Foto: N1

– Aerodrom Niš od strateškog je značaja za Srbiju, kao alternativni aerodrom beogradskom, i rezervni centar kontrole letenja iz sistema SMATSA, zahvaljujući novom tornju kontrole leta koji ćemo izgraditi u Nišu. Prenosom upravljanja na Vladu Srbije, biće omogućeno normalno funkcionisanje niškog aerodroma i obezbeđena sredstva za investicije koje će omogućiti dalji razvoj ovog aerodroma, kako bi i u budućnosti bio jedan od vodećih u ovom delu regiona- rekla je Mihajlović prilikom potpisivanja, a prenosi sajt Ministarstva.

Mihajlović je još kazala da je Vlada Srbije odluku o prenosu osnivačkih prava sa javnog preduzeća “Aerodrom Niš” na Republiku Srbiju donela „nakon višegodišnjih molbi Grada Niša i menadžmenta aerodroma da pomogne dalji rad i razvoj niškog aerodroma, s obzirom na to da Grad Niš, kao vlasnik aerodroma, ne raspolaže neophodnim finansijskim sredstvima“.

Mihajlović i Bulatović nisu saopštili detalje ovog ugovora, pa ni deo o obavezama Republike nakon preuzimanja osnivačkih prava prema Gradu i Aerodromu, što su zahtevali je deo javnosti, niška opozicija i deo medija. Prema dostupnim informacijama, ne postoji nijedan dokument u kojem se precizno definišu obaveze Republike prema Aerodromu, posebno ne one u pogledu investiranja, kao ni njene obaveze prema Gradu, naročito ne one o potencijalnom preuzimanju gradskog duga za „aerodromsko“ zemljište koje mu je Ministarstvo odbrane ustupilo u vlasništvo 2009. godine.

U Zaključku Vlade, donetom u martu ove godine, a kojim je „preporučeno“ besplatno ustupanje niškog aerodroma državi, navedeno je da su obaveze budućeg republičkog „aerodromskog operatera“- čije se ime ne navodi, u pogledu preuzimanja dela ili celokupnog operatorskog poslovanja „eventualne“. U njemu se dodaje da je i preuzimanje obaveza Grada Niša koje proističu iz njegovog ugovora sa Ministarstvom odbrane vezanog za zameljište samo „eventualno“.

Republički zvaničnici su do sada davali isključivo usmena obećanja o ulaganjima i drugim obavezama Republike prema Aerodromu i Gradu. Gradonačelnik Bulatović ni na sednici Skupštine grada, održanoj 22. juna, na kojoj je doneta odluka o besplatnom prenosu osnivačkih prava aerodroma na Republiku, nije konkretno odgovorio na pitanja opozicionih odbornika da li postoje bilo kakve pisane garancije će Republika prihvatiti dosadašnje obaveze Aerodroma i Grada.

Na preporuku Vlade Srbije, Gradsko veće Niša je 30. marta usvojilo odluku da se državi besplatno ustupe osnivačka prava, kompletna imovina, sertifikati i licence Niškog aerodroma, koji u poslednje tri godine beleži značajnu poslovnu ekspanziju i povećanje broja putnika. Odmah posle usvajanja takve odluke započeli su građanski protesti u organizaciji neformalne Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, na kojima je izražena sumnja da država želi da preuzme upravljačku kontrolu nad niškim aerodrom kako bi narednih godina ograničila broj njegovih putnika u korist koncesionara Beogradskog aerodroma, francuske kompanije Vansi erport. Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministarka Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić direktno ili indirektno potvrdili su da koncesioni ugovor predviđa tu vrstu ograničenja.

Direktor niškog aerodroma podneo neopozivu ostavku

Odmah nakon saopštenja Ministarstva o potpisivanju ugovora, direktor niškog aerodroma Vladica Đurđanović obavestio je medije da podnosi neopozivu ostavku na tu funkciju jer, kako je naveo, „ne želi da učestvuje u onome što sledi“.

Đurđanović u tekstu ostavke ocenjuje da će „veoma brzo u potpunosti biti promenjen dosadašnji model poslovanja i vraćen deset godina unazad“ iako je potpuno u skladu sa najnovijim trendovima u vazduhoplovnoj industriji i „dao je vanserijske rezultate“.

– Mišljenja sam da je potpuno iracionalno da preduzeće koje je posle 30 godina postojanja jedva stalo na noge napušta dokazano uspešni model i prelazi na državne subvencije- navodi u ostavci Đurđanović, čiju je smenu, inače, Gradsko veće Niša predložilo pre dva meseca, ali Skupština grada o njoj još nije raspravljala.

Ponavljanje prethodno osporavanih podataka

U jučerašnjem saopštenju, ministarka Mihajlović ponavlja se da je Republika Srbija u prethodne četiri godine, kako se navodi, pomogla niški aerodrom sa ukupno 9,8 miliona evra, od čega je 3,6 miliona evra pomoć u novcu i opremi koju je Aerodrom „Konstantin Veliki“ dobio od vazduhoplovnih preduzeća i institucija u vlasništvu države.

Godišnji finansijski izveštaji Niškog aerodroma, koje su analizirali stručnjaci Inicijative „Ne damo niški aerodrom“, kao i sagovornici Danasa koji raspolažu podacima o ulaganju u „Konstantina Velikog“, tvrde da država 2014, 2015, 2016. i 2017, kao i prvom kvartalu ove godine, nije subvencionisala aerodrom „Konstantin Veliki“ ni sa jednim dinarom, a posebno ne sa 3,6 miliona evra u novcu i opremi.

Od 2014. do danas u aerodromskim dokumentima ne postoji državno ulaganje u novcu, već samo u opremi, i to od strane Beogradskog aerodroma, u ukupnom iznosu od oko šest miliona dinara. Prema njihovim rečima, nedopustivo je da Ministarstvo saobraćaja u „ulaganja države“ u niški aerodrom ubraja investicije SMATSA, koja je nezavisna i finansira se od avio kompanija koje joj plaćaju troškove preleta, kao i troškove granične policije i carine koje postoje na graničnom prelazu na aerodomu.