Vera i Miloš, vlasnici studija "Ludus"

I napravila aplikaciju za, možda ne toliko avanturističke, sve ostale mame.

Ovaj mladi bračni par, koji  godinu i po dana drži studio za digitalni marketing “Ludus”, sve je samo ne tipičan primer jedne firme u Srbiji. Oni žive, kako i sami objašnjavaju, nepopularan koncept bračnih i poslovnih partnera, što znači da su 24 časa zajedno. Oboje su radili u velikoj firmi, a onda su, u potpuno specifičnom trenutku za njih, odlučili da “kolektivno” napuste posao “od 9 do 5” i pokušaju sami da se bave virtuelnim proizvodima.

“Radili smo u jednoj veoma jakoj kompaniji, ali oboje imamo izražen preduzetnički duh pa nas to nije zadovoljilo”, objašnjava Vera. “Verovatno smo se na osnovu toga i prepoznali i spojili u privatnom životu. U vrlo čudnom trenutku, kada smo tek postali roditelji, odlučili smo se da probamo svoj biznis iako je tu bilo baš mnogo rizika. Imali smo samo jaku volju, želju, lepo iskustvo iza sebe ali jako malo kontakata i nula kapitala.”

Ipak, ubrzo su pronašli klijente, a ideju za svoj najbolji proizvod pronašli su – upravo u privatnom životu.

“Najdraži naš projekat i najveći uspeh jeste aplikacija “Moja bebuška”, dodaje Vera. “Aplikacija je namenjena mamama i trudnicama. Sada imamo preko 10.000 korisnika. U pitanju su stikeri na srpskom jeziku za fotografije beba i trudnica, koji omogućavaju da se obeleži napredak deteta ili trudnoće, prvi zubić, prvi bicikl, prva reč…prilično popularan koncept u svetu.”

„Ludusov“ omiljen proizvod – aplikacija za trudnice i mame

Iako sama veoma poslovno hrabra, Vera misli da naš mentalitet prirodno nije naklonjen preduzetništvu.

“Samostalan biznis je i dalje san mnogih koji žele da što manje rade, a da budu dobro plaćeni”, kaže direktorka “Ludusa”. “Generacijama unazad nije se uopšte pričalo o preduzetništvu niti je to predstavljeno kao nešto čemu treba težiti, pa nema mnogo razumevanja za takve “ispade”. Sa druge strane, kada zaista kreneš, vidiš da je to put velikog odricanja i strašnih napora.”

Dodaje i da preduzetnik napusti posao od 9 do 5 da bi radio po 15 sati dnevno, a da je njeno iskustvo slično. Ipak, poslovnu energiju crpe adrenalinom i uzbuđenjem.

Vera kaže i da nije toliko teško otvoriti samu firmu, ali da je posle – sve problem. Nije samo država nespremna da reaguje na preduzetnike, već i banke, privatne firme…

“Ne postoji jasna edukacija preduzetnika, niti su ljudi koji to sprovode dovoljno edukovani. Najviše se snalaziš tako što pitaš one koji su već u toj situaciji, odnosno informisali smo se od usta do usta”, misli mlada mama – preduzetnica. “Privatne banke ulažu dosta u marketing o tome kako imaju programe za preduzetnike, a desi se da tamo na licu mesta njihovi službenici nisu obavešteni o tome.”

Jeftiniji porez u Beogradu nego u selu

Preduzetnici iz “Ludusa” misle da nema zdravih olakšica od strane države. “Nama se dogodilo da nam je porez za firmu u Beogradu došao jeftiniji nego da smo radili u selu u unutrašnjosti, što nikako nema logiku”, objašnjavaju iz “Ludusa”. “Ipak, preduzetnik mora da se spremi na sve to i da se snalazi.”

Kolektiv “Ludusa” dodaje da Srbija svaki dan “testira” odlučnost preduzetnika. Tako, na primer, svoju aplikaciju planiraju da prevedu na engleski i lansiraju i na svetsko tržište. I tu postoji jedna prepreka, jer iz naše zemlje nije moguće postaviti aplikaciju koja se naplaćuje, tako da svi oni koji se bave IT moraju da otvore firmu u inostranstvu.