UNS brani Pink i Informer od novinara N1 i Nove S 1Foto: N1

Udruženje novinara Srbije se bavilo medijima koji su tvrdili da nisu dobili poziv, a na osnovu objavljenih dokumenata Suda videlo se javno da to nije tačno – istakao je za Danas pravni tim Junajted grupe, povodom hajke koja se ponovo vodi u tabloidima u vezi sa presudom suda u Cirihu.

Naime, prema toj presudi, Pink, Informer i Studio B su dužni da plate odštetu suvlasniku Junajted grupe Draganu Šolaku zbog niza uvreda, kleveta i laži izrečenih na njegov račun. Pravni tim JG dodao je da je jedan od tuženih (Dragan J. Vučićević) angažovao i advokata, što je dokaz da je dobio poziv.

– Izvršenje presude biće u skladu sa međunarodnim ugovorima i obavezama koje je Srbija potpisala i preuzela. Podsećamo, reč je o građanskoj parnici. Da bi presuda stranog suda proizvodila pravno dejstvo u Srbiji mora formalno da prođe proceduru propisanu zakonom. Budući da taj postupak još uvek traje nema nikakvog smisla objavljivati presudu – naglasili su pravnici Junajted grupe.

Udruženje novinara Srbije (UNS) pozvalo je juče novinare i urednike televizija N1 i Nova, kao i portala Nova.rs, da se, kako kažu, odupru pritisku vlasnika „i da prestanu da svojim izveštavanjem drastično krše Kodeks novinara“. Sa druge strane, Slobodan Georgiev, direktor Njuzmaks adrije koja je deo Junajted grupe, kaže za Danas da UNS zamenjuje teze i napada jedine medije koji su slobodni „zarad sopstvenih interesa i ličnih ratova koje vode“.

UNS brani Pink i Informer od novinara N1 i Nove S 2

UNS je u saopštenju podsetio da je etičkim kodeksom propisano da „ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi imao za posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti“, optužujući N1, Nova i Nova.rs da su prekršili etička i profesionalna pravila izveštavajući o presudi ciriškog suda po tužbi Dragana Šolaka protiv Pinka, Informera i Studija B, kao i o informacijama koje je UNS objavio o tom sudskom postupku.

Jučerašnje saopštenje UNS-a poslednje je u nizu obraćanja medijskim kućama koje rade u okviru Junajted grupe (čiji suvlasnik je Dragan Šolak) i optužbi da kriju podatke o presudi suda u Švajcarskoj koji je prošlog meseca doneo odluku da su Pink, Informer i Studio B dužni da isplate odštetu Draganu Šolaku zbog iznošenja neistina na njegov račun, kao i njegovog poslovanja, ali i da se ubuduće uzdrže od ustaljene prakse iznošenja kleveta i laži, te izbrišu sa sajtova linkove gde se oštećeni Šolak pominje.

 

Predsednik UNS-a Vladimir Radomirović i predsednica Suda časti Ljiljana Smajlović izrazili su sumnje u vezi sa ovom presudom postavljajući pitanje zašto nije objavljena javno. Potom je usledila tabloidna hajka na N1, ali i odgovor da je švajcarski sud ustanovio da je reč o građanskom sporu i da bi njenim objavljivanjem bila ugrožena zaštita podataka o ličnosti.

Slobodan Georgiev kaže za Danas da kao što su devedesetih pozivali u rat umesto da se bave novinarstvom, novinari UNS-a rade slično i danas.

– Napadaju jedine medije koji su slobodni, gde i oni jedino mogu da govore. Bilo bi bolje da su pozvali svoje članove, novinare RTS-a i RTV Vojvodine, da se odupru uticaju vlasnika. Neka srede svoje članstvo. U samom UNS-u nema kredibilnih novinara – smatra Georgiev, pozivajući „desetak“ novinara ove organizacije „koji vrede“ da izađu iz udruženja „koje piše ovakva saopštenja“. Naš sagovornik podseća da su pokazali dokument koji potvrđuje da je vlasnik Informera Dragan J. Vučićević dobio poziv od švajcarskog suda, što pobija tvrdnje predstavnika UNS-a i samog Vučićevića.

– On je poziv dobio. Da li je hteo da ga primi ili ne, to je druga stvar. Ljilja Smajlović se umešala jer vodi lične ratove. Prave priču tamo gde je nema. Šta hoće da kaže, da je Šolak potplatio švajcarski sud? Ona je razočarana u švajcarski sud, to je rekla u programu. Pa švajcarsko pravosuđe ima tradiciju staru 500 godina – naglašava Georgiev.

Ipak, predsednik UNS-a Vladimir Radomirović smatra da nisu dobijeni odgovori na sva pitanja koja je ovo udruženje postavilo.

– UNS traži presudu koja se krije od javnosti. N1 je objavio vest o presudi a da je nije video. Kad ih je UNS pitao da li su videli presudu o kojoj su izvestili, oni su naknadno izmenili vest ubacivši formulaciju da je reč o saopštenju Junajted grupe. Sada N1 i ostali mediji Junajted grupe napadaju UNS sa tezom da mi „štitimo Vučićeve medije“. Ako je ciriški sud doneo presudu protiv Informera, Pinka i Studija B „Vučićeve medije“ onda štiti onaj ko krije tu presudu – navodi Radomirović za Danas. Presudom je posebno zabranjeno vlasniku i glavnom uredniku Informera Draganu J. Vučićeviću da daje izjave koje krše lična prava Dragana Šolaka, navedeno je u saopštenju Junajted grupe krajem prošlog meseca. Međutim, on je sa ustaljenom praksom nastavio.

Upitan da prokomentariše presudu Vučićević je tada za naš pre mesec dana odgovorio kontrapitanjem:

– O kojoj presudi govorite? Imate li je? Jeste li je videli bilo gde osim u vestima N1? I kako objašnjavate da je neka navodna presuda doneta u Švajcarskoj protiv srpskih medija i to bez našeg prisustva? – rekao je vlasnik Informera, iako javno prikazani dokument pokazuje da je dobio poziv od švajcarskog suda, te je bio upoznat sa procesom koji se protiv njega vodi. Sa druge strane, vlasnik Pinka Željko Mitrović, iako uvek dostupan za novinare Danasa odgovarajući na često neprijatna pitanja, ovoga puta nije se oglasio ni po pitanju poziva ni presude švajcarskog suda.

Međutim, čak i ako nisu primili poziv suda iz Ciriha, čime su vešto izbegli suđenje, to ne znači da vlasnici odnosno urednici medija koji su izgubili spor neće morati da poštuju odluke tog suda, kada one budu ozvaničene u Srbiji, odnosno kada prođu pravnu proceduru.

N1 poziva UNS: Prestanite sa kampanjom

„Pod plaštom zaštite novinarstva, UNS kojim predsedava Vladimir Radomirović iz senke nekadašnje predsednice Ljiljane Smajlović, podmeće neistine da novinari i urednici N1 program uređuju pod pritiskom vlasnika. Radomirović i Smajlović danima pokušavaju da naprave „slučaj“ koji ne postoji i svesno daju municiju tabloidima koji su dokazano nekoliko hiljada puta prekršili Etički kodeks prema monitoringu Saveta za štampu“, navodi se u saopštenju N1 koje su potpisali svi novinari i snimatelji ove kuće. U saopštenju se dodaje da Ljiljana Smajlović i kao član Saveta i permanentno opravdava prekršaje tabloida.

„Novinari N1 samostalno uređuju program i izveštavaju o događajima u Srbiji, bez uticaja i pritisaka i imaju slobodu da iznose svoje stavove o uređivačkoj politici. Novinari N1 pozivaju UNS da prestane sa kampanjom neistina protiv N1 i da konačno počne da se bavi zaštitom onih medijskih radnika u Srbiji koji zaista jesu pod velikim pritiscima i koji nesumnjivo dobijaju instrukcije ne samo vlasnika, nego i iz vrha vlasti i drugih centara političke moći“, ističe se u saopštenju N1.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.