Ulice za bicikliste: Kad se gradske vlasti “prave mrtve” 1Foto: Ulice za bicikliste (arhiva)

Danas je sve politika, kad uključite televizor nakon napornog radnog dana da čujete najnovije vesti ili jednostavno samo kad otvorite svoj frižider da vidite šta ćete sutra spremiti za ručak.

Tako je još od Sokrata i kao što bi rekli stari mudri Grci ako se mi ne bavimo politikom, politika će se baviti nama.

Dok se u uređenim društvima sa jakom demokratskom tradicijom pod „bavljenjem politikom“ podrazumeva ravnopravno učešće građana u odlučivanju onoga što ih se direktno tiče, u Srbiji je to drugačije i u većini slučajeva ima negativan prizvuk.

Došli smo u situaciju da nam predsednik države poručuje da ukoliko želimo da se bavimo politikom da se učlanimo u stranku. Nije poenta da se učlanimo u stranku da bi se izborili za svoja prava“, kaže Nebojša Stojković iz udruženja “Ulice za bicikliste” koje je osnovano pre šest godina sa ciljem “borbe za bolji biciklistički Beograd“.

Tokom svih ovih godina ovo udruženje se bori za prava biciklista, ukazuje na probleme ali isto tako pokušava da ukaže i na rešenje.

Reč je o građanskom aktivizmu i borbi za održivu mobilnost u gradu kakav je Beograd sa svim svojim dnevnim problemima ali i isto tako i preko potrebnim kreiranjem vizije budućeg razvoja celog grada.

Kako kažu najveći problem u rešavanju svih problema je što oni koji sede u gradskoj vlasti ne razmišljaju o realnim potrebema građana već isključivo o svom političkom interesu.

Udruženje Ulice za bicikliste postoji da bi se čuo glas biciklista, jer oni su ti koji koriste javni prostor.

Borba za njihova prava je važna za razvoj grada, a ne da bi oni ostvarili pravo da se „vozikaju“ po gradu. Mi nikada nećemo biti važan politički faktor već građani koji će shvatiti da je svaki biciklista neophodan za razvoj ovog grada“, objašnjava Stojković.

A kako sve zapravo funkcioniše u praksi?

Kako objšanjava Stojković najveća briga gradskih vlasti je šta će reći neki mesni odbor stranke, a ne kako pronaći rešenje konkretnog problema.

Ukoliko mesni odbor stranke proceni da su gradu potrebnija parking mesta iako to trajno ne rešava saobraćajni problem onda će parking mesta biti glavna preokupacija gradskih vlasti.

Ulice za bicikliste“ redovno organizuju akciju „Kritična masa“, zajedničku biciklističku vožnju koja se odvija u preko 300 gradova širom sveta, kako bi se skrenula pažnja na probleme sa kojima se biciklisti susreću u svakodnevnom saobraćaju. Akcija vremenom dobija sve veću pažnju javnosti, a kako reaguju gradske vlasti?

Oni se zvanično prave mrtvi ali prate šta se dešava preko medija pa ukoliko se proizvode veća buka šalju nam neke indirektne znake”, kaže Stojković.

A kako izgleda zvanična komunikacija između vlasti i građana?

-“Šetanje mejlova” od službe do službe. Sve je toliko neefikasno da te demotiviše da se bilo kome dalje obraćaš”, objašnjavaju u Udruženju.

Zoran Bukvić, predsednik  Udruženja kao moguće rešenje vidi formiranje okruglih stolova na kojima bi jednom mesečno trebalo zajedno da sede i rešavaju tekuće probleme biciklisti i predstavnici Urbanističkog zavoda, Sekretarijata za saobraćaj, Direkcije za građevinsko zemljište, Saobraćajne policije, Beograd puta i Puteva Srbije.

I na kraju građani bi trebalo da budu dobro informisani kad je gradska vlast neinformisana o svojim obavezama prema građanima, zaključuje Bukvić iz Udruženja.

U narednim nedeljama na portalu Danas pokušaćemo kroz niz tekstova da osvetlimo put odnosno šta se sve dešava na tom putu kada građani odluče da se za svoja prava izbore putem građanskih inicijativa.

Ukoliko želite možete sa nam podeliti vaša iskustva i putem komentara na tekst ili na društvenim mrežama putem heštaga #Inicijativegradjana.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari