Avio-kompanije obustavljaju i komercijalne linije iz Niša 1Foto: BETAPHOTO/ SASA DJORDJEVIC

Među stručnjacima se može čuti upozorenje da su neke od obustavljenih linija bile komercijalne, a da je razlog za njihovo ukidanje nezadovoljstvo stranih kompanija državnom „politikom usluga“ prema Er Srbiji i koncesionaru beogradskog aerodroma, Vansi erportu, koja „šteti svima ostalima“.

Niskotarifni avio-prevoznik Rajaner saopštio je u nedelju da će prekinuti da leti od Niša do Stokholma krajem marta 2020. godine kada počinje letnja sezona.

Rajaner je prethodno odlučio i da planiranu liniju Niš-Frankfurt premesti u Banjaluku, nakon što joj srpski Direktorat za civilno vazduhoplovstvo nije dao dozvolu za letove, uz obrazloženje da na toj ruti već leti Er Srbija, uz državne subvencije.

Ova kompanija je tim povodom saopštila da na ovoj liniji neće leteti iz Niša „zbog monopola Er Srbije“.

I sama Er Srbija je nedavno ugasila subvencionisanu liniju Niš- Budimpešta zbog, kako je saopštila, slabe zainteresovanosti putnika. Jedan od kriterijuma za proglašenje linija od javnog interesa koje država subvencioniše je, inače, da one ne budu komercijalne.

Odmah potom je Svis erlajns obustavio liniju Niš-Cirih, koja je, prema dostupnim informacijama, bila komercijalna.

– Linija za Stokholm je bila odlično popunjena, sa preko 90 odsto prodatih karata po letu. To ne mora da znači da je bila i najisplativija za Rajaner, zbog velikog broja jeftinih akcijskih karata, naročito u zimskoj sezoni. O komercijalnom aspektu za sada možemo samo da nagađamo, ali sam siguran da on nije bio odlučujući prilikom donošenja odluke o obustavi letova. Da su samo komercijalni razlozi u pitanju, linija bi bila obustavljena odmah i ne bi bilo ni zimske sezone koja je u mnogome slabija od letnje, i u kojoj je cena karata drastično niža – kaže Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“ (RRA „Jug“), koja je u vreme dok je on bio na njenom čelu kroz studije i elaborate uređivala poslovanje niškog aerodroma u redovnom saobraćaju.

On je uveren da je na odluku Rajanera da odustane od dve linije uticala prošlonedeljna zabrana Direktorata da pokrene liniju do Frankfurta jer do te destinacije leti Er Srbija. I Svis erlajns je obustavio liniju za Cirih jer je preblizu, na 100 kilometara, od subvencionisane linije Er Srbije do Fridrihshafena, kaže Avramović.

– Na sve ovo smo odmah upozoravali, ali je očigledno da je to i bio cilj Vlade Srbije. Kako drugačije objasniti činjenicu da se uništava poslovni model (bivšeg rukovodstva aerodroma i RRA „Jug“) koji je dao 350.000 putnika bez dinara subvencije avio-kompanijama, a uspostavlja novi koji podrazumeva 15 miliona evra subvencija Er Srbiji za period od tri godine, tokom kojeg neće biti više od 150.000 putnika godišnje, kao i formiranje preduzeća Aerodromi Srbije, koje će praviti najmanje dva miliona evra gubitka godišnje – kaže Avramović.

On pretpostavlja da će Rajaner i Viz er leteti iz Niša „sa ponekom linijom još neko vreme, bez obzira na sav trud Vlade i Ministarstva saobraćaja da ih oteraju“.

– Uz pomoć ovog neuspešnog modela, Niš u budućem periodu neće biti ni blizu limita od milion putnika godišnje, koji je kao maksimum zacrtan za sve aerodrome u radijusu od 230 kilometara od beogradskog „Nikole Tesle“ u ugovoru o koncesiji sa Vansi erportom. Sada mogu svi da budu zadovoljni – i Vlada i Ministarstvo i Er Srbija i aerodromi u Prištini i Skoplju, koji obaraju sve rekorde – kaže on.

I Nacionalna koalicija za decentralizaciju je ovih dana ocenila da su linije za Frankfurt i Cirih, po svemu sudeći, žrtve subvencionisanih linija Er Srbije do Frankfurta i Fridrihshafena. Državno preuzimanje vlasništva i upravljanja aerodromom „Konstantin Veliki“, koji je prethodno pripadao Gradu Nišu, od početka je imalo za cilj proterivanje lou-kost kompanija, ocenila je ova organizacija, koja je inače deo Inicijative „Ne damo niški aerodrom“.

U oktobru od 28.000 sedišta Er Srbije popunjeno samo 12.000

– Er Srbija, i pored toga što je privilegovana, subvencionisana i zaštićena, u oktobru ove godine uspela je da preveze jedva 12.000 putnika na svih 11 subvencionisanih linija i sa kapacitetom od 28.000 sedišta, koja su puštena u prodaju. Ovo su službeni podaci sa veb-sajta aerodroma. To znači da je popunjenost aviona ispod 40 odsto, što je veliki problem i u saobraćajnom i u finansijskom smislu – kaže Bojan Avramović.

Gašenje linija – komercijalna stvar

Ministarstvo saobraćaja juče je saopštilo „povodom netačnih i zlonamernih tvrdnji Nacionalne koalicije za decentralizaciju da je niški aerodrom ostao bez tri linije pod direktnim ili indirektnim uticajem republičke vlasti“, da avio-kompanije lete ka odredištima za koja imaju komercijalni interes.

„Avio-kompanije se pri odabiru linija rukovode svojim komercijalnim interesima, pa određene linije zatvaraju, a druge otvaraju, a glavni kriterijum koji na to utiče je profitabilnost pojedinih linija. One koji danas vide zaveru u svakoj liniji koja se zatvori i pokušavaju da iznošenjem neistinitih ocena manipulišu javnošću, podsećamo na nekoliko bitnih činjenica. Od 2015. godine, kad je resorno ministarstvo preuzelo upravljanje razvojem i ulaganjem u niški aerodrom, kroz „Konstantin Veliki“ prošlo je ukupno 1.250.000 putnika. Poređenja radi, od otvaranja aerodroma 1986. do 2014. godine kroz ovaj aerodrom prošla su ukupno 173.842 putnika. Aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu beleži vrlo dobre saobraćajne rezultate. Kompanija „Svis“ letela je pod jednakim uslovima sa niškog aerodroma kao i druge kompanije, tj. nije imala nikakve subvencije, pa ih Vlada nije mogla ni ukinuti. Prestali su da lete ili zbog konkurencije ili zbog preraspodele aviona. „Rajan er“ je bez dozvole nadležne organizacije za civilno vazduhoplovstvo pokušao da započne letove na liniji proglašenoj linijom u javnom interesu. Let „Er Srbije“ na relaciji Niš-Budimpešta je ukinut odlukom Vlade zbog slabog odziva putnika. Vlada Srbije ne daje subvencije „Er Srbiji“ već subvencioniše linije koje su uvedene na zahtev građana i privrede, obezbeđujući im povoljne cene avio-prevoza“, navode u Ministarstvu.

Broj putnika povećan za 14 odsto

Niš – Od januara do oktobra ove godine aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu bio je odredište za 338.527 putnika, što je za 14 odsto više nego u istom periodu prošle godine, pokazuju najnoviji podaci aerodroma. Zvanična statistika takođe govori da je u Niš od januara do oktobra sletelo i poletelo 1.515 aviona, a to je povećanje od 26 odsto. Za deset meseci ove godine na aerodromu „Konstantin Veliki“ opslužena su 32 kargo aviona, kojima je prevezena 961 tona robe, što je za 73 odsto više robe nego u istom periodu 2018. godine.