Građani treba da pitaju SNS odakle im njihov broj 1Foto: BETAPHOTO/ DRAGAN GOJIC

Imajući u vidu specifične zdravstvene okolnosti pod kojima se odvijala nedavno završena predizborna kampanja, naširoko korišćena metoda ubeđivanja „od vrata do vrata“ zamenjena je nešto bezbednijom verzijom.

Veliki broj građana je tokom kampanje, ali i na sam dan izbora, dobijao telefonski poziv u kojima ih aktivisti Srpske napredne stranke ljubazno pitaju da li će da glasaju za vladajuću stranku i da li će, i kada, izaći na izbore.

Kako je Danas već pisao, na ovim poslovima bilo je angažovano na stotine aktivista organizovanih u sedam kol centara, koji su okretali stotine brojeva svakog dana.

Kako se našem listu javilo više građana koji tvrde da nikada nisu ostavili svoj broj telefona aktivistima SNS-a pokušali smo da saznamo na koji način je sastavljena baza podataka iz koje su građani pozivani.

U Telekomu Srbija, kompaniji u državnom vlasništvu, čiji korisnici su gotovo isključivo pozivani, oštro su demantovali da su oni dostavili podatke svojih korisnika vladajućoj stranci.

– Telekom Srbija nikada nikome nije dao svoje baze podataka, kratko su odgovorili za Danas.

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović je istakao da građani koji smatraju da su im na ovaj način zloupotrebljeni lični podaci mogu da pošalju zahtev za dostavljanje informacija od javnog značaja stranci čiji su ih aktivisti zvali.

– Najpre treba njima da se obrate kako bi saznali po kojoj osnovi su oni pribavili njihov broj telefona, kao i to sa kojim još podacima raspolažu. Imajući u vidu da se radi o telefonskim pozivima, ostaje mogućnost da se neko lažno predstavljao kao aktivista određene stranke. Ukoliko u propisanom roku od 30 dana ne dobiju odgovore, onda mogu da podnesu žalbu Povereniku, navodi Marinović, ističući da još nijedna takva žalba nije stigla.

U toku jučerašnjeg dana, Danas je bezuspešno pokušao od šefice informativne službe SNS-a Vladanke Malović da sazna na koji način je pravljena baza podataka u kojoj su se nalazili brojevi građana.

Kako ističe Marinović, u ovom trenutku Poverenik nema ingerencije da po službenoj dužnosti pokrene kontrolu u ovom slučaju, već isključivo da odlučuje po žalbama građana. Uz obraćanje Povereniku, građanima na raspolaganju stoji i mogućnost podnošenja tužbe za zaštitu prava Višem sudu u Beogradu u kojem mogu, između ostalog, da traže dostavljanje informacija kojima stranka raspolaže, kao i njihovo brisanje.

– Ovo nije prvi put da se građani žale zbog poziva stranačkih aktivista. Slično se dešavalo i tokom nekoliko prethodnih izbornih kampanja. Uglavnom se radi o strankama koje su u tom trenutku na vlasti, ističe Marinović, dodajući da građani, kada shvate da od njih zavisi pokretanje postupka, najčešće odustanu od želje da saznaju kako su se njihovi podaci našli u stranačkim bazama podataka.

Advokat Rodoljub Šabić naglašava da bi u ovom slučaju postojala obaveza tužilaštva da reaguje ukoliko bi se ispostavilo da je službeno lice podatke građana koje obrađuje na osnovu zakona dostavilo političkoj stranci. Kada ovo delo ne počini službeno lice, dodaje Šabić, goni se samo po privatnoj tužbi.

– Naš Ustav jemči tajnost glasanja. U tu svrhu Krivičnim zakonikom je predviđeno i krivično delo povrede tajnosti glasanja. Ovakav nasrtljiv politički marketing je blizu granice tog drugog krivičnog dela, ali s obzirom na sve relevantne okolnosti ipak nije i preko nje. Međutim, daleko je prešao granice dobrog ukusa i pristojnosti, da kod mnogih građana izaziva nervozu i uznemirenje, a kod nekih čak i strah i da bi država, da je sreće, morala nešto preduzeti u cilju uspostavljanja pravnih mehanizama podobnih da to spreče, naglašava Šabić.

Prema njegovim rečima, građani takođe imaju pravo i da se obrate svojim operaterima i od njih traže da preduzmu Zakonom o elektronskim komunikacijama predviđene mere zaštite za slučaj uznemiravanja pozivima ili neželjenim porukama.

Prigovor operateru pa identifikacija

– U slučaju prigovora građana operator je dužan da identifikuje korisnika koji ih uznemirava, da ga evidentira, upozori, a u slučaju da se uznemiravanje nastavi preduzme druge mere. Ogromne dimenzije i intenzitet uznemiravanja građana ovom prilikom, da je sreće da vlast vodi računa o zaštiti prava građana, morale bi da budu povod za ozbiljno preispitivanje načina funkcionisanja i efekata tih mera. Država građanima duguje da im obezbedi daleko efikasnije mere, ističe Šabić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari