Uprkos nadanju svih ovih godina, prvi novi avion u Srbiju neće stići zaslugom nacionalnog avioprevoznika Jat ervejza već strane kompanije Viz er. Taj prevoznik stacioniraće jedan avion u Beogradu, koji će biti baza Viz era za letove ka devet, a u budućnosti, još više destinacija. Kakva sramota za državu. Ne zbog Viz era, naravno, već zato što nije za 10 godina uspela da podigne Jat do tog nivoa da kupi makar jedan novi avion.


Umesto da pomeri Jat sa mrtve tačke, vlada ga je veštački štitila ne dozvoljavajući do poslednjeg trenutka konkurenciji niskotarifnih kompanija da uđe u Srbiju. A šta se na kraju pokazalo? Da tzv. loukosteri uopšte nisu toliko ozbiljna konkurencija Jatu. Ako je verovati zvaničnim podacima, na liniji za Rim gde, pored Jata i Alitalije, od decembra leti i Viz er, sve tri kompanije su povećale broj prevezenih putnika. Putnici koji koriste niskotarifne i konvencionalne prevoznike nisu isti. Jedni hoće da prođu što jeftinije, dok drugi žele komociju, da nešto prezalogaje u avionu. Jedni su vičniji da odu do poslovnice i kupe kartu, a drugi da je nabave putem interneta i plate kreditnom karticom. Jedni hoće direktno da slete u Minhen, a drugi pristaju na Memingen koji je 100 kilometara od bavarske prestonice, neko hoće pravo u Brisel, a neko u Šarloa pa da posle hvata drugi prevoz ka glavnom gradu Belgije.

Ko je sve vreme trpeo? Svi. Dolazak loukostera doneo bi benefit svima. Beogradski aerodrom sada ima mnogo više avioprevoznika, putnika i samim tim prihoda. Od toga korist ima budžet države. Putnici sada imaju niže cene i nisu žrtve podele linija između samo dva prevoznika. A ko je kriv što te niže cene nisu dobijali i ranije? Pa država, koja je sve vreme vodila pogrešnu politiku. Nije Jat isto što i EPS ili Telekom pa da ima deset i više hiljada radnika. Odlazak viška zaposlenih iz Jata manje bi oduzeo vlastima nego što bi doneo. Ionako taj simbol nekadašnje Jugoslavije malo ko doživljava kao simbol Srbije. Više je negativnih nego pozitivnih mišljenja o Jatu ma šta neka istraživanja pokazivala.

Da li je izgubljeno vreme? Nije, Jat još može da se spasi, ali mora da se reaguje brzo. Srbija može da ima nacionalnog prevoznika, samo on teško da će moći da bude veliki kao nekad.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari