Šta imaju zajedničko Aeroflot, Er Indija, Turkiš erlajns, Er baltik i bivši vlasnici „čipsi“ čipsa? Svi oni hteli su da kupe Jat ervejz. Šta još imaju zajedničko? Niko ga nije kupio.


Ovoj grupici potencijalnih sponzora za koje je Vlada Srbije u proteklih nekoliko godina htela da uda nacionalnu aviokompaniju, ovih dana pridružio se još jedan – konzorcijum domaćih biznismena, koji čini osovina Mišković-Kostić-Bogićević.

Prvi se bavi proizvodnjom jabuka i šoping molova, drugi prodaje šećer, a treći pravi sir i akumulatore. Ovako sastavljen tim ima sve predispozicije da preporodi posustalog avio-giganta ili bar tako smatra premijer Cvetković, koji je ovu trojku i pozvao da kupe Jat, a pozvao je i četvrtog, Željka Mitrovića, ali mu se ovaj zahvalio na ponudi.

Vlasniku ružičaste televizije ipak ne treba zameriti, jer je jasno da se ne bi uklopio u ovo društvo. On je, naime, jedini među njima koji se zapravo bavi avio-biznisom. Mitrovićeva kompanija Er pink 2010. godine je zaradila milion evra. Jat je 2010. izgubio 35 miliona.

Mogu li trojica srpskih poslovnih ljudi zaista da spasu Jat ili je njihov angažman tek predizborna usluga vladajućoj koaliciji koja bi da tri meseca pred istek mandata pronađe „rešenje“ koje nije našla u poslednjih deset godina, koliko glavne partije u Vladi na ovaj ili onaj način učestvuju u vlasti? To je pitanje na koje se niko ne usuđuje da pruži konkretan odgovor, ali jedno je sigurno: Ako Jat i bude spasen, njegovi radnici neće. Od oko 1.200 njih, posle „izbavljenja“ na poslu će ostati tek 400 ljudi, a ostali će morati na biro. To je za sada jedini plan Miškovića, Kostića i Bogićevića, koji je dospeo do javnosti i sam po sebi, verovatno i nije loš. Domaći avioprevoznik legendaran je po svojoj neefikasnosti, skoro koliko i po stjuardesama u zrelim godinama, avionima u još zrelijim i suvim sendvičima.

Još od vremena SFRJ i zlatnog doba naše avio-industrije važi šala da je JAT zapravo skraćenica za Joke About Time iliti vic o redu letenja. Tako su se stranci zafrkavali na račun nonšalantnosti Jata po pitanju kašnjenja. Devedesete nimalo nisu doprinele imidžu ovog preduzeća, a ni protekla decenija u kojoj je promenjeno osam direktora, ime firme pretvoreno iz JAT u Jat, a na repu aviona nacrtane tri tačke. Ništa nije pomagalo te je firma iz godine u godinu beležila sve gore gubitke, zajmila sve više novca i upadala u sve krupnije skandale.

Jedino je 2007. Aeroflot ozbiljno hteo da je kupi, ali je partijski egoizam tu šansu izbrisao. Od tada se sunovrat nastavlja bez zastoja.

Danas su trojica vodećih poljoprivrednih proizvođača u Srbiji poslednja slamka spasa. Po propisima, oni nemaju pravo da kupe Jat, ali „nemojmo se držati zakona kao pijan plota“, česta je deviza na ovim prostorima. Da li će posle toga na repu aviona i dalje stajati tri tačke ili će cela priča konačno dobiti tačku i to samo jednu, saznaćemo vrlo ubrzo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari