Foto: M. P.

 Taj je podatak lako proveriti, stanična usluga, pa i ovako „skraćena, još uvek je dostupna građanima, ali ne i logični odgovori zašto je to tako.

Pravo je pitanje zašto više nema polazaka za Beograd i Novi Sad, kada su protekle jeseni ti pravci pokriveni sa tri nove vozne garniture, dok je pravac prema Novom Sadu uz veliku pompu obnovljen nakon 13 godina. Iako su građani i tom prilikom negodovali, jer je voz prema glavnom gradu Pokrajine putovao nekoliko sati, govorilo se da je vozna karta znatno jeftinija, a nove ruske kompozicije moderne i udobne. Međutim ni ovakvo „radovanje“ nije dugo trajalo – od 25. oktobra 2018. kada su vozovi krenuli u Novi Sad, pa do 1. februara 2019. godine kada su polasci obustavljeni, proteklo je toliko malo vremena da su nezadovoljni putnici i odbornici opozicije u zrenjaninskom parlamentu pitali zašto je ova linija uopšte i ponovo pokretana. U Srbija vozu potvrđuju da su polasci redukovani, ali do kada ne znaju i na to pitanje upućuju na firmu Železnica Srbije „Infrastruktura“, koja obavlja radove na pruzi, ali ne na banatskim prugama.

– Razlog za obustavu saobraćaja su obimni radovi na izgradnji pruge za velike brzine između Beograda i Novog Sada. Radovi bi mogli da potraju, objasnio je nedavno Nenad Stanisavljević iz preduzeća Železnica Infrastrukture, ne precizirajući šta i kako smetaju vozovima u Banatu radovi na potpuno drugom pravcu.

Potom je stiglo i objašnjenje da nije bilo dovoljno putnika na ovim linijama, a čak i da nema dovoljno garnitura. Da li je to tačno moraju da odgovore na železnici s obzirom da su ovdašnji đaci i studenti unapred kupili vozne karte u pretplati, a prevoz je subvencionisala i lokalna samouprava. Čak je pred Novu godinu organizovano nekoliko komercijalnih polazaka za decu, koja su se družila sa Deda Mrazom i dobila paketiće.

– Analiza tokova putnika pokazuje da je procenat iskorišćenja kapaciteta garnitura bio zanemarljiv, bilo je pet do deset putnika u proseku po vozu, odnosno garniture su saobraćale takoreći prazne, preneli su mediji nove razloge Železnice Srbije za ukidanje linija. Dodata je i tvrdnja da nema dovoljno kompozicija, što je tek sporna izjava, kada se zna da je na nekoliko pravaca u Srbiji obustavljen ili drastično redukovan putnički saobraćaj, poslednji na pravcu od Niša do Zaječara. Gde će sada saobraćati sve ove nove garniture motornih vozova koje su na ovim prugama tek nekoliko godina, ne zna se, ali je sigurno je da u dužem periodu u srednjem Banatu neće.

Korišćenju pruge danas još uvek odolevaju transporti sirovina između Petrohemije u Pančevu i Fabrike Kaučuka u Elemiru. Ukoliko uslede radovi na pruzi kod Kikinde, osta Banat totalno bez voza za putnike!

Prugom „išao“ i gradski saobraćaj

Od linije ka Kikindi sve je i počelo kada je reč o železnici u Banatu, jer je voz kao prevozno sredstvo stigao 1883. godine, kada je otvorena linija Velika Kikinda – Veliki Bečkerek. Tom prilikom je izgrađena prva železnička stanica u gradu koja i danas postoji, objašnjava arhitekta konzervator Marija Silađi iz ovdašnjeg Zavoda za zaštitu spomenika kulture. „Na teritoriji Bečkereka bile su početkom 20. veka tri železničke stanice za putnički i teretni saobraćaj, kao i četiri stajališta za gradski saobraćaj. U prigradskom delu podignute su još dve stanice, jedna od njih 1910. kada je izgrađena fabrika šećera. Glavna putnička stanica, koja se koristi i danas, formirana je 1889. godine na obali Begeja“, objašnjava Silađi.

Povezani tekstovi