U ruke privatnika idu 22 linije gradskog prevoza 1Foto: Miroslav Dragojević (Arhiva)

Ukupno 22 linije na potezima 600 i 700, koje saobraćaju do perifernih delova Beograda, biće predate privatnim prevoznicima, zbog čega će Gradsko saobraćajno preduzeće pretrpeti direktnu štetu, upozorio je Savez ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP.

Kako je taj sindikat naveo u saopštenju, planom nabavki gradskog Sekretarijata za javni prevoz predviđen je projekat javno-privatnog partnerstva koji obuhvata 22 autobuske linije, a za samu izradu projekta predviđen je trošak od milion dinara. Namera je, navode oni, da prevoz putnika na potezima 500 i 600, koji su inače linije GSP, ustupi privatnim prevoznicima.

„Pre samo nekoliko meseci, polovinom januara ove godine, predstavnici Samostalnog sindikata GSP izjavili su kako imaju „čvrste garancije“ Skupštine grada i zamenika gradonačelnika da se „nijedna linija neće predati privatnom prevozniku bez saglasnosti menadžmenta GSP-a“. Da o takvim „čvrstim garancijama“ nije upoznat Sekretarijat za javni prevoz dokazuje Plan javnih nabavki za 2019. godinu donet 16. aprila ove godine.

U njemu se, između ostalog, jasno navodi da će taj Sekretarijat ove godine raspisati nabavku usluge izrade projekata javno-privatnog partnerstva za poteze linija 600 i 700. Po već uhodanom sistemu, kao što je to bio slučaj sa predajom poteza 500, napraviće se analiza koja će pokazati da je za grad Beograd kao naručioca, isplativije da angažuje privatnog prevoznika, nego da posao prevoza putnika na tim potezima ostane Gradskom saobraćajnom preduzeću, čiji je osnivač.

To znači da će 22 autobuske linije, od kojih su neke sa velikom dužinom i brojem autobusa, biti ustupljene privatnim prevoznicima“, navodi se u saopštenju SOS Sindikata.

Kako sindikat tvrdi, to će, bez sumnje, značiti finansijski gubitak po GSP „Beograd“, jer se od 1. januara ove godine primenjuje isti model plaćanja, po kome su za prevoznika najisplativije one linije na kojima vozilo pređe više kilometara.

„SOS Sindikat je zabrinut za dalji opstanak i funkcionisanje GSP, jer se ovakvim potezima Grada dovodi u pitanje budućnost gradskog prevoznika. Ustupanjem linija privatnim prevoznicima direktno se ugrožavaju prihodi kompanije i gubi utakmica sa privatnim prevoznicima, koji će prednjačiti u broju autobusa na ulicama grada“, navodi sindikat i kaže da bi GSP bio na gubitku čak i kada bi preuzeo određen broj linija u užem centru grada.

S druge strane, napominju oni, menadžment GSP i reprezentativni sindikati ne spominju ovakve planove nadležnog Sekretarijata, dok rukovodstvo i reprezentativni sindikati „ne preduzimaju ništa da izdejstvuju suštinsku podršku Skupštine grada i gradske vlasti“.

Oni su javno uputili pitanja v. d. direktora Radiši Momčiloviću kao i predsedniku Samostalnog sindikata Zoranu Antiću da li su upoznati sa ovakvim namerama Grada, da li su dali pristanak za ustupanje linija privatnicima, kao i šta će uraditi da sačuvaju te linije i zaštite radnike GSP koji i inače ostaju bez posla i izvora prihoda, dok se privatnicima samo uvećava profit.

Loši uslovi rada, mala primanja i nedostatak radnika već sada svakodnevno teraju vozače ali i majstore iz GSP, uglavnom u inostranstvo. Dodatno smanjenje prihoda zbog kontinuirane „privatizacije“ javnog gradskog prevoza, još više će iscrpiti Gradsko saobraćajno preduzeće, koje se dovodi u još gori položaj, a na udaru su i građani prestonice, koji se svakodnevno suočavaju sa sve lošijim kvalitetom javnog prevoza.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari