Saša Nikašinović Uoči prvomajskih praznika objavljena je vest koja nema veze ni sa Kosovom ni sa izborom srpske vlade. U dolini reke Jadar, kod Loznice, pronađen je potpuno novi mineral, dotad nepoznat u svetu. Novi minerali, inače, nisu nikakva retkost ne samo za svet nego ni za dolinu Jadra, gde su dosad već ranije pronađena dva nova minerala – jadarnolit i studenicit.

Saša Nikašinović Uoči prvomajskih praznika objavljena je vest koja nema veze ni sa Kosovom ni sa izborom srpske vlade. U dolini reke Jadar, kod Loznice, pronađen je potpuno novi mineral, dotad nepoznat u svetu. Novi minerali, inače, nisu nikakva retkost ne samo za svet nego ni za dolinu Jadra, gde su dosad već ranije pronađena dva nova minerala – jadarnolit i studenicit. Ipak, ovaj je bio jedinstven, jer je veoma sličan izmišljenom kristalu kriptonitu, koji izmišljenom heroju stripova i filmova Supermenu oduzima njegovu nadljudsku snagu. Bilo je to dovoljno da se otkriće nađe u većini svetskih medija.
Mineral je, inače, još prošle godine pronašla firma „Rio Tinto“, odnosno njen ovdašnji ogranak „Rio Sava“ u istražnoj bušotini na dubini od 300 metara. Da mu je sastav sličan kriptonitu otkrio je minerolog londonskog Prirodnjačkog muzeja Kris Stenli, koji je preko internet pretraživača Gugl proveravao da se slučajno sastav minerala koji je dobio ne poklapa sa nekim koji je već ranije pronađen. Kaže da je bio šokiran kad je kao odgovor dobio kriptonit. Vest je dospela u štampu, pa su tako Prirodnjački muzej u Londonu i britansko-australijska kompanija „Rio Tinto“ dobili besplatnu reklamu. Novi mineral je, inače, dobio ime jadarit, a ljubitelji Supermena kažu da su razočarani – umesto zelenog kristala dobili su kamenčinu koja liči na kredu.
Što se stranih medija tiče, priča je tu završena. Što se domaćih medija i političara tiče – nije. Jadarit, istina, nema peti element kriptonita (što nije malo – pitajte one koji su na lotu dobili šesticu umesto sedmice ili one kojima na tiketu sportske prognoze nedostaje samo jedan pogodak), ali ovde je odmah dobio šesti element – nacionalni interes. Nekome je palo na pamet da je „Rio Tinto“ verovatno za male pare dobio pravo da eksploatiše izuzetno redak i zato verovatno skup mineral. Vođeni sujetom, odmah su se javili i domaći geolozi, koji su objasnili da naša država daje veoma malo za geološka istraživanja, pa je zato novi mineral pronašla strana, a ne domaća firma. Ipak, i u toj stranoj firmi radili su i domaći stručnjaci iz RTB Bor. Jedan od geologa, uzgred, tvrdi da stranci idu samo za rezultatima satelitskih snimaka, pa tako znaju gde treba bušiti.
Strah da smo za male pare prodali svetski raritet brzo je odagnao ministar rudarstva i energetike Radomir Naumov koji je odmah izjavio da je „Rio Tinto“ dobio dozvolu samo za istraživanje, a za eksploataciju bi mu bile potrebne nove dozvole koje zasad nije tražio. Naumov smatra da su mogućnosti za komercijalnu upotrebu jadarita kao bornog minerala velike, ali kaže da je od pronalaženja tog minerala do njegove eksploatacije veoma dug put. Rudnik bi mogao da proradi tek posle pet ili šest godina. Novinari su posetili i selo Slatina u čijoj je blizini nađen jadarit i dobili izjavu od meštana da su se ponadali da je “ i njih bog pogledao“, ali da se ipak najviše uzdaju u svoj seljački posao. Nekom od novinara je, inače, palo na pamet da bi, čak i da tog jadarita nema dovoljno, moglo dobro da se zaradi od turizma, jer bi stranci dolazili da vide mesto na kojem je on nađen.
I tako je rođen novi srpski mit. Koliko će trajati – videćemo. Mitovi ove vrste ne umiru tako brzo. A da bi se ustanovilo da li se uopšte isplati eksploatacija, pogotovu na dubini od 300 metara, što je veoma skupo, treba najpre utvrditi kolike su zalihe elementa i koji je njihov odnos. Direktor „Rio Save“ kaže da bornih elemenata novi mineral, nažalost, ima malo, ali da bi se možda mogao koristiti litijum. Ministar Naumov je, dakle, na krivom putu kada očekuje eksploataciju bornih silikata. Od turizma teško da bi bilo neke veće koristi. Toliko ljubitelja Supermena koji bi bili spremni da dođu na mesto gde će im reći da se kriptonit tu nalazi 300 metara ispod njihovih nogu verovatno nema. Uostalom, zašto se već dosad neka domaća agencija nije setila da pokuša da u Londonu reklamira ovakvu turističku turu? Nekoliko stotina putnika bi verovatno uz dobru reklamu i pronašli, ali biće da bi ih ta reklama koštala mnogo skuplje nego zarada.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari