Naprednjaci dominirali na RTS-u i pre dolaska na vlast 1Foto: EPA-EFE/ ANDREJ CUKIC

„Šta, imali smo više demokratije 2012. godine kada ni u jednom mediju nije mogao da se pojavi niko iz opozicije. Ni u jednom. Slovima i brojevima“, kazao je nedavno Aleksandar Vučić na jednom od redovnih obraćanja naciji, formatu koji je patentirao od dolaska na vlasti.

Problem sa ovakvim stavom je što se nalazi u oštroj suprotnosti sa proverljivim podacima o zastupljenosti političkih subjekata tokom predizborne kampanje 2012. godine. Monitoring medija u izbornoj kampanji 2012. godine, koju je radio Biro za društvena istraživanja (BIRODI), jasno demantuje tvrdnju da je opoziciji bio zabranjen pristup najvećim medijima.

Analizirajući centralne informativne emisije televizija sa nacionalnom frekvencijom Birodi je ustanovio da je tokom kampanje najzastupljenija bila lista Izbor za bolji život – Boris Tadić kojoj je bilo ukupno posvećeno pet sati i pedeset osam minuta. Najveći broj tih priloga, njih 72 odsto, prikazivao se u listu Demokratske stranke u pozitivnoj konotaciji, ali se to teško može uzeti kao argument za cenzuru opozicije. Tim pre kada se uzme u obzir da je lista Pokrenimo Srbiju – Tomislav Nikolić dobila pet sati i trinaest minuta vremena u centralnim informativnim emisijama, od čega je 66 odsto bilo u pozitivnom kontekstu. Nešto manje vremena te 2012. godine dobili su lista Preokret – Čedomir Jovanović (3:28), Ujedinjeni regioni Srbije (3:21) i SPS (3:18).

Današnja opozicija bi verovatno odmah pristala na ovakve uslove, kaže za Danas Zoran Gavrilović iz BIRODI-ja. Komentarišući izjavu predsednika Srbije da opozicija 2012. godine nije imala pristup medijima, on ističe da se radi o svojevrsnoj cenzuri prošlosti.

– Predsednik Vučić na taj način pokušava da opravda cenzuru u medijima koju danas možemo da vidimo. Pritom, nije samo opozicija danas cenzurisana u medijima. Cenzurisano je svako drugačije mišljenje, ističe Gavrilović.

Kada se pogledaju statistički podaci pojedinačnih televizija još bolje može da se sagleda kako je izgledala medijska scena te 2012. godine. Tako je Radio-televizija Srbije tokom predizborne kampanje opozicionoj Srpskoj naprednoj stranci posvetila sat vremena i dva minuta vremena u centralnom Dnevniku, od čega je 68 odsto bilo u pozitivnom kontekstu. Vladajuća Demokratska stranka dobila je tri minuta manje od opozicije, sa 67 procenata afirmativnih priloga. Televizija Pink jeste malo više favorizovala DS (1:28), u odnosu na SNS (1:14), ali je veći broj njihovih priloga bio blagonaklon prema opoziciji (79 nasuprot 73 odsto). Osam minuta više, vlast je imala na televiziji B92, dok su na Prvoj bili zastupljeni 12 minuta više nego opozicija.

Kako ističe Gavrilović. nakon 2012. godine istraživanja pokazuju drastično povećanje broja priloga u kojima se u pozitivnom kontekstu pojavljuje Aleksandar Vučić.

– Primetan je jedan trend departizacije medijskih sadržaja, gde se Vučić pojavljuje kao subjekt znatno više i od svoje stranke. Što se tiče opozicije, nakon promene vlasti skače broj priloga u kojima se oni negativno prikazuju. To posebno važi za televiziju Pink, a od nedavno i televizije Prva i B92, navodi Gavrilović.

„Da je 2012. godine postojalo bilo kakve cenzure, navodi Srđan Škoro, novinar i autor knjige Vučić i cenzura, „Vučića i njegove stranke sada ne bi bilo na vlasti“.

– Da je prethodna vlast poštovala zakon ne bi nikada kao poslanička grupa naprednjaci sedeli u parlamentu, a da prethodno nisu učestvovali na izborima. Vučić je praktično bio ljubimac prethodnih vlasti, svi mediji su mu bili otvoreni, kao i državni izvori finansiranja. Uostalom, to dokazuje i veliki broj preletača iz DS i DSS koji su sada glavne perjanice i najistaknutije figure SNS. Tante za kukuriku, što bi rekao naš narod. Zato se sada i nalazimo u ovoj društvenoj kaljuzi gde je, pored ostalog, dopušteno da dokazani cenzor Vučić priča o slobodi medija, navodi Škoro.

Analiza štampe

Kao što je opoziciona Srpska napredna stranka bila veoma zastupljena na televizijama tokom predizborne kampanje 2012. godine, slična situacija bila je i u štampanim medijima. Prema analizi BIRODI-ja iz tog perioda, tekstovi o listi Izbor za bolji život – Boris Tadić u štampi su ukupno zauzimali 91135 kvadratnih centimetara. Osamdeset odsto tih tekstova išlo je u korist DS-a. Lista Pokrenimo Srbiju – Tomislav Nikolić zauzimala je 76995 kvadratnih centimetara, sa 76 odsto afirmativnih tekstova. SPS je takođe imao 76 odsto tekstova u pozitivnoj konotaciji, ali na znatno manje prostora – 36627 kvadratnih centimetara.

RTS ne predlaže članove Saveta REM-a

Poštovani,

U tekstu vašeg portala od 15. decembra pod naslovom „Pooštravanje kontrole vlasti nad uređivanjem RTS i RTV“ sagovornica Gordana Suša iznela je pogrešnu informaciju koja se odnosi na RTS, tj, predlaganje Olivere Zekić za ponovni izbor člana Saveta REM-a. U nastavku vam dostavljamo tačnu informaciju i molimo da našu reakciju objavite. RTS nije i ne može da bude ovlašćeni predlagač članova Saveta REM-a.

Članom 9. Zakona o elektronskim medijima u tačkama od 1-8, propisano je koje institucije i udruženja imaju ovlašćenja i dužnost da predlažu članove Saveta REM-a i ni u jednoj od navedenih tačaka se ne spominje RTS.

Srdačno, Služba za odnose s javnošću i korporativni imidž.

close
Naprednjaci dominirali na RTS-u i pre dolaska na vlast 2

Prijavite se za
NJUZLETER

Svake subote u formi mejla biće Vam dostupan pregled nedelje koji za Vas biraju i komentarišu kolumnisti Danasa.

Vaša email adresa biće korišćena isključivo za potrebe slanja njuzletera u skladu sa Politikom privatnosti.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.