Lepota (ni)je u očima potrošača 1

Osmišljavanje proizvoda ili usluge, koje preduzetnik želi da ponudi potencijalnim korisnicima, svakako je jedan od prvih koraka na putu ka preduzetništvu.

Međutim, bez detaljne pripreme biznis plana i razmatranja svih mogućnosti i potreba tržišta, kao i potencijalnih rizika, teško je doći do proizvoda ili usluge koji će omogućiti uspešan početak i dugoročnu stabilnost. Dakle, nakon što su kroz plan testirali snagu svoje ideje, preduzetnici moraju da se pozabave kvalitetom onog što žele da pruže. Proizvod, ili uslugu, treba prilagoditi željama i potrebama potencijalnih potrošača. Važno je, takođe, da proizvod bude što jedinstveniji, prepoznatljiviji i da se izdvoji od konkurencije. To znači da je uz ispunjavanje standarda kvaliteta potrebno da proizvod ili usluga po nečemu budu posebni. Primer za to mogu biti sve popularniji lokali koji prodaju sveže ceđene sokove ili lagane obroke. Nije dovoljno samo istaći da prodajete svežu salatu, podjednako je važno, ako ne i presudno, u kakvu ambalažu je pakujete, na koji način i koliko brzo dostavljate, kao i da li, s vremena na vreme, nudite popuste. Za biznis je najvažnije da pruži određenu vrednost kupcu, odnosno korisniku usluge. Moglo bi se reći da je danas relativno lako napraviti proizvod. Međutim, ono što će vas izdvojiti od drugih jeste koliko dobro komunicirate sa svojom ciljnom grupom, kupcima i njihovim stvarnim potrebama. Zbog toga je takođe važno da dobro razmislimo kakva je konkurentska prednost onoga što nudimo potrošaču.

U Srbiji preovlađuje stav da je najvažnije da proizvod bude cenovno prihvatljiv, međutim, takva tržišna strategija može da bude mač sa dve oštrice. Ne treba zaboraviti da je cenovna konkurentnost najčešće kratkog daha, jer svako može da smanji troškove proizvodnje, ali ne može svako da napravi, na primer, kvalitetan ajvar. Cilj proizvođača ne bi trebalo da bude da se njegov proizvod dopadne svima, već da dopre do onog segmenta tržišta za koji se opredelio. Baš iz tog razloga, autentičan proizvod treba formulisati tako da se na najbolji način izađe u susret potrebama ciljne grupe. Koliko puta ste čuli da ljudi iz vašeg okruženja za neki proizvod kažu da je „lep na oko“. I stručnjaci smatraju da je u psihologiji prodaje najteže zadovoljiti upravo oči potrošača. S druge strane, međutim, na tržištu se može opstati samo ako se kupcima nudi kvalitetan proizvod. Uzmimo primer automobila marke „mercedes“ kome uopšte ne smeta što je skup. Štaviše, kad bi bio jeftin, dobar deo njegovih kupaca, verovatno, ne bi bio zainteresovan za kupovinu.

Kad je reč o preduzetnicima u Srbiji, svi oni koji misle da njihova ideja ima tržišni potencijal, ili već imaju startap firmu koja posluje kraće od dve godine, ili socijalno preduzeće, mogu da se prijave za program edukativne, finansijske i mentorske podrške „Korak po korak“, koji je Erste banka kreirala u saradnji sa Startap alijansom, Smart kolektivom i organizacijom Biznis inovejšen programs. Program nudi pomoć u izradi biznis plana, kombinaciju onlajn i oflajn edukacije, finansiranje poslovne ideje i projekta, mentorsku podršku i umrežavanje sa drugim firmama. Naš zajednički cilj je da korisnike programa osposobimo da doprinesu razvoju lokalne zajednice, društvenoj i ekonomskoj ravnopravnosti i finansijskoj inkluziji.

Ajvar iz Lebana za austrijsko tržiše

Socijalno preduzeće „Radanska ruža“ iz Lebana, koje zapošljava žene sa invaliditetom i samohrane majke, nastalo je zahvaljujući finansijskoj podršci, kao i pomoći u izradi poslovnog plana, kroz program socijalnog bankarstva „Korak po korak“. Reč je o preduzeću za preradu voća i povrća koje su osnovali Udruženje žena „Ruža Lebane“ i opština Lebane kako bi zaposlili lokalno stanovništvo. Proizvodi nastali u tom pogonu predstavljaju spoj prirodnog potencijala i ljudskih resursa, odnosno zdravog voća i povrća ubranog na obroncima Radan planine i vekovne tradicije u proizvodnji zimnice, pre svega ajvara. Svoje organske proizvode zaposleni u ovom kolektivu plasiraju na beogradsko, ali i na tržište Austrije.

Autor je analitičar u Odeljenju socijalnog bankarstva u Erste banci

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari