Koncesija za aerodrom: Odleće li zlatna koka 1

Čak 27 kompanija iz celog sveta prijavilo se na tender za dobijanje koncesije za aerodrom „Nikola Tesla“.

Fantastična vest koju je objavila ministarka Zorana Mihajlović, nadovezala se na takođe fantastično obećanje premijera Aleksandra Vučića dato pre skoro mesec dana da će koncesionar za aerodrom ukupno platiti 1,3 milijarde evra.

Doduše, premijer nikada nije sveo tačnu računicu, ali je nanizao obećanja: država će prvo odmah dobiti bar 350 miliona evra jednokratne naknade, onda će u narednih 25 godina dobijati u proseku po 10 miliona evra godišnje, što je još 250 miliona evra, a uz to će budući gazda u beogradsku vazdušnu luku morati da uloži i još 713 miliona evra u izgradnju i obnovu pista i druge sadržaje. Ukupno bar 1,3 milijarde evra. Kad se zna da je aerodrom u 2015. zaradio 37 miliona evra, te da bi mu ovim tempom za te 1,3 milijarde trebalo 35 godina, jasno je da bi uspeh ovako zamišljene koncesije koja se odobrava na 25 godina bez sumnje bio veliki. Ako bude tako.

Međutim, postavlja se i drugo pitanje. Ako se na tender javilo čak 27 velikih kompanija, da li je Vlada prenaglila sa idejom da aerodrom da pod koncesiju. Konačno, ako svi ovi operateri vide način da zarade potrebne 1,3 milijarde evra, pa i više od toga – jer sigurno neće raditi bez sopstvenog profita – zašto onda sama država ne bi mogla da uradi to isto? Možda te 1,3 milijarde deluju fantastično gledajući iz perspektive 2017. godine, ali koncesija će trajati i posle 2040, a tada će Srbija i Beograd biti drugačije mesto. Ako ne bude velikih lomova – bolje, privlačnije i skuplje.

Upravo tako verovatno razmišljaju i potencijalni koncesionari. A budući da ih ima toliko mnogo koji vide način da zarade novac, čak i pod ovim finansijskim uslovima koje zahteva Vlada, logično je pomisliti da pomenute 1,3 milijarde uopšte nije toliko veliki novac kako se to na prvi pogled čini.

Uostalom, upravljanje aerodromom ne zahteva patentirane tehnologije, veliko ulaganje u istraživanje i razvoj, skup marketing namenjen potrošačima (putnicima) i tome slično. Upravljanje aerodromom zahteva dobar menadžment i kapitalna ulaganja. Menadžment se kupuje, a za ulaganja država ima novca. Ako je aerodrom zaista toliko isplativ.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari