Er Srbiji 2,5 miliona evra za 80.000 praznih sedišta 1Foto: BETAPHOTO/ SASA DJORDJEVIC

U Niš je prošle godine sletelo ili iz njega odletelo 1.967 aviona, odnosno 28 odsto više nego pretprošle godine, kada ih je bilo 1.417, zvanični su podaci sa veb sajta niškog aerodroma.

Zvaničnici to smatraju značajnim uspehom, koji je, kako su ocenili, posledica dobrih odluka da se niški aerodrom, čiji je vlasnik bio grad Niš, preuzme od strane države, kao i da se uvede 12 linija od javnog značaja koje će se subvencionisati iz državnog budžeta, a na kojima će leteti nacionalni avioprevoznik „Er Srbija“.

Kritičari ovakvih odluka, međutim, tvrde da je takav rast broja putnika isuviše mali za budžetski novac koji se rasipa na linije „Er Srbije“, umesto da država insistira na što većoj samoodrživosti „Konstantina Velikog“.

– To što u ovoj godini obaramo rekord po broju putnika, potvrda je ispravne politike razvoja aerodroma koju grad vodi zajedno sa državom – rekao je gradonačelnik Niša Darko Bulatović pre manje od tri sedmice, kada je na aerodromu svečano ispraćen (za Bolonju) 400.000. putnik.

Portparol „Er Srbije“ Nikola Vukomanović je tada kazao da je popunjenost aviona na subvencioniranim linijama iz Niša iznad 70 odsto.

On je rekao da je ta kompanija „zadovoljna rezultatima“, imajući u vidu da je ovo tek početak njenih letova iz Niša, i izrazio uverenje da će 2020. godina „doneti još bolje rezultate“.

Mihajlo Zdravković, direktor privrednog društva „Aerodromi Srbije“, koje je formirala Vlada Srbije, i koje za sada upravlja niškim i kraljevačkim aerodromom „Morava“, sa ambicijom da ubuduće to čini sa mrežom manjih aerodroma u zemlji, najavio je izgradnju nove zgrade terminala od 5.000 kvadratnih metara i VIP salonom na niškom aerodromu, jer „situacija nije idealna, potrebno je proširenje“.

Nova zgrada biće namenjena za odlaske, a postojeća će biti preuređena za dolaske, precizirao je on.

– Činjenica je da je Aerodrom Niš prošle godine imao oko 70.000 putnika više nego 2018, a da je ovakav rast u najvećem rezultat pokretanja 12 linija Er Srbije sredinom jula. Međutim, od ukupnog prošlogodišnjeg broja putnika „Viz er“, „Rajaner“ i „Svis“ prevezli su oko 335.000 njih, a „Er Srbija“ je na svim tim linijama prevezla oko 65.000. Država je za period jul-decembar 2019. godine sa Er Srbijom ugovorila kapacitete za 144.000 putnika, a prevezeno je i prodato karata za oko 65.000 putnika, što znači da ona sa 2,5 miliona evra – koliko iznosi državna subvencija za pola godine, pokriva troškove i takozvanu razumnu dobit za skoro 80.000 praznih mesta u avionima. Popunjenost aviona Er Srbije je manja od 50 odsto i to je sada nesporno – kaže za Danas Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“, koja je u vreme dok je bio na njenom čelu kroz studije i elaborate uređivala poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju.

On dodaje da je sada, takođe, lako uporediti rezultat u vreme dok je aerodrom bio u vlasništvu grada Niša, kada je bez subvencija imao 355.000 putnika, i danas, kada je „iz budžeta bačeno 2,5 miliona evra za 65.000 putnika koje je prevezla Er Srbija.

– I tu nije kraj. Niški aerodrom je ponovo gubitaš i prima direktne subvencije za pokriće operativnih troškova, kao što ih prima i aerodrom u Kraljevu, gde je „Er Srbija“ primila 2,7 miliona evra za jednu i po liniju u Kraljevu. Tako će, dakle, država u konačnom godišnje ukupno plaćati najmanje devet miliona evra raznoraznih subvencija za oko 150.000 putnika koje će „Er Srbija“ prevesti na oba ova aerodroma. I sve to bez novca za investicije koje su preko potrebne na oba aerodroma i mere se desetinama miliona evra. To je potpuno neodrživo i besmisleno. Ne znam čime bi trebalo da budemo zadovoljni, situacija je pre za zabrinutost – rekao je Avramović.

Država je, inače, preuzela vlasništvo i upravljanje nad niškim aerodromom u avgustu prošle godine. Er Srbija je prošlog aprila pobedila na međunarodnom tender za izbor avio prevoznika na 12 linija od javnog značaja kao ponuđač sa „jedinom ispravnom ponudom“.

Vlada Srbije je mesec dana ranije saopštila da će letovi na tim linijama biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da je za tu namenu iz republičkog budžeta planirano 1,8 milijardi dinara, odnosno 600 miliona godišnje.

Tender za proširenje niškog aerodroma

„Aerodromi Srbije“ su ovih dana raspisali javnu nabavku za izradu tehničke dokumentacije dogradnje i adaptacije zgrade terminala na niškom aerodromu.

Prema konkursnoj dokumentaciji, postojeća zgrada niškog aerodroma trebalo bi da bude dograđena, kako bi dobila više „ček in“ šaltera za registraciju putnika, te veći prostor za obavljanje carinske i pasoške kontrole. Putnici će dobiti i novi prostor za različite komercijalne sadržaje, VIP salon i ambulantu. Rok za podnošenje ponuda je 30. januar.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.