KRIK: Subotić će zaraditi najmanje 28 miliona evra od koncesije aerodroma 1Foto: Aerodrom Nikola Tesla

Biznismen sa kriminalnim vezama Stanko Subotić zaradiće najmanje 28 miliona evra od koncesije aerodroma, otkriva KRIK.

Iako Vlada Srbije krije ugovor o koncesiji, novinari KRIK-a došli su do dokumentacije koja pokazuje da će značajan deo novca za investiranje biti potrošen na kupovinu zemljišta za proširenje aerodroma – a vlasnik najvećeg dela te zemlje upravo je Subotić, piše KRIK.

Davanje beogradskog aerodroma „Nikola Tesla“ pod koncesiju francuskoj kompaniji „Vansi“ jedan je od najvećih poslova koje je Vlada Srbije sklopila ove godine.

Srbija će za koncesiju aerodroma na 25 godina dobiti 501 milion evra od „Vansija“, koji je uz to u obavezi da investira dodatnih 732 miliona evra. Tokom trajanja koncesije, francuski koncern će plaćati i godišnju taksu čija će visina zavisiti od zarade aerodroma.

„Prezadovoljan sam ovim uspehom Srbije“, rekao je predsednik Aleksandar Vučić 5. januara, kada je Vlada Srbije obelodanila da je „Vansi“ pobedio na tenderu za koncesiju. „Zato od srca čestitam i Vladi Srbije i svim građanima na ovom odličnom poslu, odseća KRIK.

Razloga za slavlje imaće i poznati kontroverzni biznismen Stanko Subotić.

Naime, narednih godina aerodrom će se proširiti i to upravo na zemljište koje je u Subotićevom vlasništvu, pokazuje dokumentacija koju su sakupili i analizirali novinari KRIK-a i OCCRP-ja. Vlada Srbije drži u tajnosti ugovor o koncesiji sa „Vansijem“, kao i njegove priloge, ali su novinari uspeli da dođu do kopija dela dokumentacije.

Jedan od priloga ugovora – dokument „Minimalni tehnički zahtevi“ – otkriva da će značajan deo novca namenjen investiranju u aerodrom biti potrošen na kupovinu zemljišta za njegovo proširenje. Cena kvadratnog metra zemlje, prema podacima iz ovog dokumenta, procenjena je na 100 evra. Nije poznato kada će doći do proširenja, ali je sigurno da će se ono desiti u narednih pet godina – kao deo investicije na koju se „Vansi“ obavezao koncesijom, piše KRIK.

Aerodrom „Nikola Tesla“ novinarima KRIK-a dostavio je spisak parcela na koje će se on proširiti. Upravo na tom delu, Stanko Subotić poseduje parcele ukupne površine oko 28 hektara što ga čini najvećim pojedinačnim vlasnikom zemljišta namenjenog za proširenje aerodroma.

Od ove zemlje, kada je bude prodao aerodromu, Subotić će zaraditi najmanje 28 miliona evra, otkriva KRIK.

Deluje da se Subotić već sprema za ovu prodaju pošto je kompanija „Posh properties“, posredstvom koje poseduje zemlju, 12. septembra katastru podnela zahtev za spajanje nekih od ovih parcela.

Subotić poseduje još parcela u neposrednoj blizini aerodroma, ali iz dokumentacije koju su novinari prikupili nije jasno da li će aerodrom u budućnosti kupiti i njih.

Dokumentacija koju poseduju KRIK/OCCRP pokazuje i da je „Vansi“, nakon što je dobio koncesiju, od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) zatražio zajam od 100 miliona evra kako bi skupio dovoljno novca za koncesiju i investiranje u aerodrom za prve četiri godine – za šta mu ukupno treba 980 miliona evra. Odbor direktora EBRD-ja 31. oktobra odlučuje da li će „Vansiju“ odobriti ovaj kredit.

Subotić, koji ima i švajcarsko državljanstvo i koji je 2007. godine bio među 100 najbogatijih ljudi u Centralnoj i Istočnoj Evropi, u Srbiji je bio optužen za organizovanje šverca cigareta. Odnos ovog kontroverznog biznismena sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem nije jasan. U oktobru 2007. boravili su istog dana u hotelu Ric u Parizu, u vreme kada je Vučić bio jedan od istaknutijih opozicionara iz Srpske radikalne stranke (SRS). Bivše Vučićeve stranačke kolege u javnosti su ga optužile da je išao u Pariz kako bi od Subotića uzeo novac za izbornu kampanju, piše KRIK i navodi da je Vučić negirao ove optužbe.

U neposrednoj blizini aerodroma Subotić poseduje parcele koje se ukupno prostiru na više od 111 hektara. Nije poznato kada je tačno Subotić kupio ovu zemlju jer katastar nije novinarima KRIK-a dostavio podatke o tome. Dokumentacija koju su novinari prikupili ukazuje da je poseduje duže od deset godina.

U to vreme Subotić je mogao da zna da će deo kupljene zemlje jednog dana vredeti višestruko više. Proširenje beogradskog aerodroma bilo je predviđeno Detaljnim urbanističkim planom iz 1989. godine, prema podacima koje je aerodrom dostavio KRIK-u.

Nakon što je kupio zemlju, Subotić je vlasništvo nad njom prebacivao sa jedne svoje kompanije na drugu.

Prvobitno je bila u vlasništvu „D-trade“, firme koju je pod nazivom „Mia“ osnovao 1991. godine u svom rodnom Ubu. Ova kompanija je, prema nalazima srpskog tužilaštva, bila korišćena za šverc cigareta.

U maju 2008, „D-trade“ je osnovao ćerku firmu „Posh properties“ i zemlju prebacio na nju, pokazuje dokumentacija poslovnog registra.

Dva meseca pre ove transakcije, u martu 2008, Subotić je angažovao sudskog veštaka da izvrši procenu vrednosti kompletnog zemljišta koje poseduje kraj aerodroma.

Novinari su došli do kopije tog dokumenta – u kome, između ostalog, piše da je kvadratni metar u to vreme vredeo samo šest evra

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.

14 reagovanja na “KRIK: Subotić će zaraditi najmanje 28 miliona evra od koncesije aerodroma”

  1. Ne može se stopirati projekat zbog toga što je neko dao ili prodao Subotiću plačeve.

    • Draga moja, pod projektom podrazumevaš proširenje beogradskog aerodroma? Šta će se desiti ako banka ne odobri traženi zajam Vansiju? Potsetiću te kako su kopali rukama i nogama Mihajlovićka i Vučić da sklone uspešni menadžment niškog aerodroma i preuzmu upravljanje Konstantinom od grada. Svilen gajtan stegao se oko uspešnog dvojca i on je sklonjen. Mihajlovićka ih je toliko pljuvala i sada možeš da kupuješ karte za letove koji su išli sa niškog aerodroma za prištinski aerodrom i letiš iz Prištine. Vučić je za najisplativiji let hladno izjavio da se prevoznik povukao sa niškog aerodroma zbog neisplativosti. Nakon toga, za mene, kada god da bilo koju izjavu ja to gledam kao još jednu veliku obmanu. Nije problem da se razvija beogradski aerodrom, niti da ljudi koji su pošteno zarađenim novcim kupili parcele oko aerodroma zarade na prodaji tog zemljišta. Veliki je problem kada ubiješ jedan aerodrom, a nemaš ništa u rukama, jer EBRD ne mora da odobri zajam Vansiju. Problem je poreklo novca kojim je Subotić kupio zemljište. Problem je što nakon izjave radikala o finansiranju izborne kampanje Vučića mi ni ne znamo ima li istine u tome i hoće li iko to utvrditi ili je ubistvo niškog aerodrma direktno povezano sa dugom SNSa Subotiću. Sa ovakvim pravosuđem, kakvo je naše, mi ne ne možemo znati koji je interes Mihajlovićke i Vučića u preseljenju linija sa niškog na prištinski aerodrom, jer niko nikada neće vršiti unakrsnu proveru imovine i prihoda uže familije Vučić i Mihajlović. Čitali smo da je novac za koncesiju beogradskog aerodroma morao da legne, a sada čekamo da Vansi sazna odgovor EBRD. Pod uslovom da odgovor ne bude negativan, a obzirom na tvrdnje radikala, pravo je pitanje koliko od kolača prodaje zemljišta Vansiju ide Subotiću, a koliko onima koji su sklanjali uspešan dvojac koji je napravio fantastičan uspeh na niškom aerodromu. Subotić je najmanji problem, problem je u tome da su možda preuranjeno ubili perspektivni aerodrom, a da od koncesije beogradskog ne bude ništa. Sve ostalo nebitno je, jer poreklo imovine ni jednom političaru nikada ispitivano nije, pa neće niko ni ispitivati imovinu Mihajlovićke i Vučića.

  2. Javnost nikada nije saznala da je konsultantska firma koja je posredovala u ovoj transakciji u stvarnom vlasništvu Vučićevog kuma, a Canetovog dobrog prijatelja Nikole Petrovića… Isplaćena provizija je iznosila tričavih 40 miliona evra, bez dodatne provizije na ovih 28 miliona…

Komentari

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Ovo veb mesto koristi Akismet kako bi smanjilo nepoželjne. Saznajte kako se vaši komentari obrađuju.