Najnovija vest da bi Jat ervejz mogao da se „udomi“ u okviru mreže avio- kompanija Etihad iz Abu Dabija, a u sklopu sve intenzivnijih privrednih i političkih kontakata između Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, još je jedna „tanušna“ nada za sletanje nacionalnog avio-prevoznika na zelenu granu.


U Etihadovom sistemu već se nalaze Er Berlin i Er Sejšeli, a emiratska kompanija nema problema sa likvidnošću, dakle ni sa nabavkom aviona i celokupnom logistikom koja prati ozbiljno utemeljen vazdušni saobraćaj. A to je ono za čim Jat ervejz vapi godinama, čak decenijama.

Međutim, ne treba dugo pamćenje da bismo se prisetili kako su za domaćeg avio-prevoznika kovani megalomanski planovi. Er Indija, Aeroflot, Turkiš erljanz neke su od velikih kompanija koje su slovile za strateškog partnera Jata. Pomenimo i nacionalnog avio-prevoznika iz Azerbejdžana.

Do pre nekoliko meseci u opticaju je bila i priča da se od ostataka nekada respektabilnog preduzeća, prepoznatljivog u međunarodnim okvirima, napravi nova kompanija po principu javno-privatnog partnerstva, pri čemu bi udeo u toj novoj firmi imali najveći domaći privrednici.

Problemi Jata nisu unikatni, vazduhoplovni saobraćaj godinama je u krizi na globalnom nivou, naročito kada je reč o starim kompanijama sa predznakom „nacionalni“, koje trpe sve žešću konkurenciju takozvanih niskobudžetnih avio-prevoznika, koji su uspeli da organizuju biznis sa drastično smanjenim operativnim troškovima. Očaj i u našem podneblju: BH erlajnz je prizemljio svoje letelice i trenutno ne leti, Kroacija erlajnz je u velikim finansijskim problemima, Adrija je prošle godine jedva izbegla bankrot, a ni Montenegro erlajnzu ne cvetaju ruže.

Pokazalo se da ideja o ujedinjavanju pomenutih kompanija, koja je prošle godine lansirana iz Ljubljane (iz Podgorice i Sarajeva prihvaćena, iz Zagreba uslovljena time da je prihvatljiva ako u priči nema srpskog Jata, dok je u Beogradu primljena suzdržano) nije još zrela za realizaciju kako zbog političke pozadine koja i dalje opterećuje ovaj prostor, tako i zbog partikularnih interesa regionalnih prevoznika koji, ipak, kako tako, leškare na državnim budžetima.

Ipak, sve je izglednije da stiže trenutak „stani-pani“ za avio-kompanije sa prostora nekadašnje Jugoslavije, pa će jugo-okupljanje na nebu biti možda i jedina slamka spasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari