Grad o „širenju pešačke zone“, koje će trajati od 28. maja do 16. juna 2019, kao i dok radovi u Karađorđevoj ne budu završeni, i dok javni kolski saobraćaj na pravcu Dorćol – Terazije preko Trga Republike ne bude ponovo uspostavljen, „budući da navedeni radovi uzrokuju prekomerno opterećenje Varoš kapije kao tranzitne zone, što dalje znači da je prohodnost ulica unutar Varoš kapije neophodna ne samo za kvalitet života, već i za bezbednost građana“.

„Upozoravamo da je zatvaranje za javni kolski saobraćaj dela ulice Vuka Karadžića od ugla sa Gračaničkom do ugla sa Čubrinom, i dela ulice Topličin venac od ugla sa Čubrinom do ugla sa Pop-Lukinom, koje je izvršeno radovima koji traju od oktobra 2018. do danas u cilju „širenja pešačke zone“, suprotno zakonu, budući da je Rešenje o odobrenju izvođenja radova izdato „radi rekonstrukcije ulica… u okviru postojećeregulacije.“ S obzirom da ne postoji detaljni plan regulacije za predmetne ulice, „postojeća regulacija“ jeste zatečeno stanje, odnosno ulice sa kolovozom otvorene za javni kolski saobraćaj“, navode iz Inicijative.

Oni nastavljaju da je ukidanje kolovoza ne samo štetno već i očigledno nezakonito, a s obzirom da popločavanje još nije završeno u delu ulice Vuka Karadžića od ugla sa Gračaničkom do ugla sa Čubrinom, pa iz tih razloga apeluju na gradsku vlasti da ispravi građevinsku dozvolu i projekat i da u navedenom delu Vuka Karadžića (ispred Muzeja primenjene umetnosti) ostane kolovoz za dvosmerni javni kolski saobraćaj.

„Budući da zona Varoš kapije nije tranzitna zona, već da vozila koja uđu u tu zonu istim putem i izađu, kao i budući da se najveći broj vozila u toj zoni kratko zadržava (taksi, dostava, dovoženje i odvoženje u zonu Varoš kapije i Knez Mihailove), velika većina vozila kruži. Usvajanje predložene izmene značilo bi da umesto da sva vozila prave jedan isti krug duži od pola kilometra, to kretanje bude podeljeno na dva manja kruga, svaki dužine oko 300 metara“, obrazlažu svoj predlog predstavnici Inicijative.

Kako navode, usled ukidanja parking mesta u tom delu Vuka Karadžića trotoar će biti bitno širi nego ranije, a uz taj deo se pruža i park, tako da intencija da pešačkom ulicom bude povezana zona Knez Mihailove sa Kosančićevim vencem neće biti narušena. Prema njihovom mišljenju, zahtevana izmena bitno bi umanjila teškoće uzrokovane zatvaranjem za javni kolski saobraćaj dela Topličinog venca od Pop-Lukine do Čubrine.

„Pešaci“: Protest nije politički

Povodom blokade radova koju su protekla tri dana izveli nezadovoljni građani, oglasio se i direktor „Beogradskog vodovoda“ Dragan Đorđević, koji je „upozorio“ da su, zbog ometanja radova u Čubrinoj ulici, na teritoriji opštine Stari grad, moguće redukcije isporuke vode. On je za ometanje radova optužio predsednika opštine Stari grad Marka Bastaća. „Bastać i njegovi plaćenici danas su prekinuli radove u Čubrinoj ulici, maltretirali radnike a jednom su čak na silu skinuli zaštitnu opremu i kacigu. Pretili su radnicima i tražili rešenje po kome se izvode radovi. Nekolicina njih je legla ispred bagera. Građani treba da znaju da „Beogradski vodovod“ čini sve da se radovi završe i da građani imaju redovno vodosnabdevanje. Za sve moguće probleme odgovornost snosi isključivo Bastać“, rekao je juče Ðorđević a preneli beogradski tabloidi.

„Oštro osuđujemo navode u žutoj štampi da se radi o političkom protestu. Ukazujemo na ovaj problem već dve i po godine, a gradskim vlastima smo se više puta obraćali zvanično, potpisani imenima i prezimenima, podnoseći peticije sa više stotina potpisnika“, naveli su iz Inicijative „Pešaci nisu maratonci“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari