Komšije sporije i opreznije otvaraju prevoz 1Foto: FoNet/Aleksandar Barda

Kako korona virus polako napušta Balkan, tako se zemlje u okruženju postepeno vraćaju „normalnom“ životu. Javni prevoz zaživeo je ponovo u Hrvatskoj pre nedelju dana u Srbiji je počeo da saobraća u petak, dok će u Sloveniji početi u ponedeljak. Pri tome, dinamika i način na koji se zemlje u okruženju vraćaju životu pre korone se razlikuju.

Hrvati su obnovili gradski saobraćaj 27. aprila, u trenutku kada je broj zaraženih u odnosu na broj testiranih bio ispod jedan odsto. I u Sloveniji se epidemija potpuno umirila, pa se u nedelji koja prethodi uspostavljanju gradskog saobraćaja beleži dnevno ili nijedan ili izuzetno mali broj novoobolelih.

Istovremeno, Crna Gora, u kojoj je bilo samo tri nova slučaja u poslednjih nedelju dana, još uvek ne najavljuje kada će otvoriti vrata autobusa za putnike. Slično je i u Bosni i Hercegovini s tim da je broj obolelih dnevno u ovoj državi dosta veći. Na drugoj strani, u Srbiji je poslednjih nedelju dana opao broj zaraženih ali i dalje nije ispod jedan odsto, pa epidemiolozi nastavljaju da pozivaju građane da budu oprezni te da ne zaborave sve mere zaštite koje su koristili tokom vanrednog stanja.

Ovi pozivi bili su nakratko ispraćeni i odlukom da prevoz proradi samo za zaposlene, kao i da se poštuje niz strogih pravila o opremi, distanci i broju putnika u vozilima, što je trebalo da proveravaju redari. Međutim, nakon što je predsednik Srbije Aleksandar Vučić kazao da će prevoz moći svi da koriste, odluka je pretvorena u preporuku, pa je sad zaštita putnika svedena na njihovu ličnu odgovornost.

Kako je prenela reporterka Danasa (strana 12), ta „lična odgovornost“ juče ujutru izgledala je tako što je većina putnika bila opremljena maskama dok je na fizičko distanciranje zaboravljeno iako su autobusi bili gotovo prazni.

Na drugoj strani, u komšiluku je situacija nešto drugačija, pa recimo Zagrepčani sve ređe nose maske, verovatno zbog cene od oko tri evra, dok se o socijalnoj distanci još uvek vodi računa. Hrvatski zavod za javno zdravlje inače je dao detaljna uputstva o obavezama putnika koja između ostalog obuhvataju i korišćenje zaštitne opreme, fizičku udaljenost, ali i dezinfekciju ruku pre ulaska u vozilo.

I nadležni u Sloveniji su doneli niz mera koje se odnose na korišćenje gradskog prevoza, s tim da je nošenje maske, održavanje razdaljine od metar i po do dva, kao i dezinfekcija ruku obavezna prilikom korišćenja gradskog prevoza. Iz Slovenije takođe stiže i preporuka građanima da što manje koriste gradski prevoz dok traje epidemija kovida 19.

Slični pozivi mogli su se čuti i u Srbiji. Tako je epidemiolog Predrag Kon kazao da je prevoz rizično mesto u kome postoji mogućnost zaražavanja, zbog čega preporučuje hroničnim bolesnicima i starijima od 65 godina da još neko vreme ne ulaze u gradske autobuse.

– Rizik od zaražavanja u narednih desetak dana će biti gotovo “neprepoznatljiv“, ali je besmisleno da na samom kraju dođe do zaražavanja osetljivih grupa, rekao je Kon za TV Pink.

Često menjanje prevoza povećava rizik

Upotreba javnog prevoza nosi sa sobom veći rizik od prenošenja zaraznih bolesti, zbog čega je veliki broj zemalja zatvorio gradski saobraćaj kada je pandemija uzela maha. Kako se korona virus prenosi kapljičnim putem, obolevanje je uslovljeno kako brojem putnika na ograničenom prostoru, tako i merama dezinfekcije koje se koriste.

Prethodne studije iz Engleske pokazuju da postoji veza između korišćenja metroa i verovatnoće da osoba oboli od oboljenja sličnog gripu. Tako je istraživanje koje su sproveli doktori sa Instituta za opšte zdravlje i Univerziteta Bristol iz 2018, pokazalo da osobe koje koriste više linija gradskog saobraćaja češće obolevaju od bolesti sličnih gripu u poređenju sa onima koji koriste samo jedan prevoz.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari