Na pitanje da li se u ugovoru o koncesiji Nikole Tesle nalazi bilo šta što se odnosi na niški aerodrom u Vladi za naš list ističu da „jedino pravo koje koncesionar ima u skladu sa Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama jeste da zahteva ekonomsko i finansijsko usklađivanje i to samo u slučaju da ukupan broj putnika na Aerodromu „Nikola Tesla“ bude ispod 12 miliona putnika u jednoj kalendarskoj godini“, a da istovremeno broj putnika na aerodromima u radijusu od 150 kilometara od Beograda na primer Morava i Ponikve bude veći od 500.000 godišnje po aerodromu, odnosno više od milion godišnje po aerodromu koji se nalaze u radijusu od 150 do 230 kilometara, na primer Konstantin Veliki.

Kako ističu u Vladi, razvoj aerodroma u Nišu, Kraljevu ili Užicu može slobodno da se odvija u skladu sa zahtevima tržišta. „Nema očekivanja da će, i pored značajnog razvoja saobraćaja na ovim aerodromima, na bilo koji način doći do preplitanja u razvoju bilo kog regionalnog aerodroma u odnosu na Aerodrom „Nikola Tesla“.

To su, kako navode, projekcije Međunarodne asocijacije za vazdušni prevoz i tehničkog savetnika kojeg je Vlada Srbije i Aerodrom „Nikola Tesla“ angažovalo na projektu koncesije Aerodroma „Nikola Tesla“. U Vladi tvrde da očekuju da će daljim ulaganjima u infrastrukturu tih aerodroma stvarni saobraćaj biti veći od projekcija Međunarodne asocijacije za vazdušni prevoz i da će ekonomski efekti ulaganja biti višestruki i za Srbiju u celini, ali i za jug Srbije i gradove Niš, Kraljevo i Užice. Na pitanja o tome kakvi su dalji planovi države u vezi sa niškim aerodrom nismo dobili odgovor u Vladi, već smo upućeni na resorno Ministarstvo saobraćaja.

Ni tri dana od početka protesta građana u Nišu zbog odluke države da preuzme Aerodrom „Konstantin Veliki“ nisu poznati konkretni razlozi zbog kojih je baš sada Vlada Srbije odlučila da i formalno preuzme vlast nad drugim srpskim aerodromom. S jedne strane su nagađanja, da je država ugovorom o koncesiji Aerodroma „Nikola Tesla“ sa francuskim Vansijem obećala i nešto što se tiče niškog aerodroma o čemu, s obzirom na to da ugovor nije poznat javnosti, nema više podataka, a sa druge je priča države u kojoj tvrde da Konstantinu Velikom dobro ide otkad je republička vlast počela da u njega ulaže.

Činjenice su da je niški aerodrom 2016. i 2015. završio u plusu, ali i da je, na primer, pre sedam godina izuzetno dobro poslovao jer je 2011. završio sa dobiti većom od 63 miliona dinara.

Pre dve godine, prema podacima APR, taj plus je bio 28,4 miliona dinara, a godinu pre toga dobitak je iznosio na kraju godine čak 46,3 miliona dinara. Međutim, uzastopno dve godine pre toga 2013. i 2014. Aerodrom u Nišu je beležio gubitak i to 2014. od 31,6 miliona dinara, a godinu ranije 8,3 miliona dinara. Međutim, 2012. godina takođe je bila pozitivna za niški aerodrom koji je bio u plusu 1,3 miliona dinara. Posle 2014. kada u Niš dolazi loukost operater Vizer, „Konstantinu Velikom“ ponovo kreće nabolje.

Kako je pre nekoliko dana prvi put rekla, a juče ponovila potpredsednica Vlade Zorana Mihajlović, Vlada Srbije je u prethodne tri godine uložila više od 3,5 miliona evra u Aerodrom „Konstantin Veliki“, koji je „zahvaljujući tome povećao broj putnika 250 puta“. Odluka Gradskog veća Niša da imovinu aerodroma prebaci na Republiku, kako kaže, nema veze sa koncesijom za Aerodrom „Nikola Tesla“ što će svima biti jasno kada bude objavljen ugovor o koncesiji.

– Smešno mi je kad slušam neke kvazipolitičare, poput Zorana Živkovića i drugih, koji govore kako je Grad nešto poklonio Vladi. Neće niko da uprti na leđa aerodrom i odnese ga iz Niša, aerodrom ostaje u Nišu i mi ćemo nastaviti da ulažemo u njega i da ga razvijamo, kao što smo radili u prethodne tri godine – rekla je juče Mihajlovićeva. Ona je naglasila da je od 2014. u niški aerodrom uloženo više od 3,5 miliona evra da bi taj aerodrom funkcionisao, kao i da bi bez ovih investicija, danas niški aerodrom imao oko 1.000 putnika, koliko je imao 2014, kad ih je imao 1.335. Danas, ističe Mihajlovićeva, ovaj aerodrom ima više od 330.000 putnika.

Prema njenim rečima, najmanje pet do 10 miliona evra potrebno je dodatno da se uloži u infrastrukturu da bi aerodrom opstao, uključujući i novi toranj za koji se radi projekat. „Niški aerodrom trenutno prihoduje oko 60 miliona dinara, i ne mogu da isplate ni plate, za koje je potrebno oko 110 miliona dinara“, rekla je Mihajlovićeva.

Konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević kaže za Danas da je veliko pitanje da li ćemo ikada saznati šta se desilo i da li se država obavezala dodatno u vezi sa niškim aerodromom u ugovoru o koncesiji „Nikole Tesle“.

– Pravno, ko koristi zemljište njegova je svojina. Priča je da je država dala Nišu 175 hektara zemljišta koje plaćaju dve milijarde godišnje, a Arapima je u Beogradu dala 120 hektara i oni to ne moraju da nadoknade. To nije u redu – ističe Kovačević.

Ako je, kako kaže Kovačević, zaista tako kako tvrdi Zorana Mihajlović, da niški aerodrom beleži dobre rezultate otkad država u njega ulaže – zašto onda država ne nastavi po starom ili ga dokapitalizuje.

– Prilično neubedljivo deluju razlozi koje imaju. Ako je to zaista urađeno zbog koncesije i ako su Francuzi tražili da se avio saobraćaj koncentriše oko Beograda to zaista ne bi smelo da se radi – napominje Kovačević.

On kaže da to nije dobro i da ne ga ne bi iznenadilo da se ne kraju desi da aerodrom u Nišu priključe koncesiji.

– Očito je da će ovakav potez – preuzimanje aerodroma od strane države biti loš po aerodrom u Nišu. Jedino logično objašnjenje zbog čega je ovo urađeno jeste da je loukost u Nišu u koliziji sa ugovorom o koncesiji Nikole Tesle, ali da li to i stoji formalno u ugovoru to ne znamo – kaže Kovačević.