Penzioner sam već četiri godine.
Ceo svoj radni vek, od četrdeset godina, proveo sam u zvanju lekara specijaliste kliničara i profesora Medicinskog fakulteta.
To znači da sam imao sreću i zadovoljstvo da radim sa pacijentima i sa mladim pametnim ljudima – studentima.
Pored toga bio sam i sudski veštak iz oblasti medicine, odnosno, sudskomedicinski veštak, što mi je omogućavalo da aktivno učestvujem u sudskim procesima i da budem u sudu na stotine i stotine puta.
Na taj način bio sam u prilici da se srećem i upoznam mnogo pravnika (sudija i advokata) i da sa njima sarađujem.
Veliki, ali zaista veliki broj njih je izuzetno pametan i obrazovan tako da sam imao mnogo šta čuti i naučiti od njih.
Nažalost bilo je i onih drugih, uostalom, kao i u svim drugim profesijama.
Svima nam je poznato da sud sudi i donosi svoje odluke na osnovu pisanih zakona.
I to je sasvim u redu.
Međutim, postoji jedna odrednica u sudu koja se naziva „slobodno sudijsko uverenje“.
To je nešto što iskače iz onih uobičajenih svakodnevnih klišea.
Nju laici teško da mogu razumeti, pa je zato i ne prihvataju.
Moram da priznam da i ja, kao veštak, nisam uspeo do kraja da shvatim šta ustvari „slobodno sudijsko uverenje“ znači.
Pitao sam i tražio objašnjenje od mnogih svojih prijatelja pravnika da mi to razjasne, ali nikada nisam došao do zadovoljavajućeg razjašnjenja.
Iz tog razloga sam često i diskutovao na stručnim sastancima sudskomedicinskih veštaka i pri tome isticao da ako postoji mogućnost „slobodnog sudijskog uverenja“, da onda mora da postoji i mogućnost „slobodnog lekarskog uverenja“ u postupku lečenja pacijenta.
I pisao sam o tome.
Na moju veliku sreću, nedavno sam pročitao knjigu pod naslovom „Ostrvo pelikana“, autora Miodraga Majića.
Divna knjiga po svom dramskom zapletu, a posebno po psihološkim obradama likova u njoj.
Ta knjiga mi je potpuno razjasnila šta znači odrednica „Slobodno sudijsko uverenje“.
Tako da sam potpuno promenio svoje mišljenje i sada mislim da Slobodno sudijsko uverenje mora da postoji, ali nažalost njega mogu da spovedu samo sudije koje imaju veliko znanje prava, široko obrazovanje i veoma izraženu moć logičkog zaključivanja.
To ne može svaki sudija.
U sudu se sudi po pravu i tako se dolazi do pravde.
Međutim, pravo i pravda nisu sinonimi, nisu jedno isto.
Tačno je da se u sudu sudi po pravu ali se po nekada iz toga ne dobija pravda.
E, upravo je to ono što vrhunski sudija treba da prepozna i da primeni svoje „Slobodno sudijsko uverenje“.
Nažalost, mnogo je onih u pravnoj struci, koji će to slobodno sudijsko uverenje napasti i oboriti, a današnji sistem funkcionisanja suda im to omogućuje, čak mislim mnogo lakše nego što bi to trebalo da bude.
U ovoj knjizi sudija Pavle Dedijer (glavni lik ove knjige) je pokušao da ispoštuje to „Slobodno sudijsko i uverenje“, ali je zbog toga od strane svojih kolega, a i drugih koji imaju moć odlučivanja, optužen da ne poštuje pravo i proglašen fašistom.
Zato on doživljava takvu sudbinu koja se najzad završava samoubistvom.
Gabriel i Ajša, rrom i rromani (Rom i Romkinja), glavni akteri ove knjige, bili bi živi, a njihova mala čhavorren (dečica), bila bi srećna i ne bi bili siročići.
Jedna srećna mlada porodica je uništena, uništena je u ime prava, odnosno po pravu, a pravda gde je pravda u ovom slučaju.
Ovakvi slučajevi se rešavaju „Slobodnim sudijskim uverenjem“.
Nažalost, ovakvih slučajeva nije malo. O tome bi se moglo mnogo govoriti i mnogo pisati.
Autor je redovni profesor Medicinskog fakulteta
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.