Zagađen vazduh - problem koji privremeno odleti sa košavom 1Foto: Freeimages/cierpki

Beograd, Kosjerić, Valjevo, Smederevo, Bor, Kraljevo, samo su neki od gradova gde su državne merne stanice više desetina puta pokazale prekomerna zagađenja u vazduhu.

Povodom alarmantnog stanja tokom januara meseca sazvana je i sednica Vlade, gde je iznet zaključak da nema mesta panici i da je ovo trend koji se ponavlja godinama. Međutim, iako je tačno da se ponavlja, primetno je da se on iz godine u godinu pogoršava, a da država pritom ne pristupa sistematskom rešavanju istog.

Predstavnici vlasti su kao glavne razloge prekomernih zagađenja najčešće pominjali individualna ložišta i stara vozila. Ova dva problema jesu neminovno jedni od izvora zagađenja, ali šta država radi da ih reši?

Individualna ložišta zapravo oslikavaju ekonomsko stanje stanovništva, a samim tim se i energetska (ne)efikasnost izdvaja kao dodatni izvor problema.

Ali odgovora od strane države u vidu konkretnih propisa ili subvencija za rešavanje ovog problema nema godinama u nazad. Slična je situacija i sa vozilima, gde je prihvaćena ideja da u junu mesecu stupi na snagu zabrana uvoza vozila sa euro 3 motorima, odnosno vozila starija od 14 godina.

Ovakav odgovor države može se smatrati donekle zakasnelim, jer se godinama odlagalo sa ovakvom odlukom, a broj ovih vozila je došao do cifre od 800.000.

U oba slučaja uočeni su problemi, ali konkretnih dugoročnih rešenja za sada nema na vidiku.

No i pored pomenutih izvora zagađenja, predstavnici vlasti retko pominju termoelektrane i fabrička postrojenja koja takođe enormno zagađuju.

Iako su neminovno bitne za energetski sektor Srbije, termoelektrane su ujedno i među najvećim zagađivačima na nivou cele Evrope.

Ovo je za razliku od države primetila Energetska zajednica, te je zato pokrenula postupak protiv Srbije, zbog nepotpune primene Direktive o velikim ložištima sa fokusom na smanjenje emisije iz istih.

Na termoelektrane se kao problemi nadovezuju i Železara i RTB Bor, gde se očito zarad kineskih investitora prikriva stanje zagađenog vazduha u ova dva grada i pored stalnih protesta i apela građana za rešavanje problema.

Na to se postavlja pitanje šta je preče i važnije prihod ili zdravlje ljudi?

Zagađen vazduh je ozbiljan problem, prekomerna koncentracija raznih čestica, a u prvom redu PM 2.5 i PM 10 i te kako dovodi do zdravstvenih problema i prevremenih smrti (prema podacima SZO 11.500 ljudi godišnje umre u Srbiji).

Odgovor na ove probleme nije sadnja drveća kako predlaže resorni ministar, jer ono iako može rešiti problem to predstavlja samo deo rešenja, ali sistemskog odgovora još uvek nema.

A šta je rešenje?

Košava?

Izgleda da tako nadležni vide spas.

Čim zaduva Košava Beograd i okolina progledaju i prodišu, a nadležni odahnu od pritisaka javnosti, ali samo privremeno.

Međutim, proći će i ova zima, ali brzo će opet doći oktobar mesec, a sa ovakvim pristupom očito i ponavljanje priče koja se gura pod tepih.

Autor teksta je programski direktor Centra za kreiranje politika

close
Zagađen vazduh - problem koji privremeno odleti sa košavom 2

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.