Američki list Njujork Post nedavno se izvinio čitaocima zbog jedne objavljene karikature. Na karikaturi su dva policajca, od kojih je jedan pištoljem upravo ubio šimpanzu, a drugi progovara „Moraće da pronađu nekog drugog da napiše sledeći predlog zakona za stimulaciju privrede“. Autori karikature navode da su povezivanjem šimpanze i autora zakona želeli da ukažu da su ti zakoni loše napisani. Odnosno, da deluje kao da su ih do sada pisali šimpanze.

 Međutim, mnogi su šimpanzu poistovetili sa američkim predsednikom Barakom Obamom, te zbog rasističkog povezivanja crnaca i čovekolikih majmuna, i karikaturu interpretirali kao rasističku. Bilo je tu i protesta i poziva na bojkot novina i ostalih zanimacija za dokone i/ili profesionalne branitelje ljudskih i manjinskih prava.

Bez obzira na to ko je u pravu, ne uviđa se da su obe varijante zaista uvredljive. I to prema – čovekolikim majmunima. U obe interpretacije implicira se da je biti šimpanzom nešto uvredljivo, bilo kao loš zakonodavac, bilo kao tamnoput. Ovo nažalost deluje samorazumljivo – i u srpskom jeziku se imenica „majmun“ koristi kao uvreda.

Prvi razlog zbog kojeg (čovekolike) majmune u svakodnevnom govoru smatramo nečim „nižim“ (a samim tim i uvredljivim) jeste popularna, a potpuno pogrešna predstava o evoluciji. Rečje o slici evolucije kao izvesne lestvice po kojoj se pentraju vrste, a na čijem vrhu pobednički stoji čovek. Istina je da nikakvih lestvica ili lotri nema, i da su sve vrste koje danas žive – čim žive – podjednako na vrhu. Nije čovek nastao od šimpanze, većsu šimpanza i čovek (i žirafa i hrast i virus) nastali od zajedničkog pretka. Ispravna slika evolucije ona je koja liči na žbun ili „živu ogradu“: gde se sve današnje vrste, poput listića, podjednako nalaze na vrhu tog žbuna.

Drugi razlog je iluzija o sopstvenom ekskluzivitetu. Iluzija, jer evoluciona istorija čoveka i šimpanze je zajednička odnosno identična u oko 99,5 odsto vremena. Pa ipak, šimpanzama se smejemo i trpamo ih u karikature, a sebe smatramo proizvodima po božanskom liku. Nema nikakvog objektivnog osnova da se jedna vrsta smatra višom ili nižom. I to ne važi samo za nama ljupke sisare poput delfina i kučića, veći za pantljičare, pljosnate crve ili bubašvabe. Ovu iluziju, osim našeg ličnog osećaja morala, perpetuira i zakonodavstvo. Kako primećuje Ričard Dokins, čovečji fetus koji nema više ljudskih karakteristika od amebe, uživa veću zakonsku zaštitu od odraslog šimpanze koji misli i oseća. Zatim, profesionalnim ili amaterskim zaštitnicima prava životinja mnogi će spočitavati gladnu ljudsku decu u Africi. Naime, zdravo za gotovo se uzima činjenica da ljudi i njihovi potomci treba da imaju prioritet ili poseban tretman unutar životinjskog carstva. Ovaj poseban tretman smatramo opravdanim samo zato što i sami pripadamo toj vrsti. A ozbiljno je pitanje da li ekskluzivitet koji pridajemo našoj sopstvenoj vrsti (tzv. vrsizam) prati istu logičku matricu koja „krasi“ rasizam.

Čovek je konstruisao zjapeću provaliju između sebe i ostalih životinja. Štaviše, sebe ne voli ni da naziva ili smatra životinjom. Međutim, nema nikakvog naučnog opravdanja za ovaj bezdan ili diskontinuitet. Srećom, postoje ozbiljni ljudi (vrhunski naučnici i filozofi, a ne nevladini i mladoliderski aktivisti), koji 1993. godine pokreću „Projekat čovekolikog majmuna“. Cilj ovog projekta je da veliki čovekoliki majmuni (šimpanze, bonoboi, gorile i orangutani) dobiju barem osnovna građanska prava kao što su pravo na život, na ličnu slobodu i na zabranu mučenja. Vlada i parlament Španije su prošle godine zvanično podržali ovaj projekat.

Treći razlog zbog kojeg se šimpanze smatraju pogodnim za uvredu možda leži u svojevrsnom skorojevićkom karakteru ljudske životinje. Čoveku je šimpanza bliži rođak od gorile, naravno. Ali, ovo važi i obrnuto: šimpanzi je čovek bliži rođak od gorile. Drugim rečima, mi smo šimpanzin najbliži rod. I to bliži nego što su međusobno bliske ćurke i kokoške ili miševi i pacovi. Zajednički predak čoveka i šimpanze živeo je u Africi pre 5 do 7 miliona godina. Prema evolucionim merilima, to je izuzetno malo vremena. Sa lovom i skupljanjem čovek je prestao pre tričavih 11.000 godina. Samim tim, kao da se, poput svih gradskih skorojevića, ponaša snobovski nadmeno prema svojim najbližim rođacima „sa sela“ ili iz afričke savane. I tada je gotovo komičan u ovoj izuzetnoj osetljivosti na svoje poreklo i u maštarijama o bivanju nečim posve drugačijim od svojih najbližih rođaka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari