Onlajn dinarske transakcije karticom duplirane u Srbiji u 2020. 1Foto: Screenshot/DIDS 2021

Građani Srbije su tokom 2020. godine najviše kupovali sportsku opremu, odeću, namirnice, a primećen je i veliki rast u servisima za naručivanje ne samo namirnica nego hrane uopšte, saopšteno je na konferenciji Dan internet domena Srbije.

Svetska zdravstvena organizacija proglasila je 11. marta 2020. godine pandemiju korona virusa, a nakon toga stanovnici gotovo svih zemalja sveta morali su da menjaju svoje navike u svakodnevnom životu.

Internet je postao fokus sveta, a glavna pitanja postala su kako će se upravljati internetom i omogućiti korisnicima da ga na bezbedan način koriste, s obzirom na to da je postao centar ne samo komunikacije među ljudima, već i trgovine.

Alternative nekadašnjim navikama

Ograničeno kretanje tokom vanrednog stanja koje je uvedeno prošle godine uticalo je da građani počnu da pronalaze alternative nekadašnjim navikama, pre svega u pogledu obezbeđivanja osnovnih namirnica, pre svega hrane, ali i maski za kojima je u jeku vanrednog stanja vladala nestašica.

Slična situacija je pogodila i druge države sveta. Američki preduzetnik Kei Šimada objasnio je da „nova normalnost“, kada se govori o internetu, označava spremnost.

„U Tajvanu su se inženjeri trudili da pomognu građanima i da u saradnji sa medicinskim institutom pruže informacije o dostupnosti zaštitnih maski u trenucima kada je njih bio jako teško naći. Osmislili su aplikaciju koja pokazuje u kojim delovima grada se nalazi koja količina maski, a sve što je građanima bilo potrebno jeste pristup internetu“, objasnio je Šimada.

Šimada je istakao da se najveći deo trgovine u 2020. obavljao preko interneta, a da istraživanja pokazuju da je taj trend počeo tačno 12. marta 2020. godine. Trgovina preko interneta je porasla 44 odsto u odnosu na 2019. godinu.

Onlajn dinarske transakcije karticom duplirane u Srbiji u 2020. 2
Foto: Screenshot/DIDS 2021

Konsultant za tržišnu komunikaciju i poznati satiričar Vojislav Žanetić rekao je da se danas samo podsećamo one civilizacije u kojoj smo ranije živeli.

„Civilizacija je danas bolesna, i to fizički bolesna, prodajna mesta često dolaze do bankrota i moraju da se gase“, istakao je Žanetić.

On je objasnio da se kao alternativa ranijem životu primećuje da je deo društva postao digitalan.

„Alternativa je što je deo društva postao digitalan. Podelili smo se na ljude koji mogu da pređu na digitalan rad, to jest rad od kuće – neesencijalni radnici, a drugi deo je esencijalan i to su na primer radnici u fabrikama, graditelji, te smo se u fundamentalnom smislu podelili na zajednicu koja je digitalna i zajednicu koja mora fizički da odlazi na posao. Civilizacija je zapravo postala mešana, digitalno-analogna“, istakao je Žanetić.

Prema njegovim rečima, raspadom ovakve, nove civilizacije, verovatno se nikada nećemo vratiti na ono staro, već ćemo ući u nešto sasvim novo, a potrebno je da se ljudi vrate u kompanije i omogućiti da kompanije i komunikacija u okviru nje budu još zdravije nego što su bile ranije.

„Komunikaciju moramo da renoviramo iz temelja, kako bismo stvorili našu zajednicu ljudi po novim digitalnim analognim principima. Da bismo to izveli moramo da stvorimo kulturu – novi radni prostor, novu organizaciju, novi način nagrađivanja… Vrednosti moramo mi da diktiramo u svojoj zajednici. To radimo tako što sistematizujemo komunikaciju na instant komunikaciju, koja se obavlja preko društvenih mreža, konstantnu komunikaciju preko društvenih mreža i kombinovanu, advertajzing komunikaciju. Pomoću te tri komunikacije pravi se nova zajednica, a u okviru nje treba da se napravi nova kultura“, zaključuje Žanetić.Onlajn dinarske transakcije karticom duplirane u Srbiji u 2020. 3

Internet trgovina u Srbiji predstavlja novu normalnost

Član Upravnog odbora E-komerc Asocijacije Srbije Marko Mudrinić istakao je da su, prema zabeleženim podacima, građani Srbije tokom 2020. godine preko interneta najviše kupovali sportsku opremu, odeću, namirnice i primećen je jako veliki rast u servisima za naručivanje ne samo namirnica nego hrane.

„Ako možemo da kažemo da je neko pobednik pandemije, servisi koji se bave dostavom hrane su apsolutni pobednici“, rekao je Mudrinić.

Prema podacima E-komerc Asocijacije Srbije, najpopularnija četiri servisa za dostavu trenutno imaju ukupno 360.000 korisnika.

Direktor internet sektora Planeta Sport Ivan Tanasković saopštio je da je rast plaćanja karticom na domaćim internet prodavnicama u valuti dinar skočio za 103,5 odsto između 2019. i 2020. godine, što je izrazito veliki skok u odnosu na blagi rast koji je konstantno beležen svake godine od 2013.

„Broj dinarskih transakcija plaćenih karticom se duplirao tokom 2020. U odnosu na 2019. godinu. Ono što je pre godinu dana bilo nezamislivo, preko noći smo dobili dokaz da je i u Srbiji internet postao primarni način ne samo komunikacije nego i trgovine. Na to je najviše uticala pandemija, ali treba da iz ovoga izvučemo pouke, unapredimo korisničko iskustvo, omogućimo novim kupcima da se edukuju o e-komercu i zadržimo ih da nastave da i nadalje kupuju preko interneta“, objasnio je Tanasković.

Prilagođavanje poslovanja novim tehnologijama

Konsultant za digitalnu transformaciju, generalni menadžer kompanije Simfoni Momir Đekić istakao je da je vreme izuzetno važan faktor za poslovanje danas.

„Pandemija nas je naterala na neki vid prinudne digitalizacije ali nas je primorao i da prilagođavamo biznise tome. Ovo su vremena koja traže hrabre ljude i možda poteze koji su čudni za prošla vremena. Ovaj svet više nikada neće biti tako spor, a promena je konstanta. Ono što ne radi danas, može raditi već sutra, a Glovo je veoma dobar primer za to“, objasnio je Đekić.

Onlajn dinarske transakcije karticom duplirane u Srbiji u 2020. 4
Foto: Screenshot/DIDS 2021

Da bi se došlo do promene u sistemu, važno je da se tok komunikacije omogući što je brže i što efikasnije moguće kako bi ideje došle do izražaja, istakao je generalni menadžer kompanije Glovo Branimir Đurović.

„Ljudi po prirodi vole komfor zonu, a da bi izašli iz nje potrebna je goruća platforma. Prvi talas kovida nam je doneo da se svi prvi okrenu ka nama, umesto da sa partnerima pričamo o prednosti vezano za dostavu i objašnjavanja prednosti ovog modela dostave, kako je ranije bilo. U januaru 2020. smo imali oko 150 partnera, a početkom vanrednog stanja imali smo preko 300 upita za saradnju“, rekao je Đurović.

Prema njegovim rečima, kada je počelo vanredno stanje, 95 odsto partnera kompanije Glovo bili su oni koji se bave pripremom hrane, a sada imaju upite tih restorana da se pored njihovih postojećih restorana pojave oni koji se bave samo dostavom hrane jer je to novi način poslovanja.

Sa tim se složila i marketing menadžer hotela Kraun Plaza Branka Petronijević koja je rekla da je od suštinskog značaja za poslovanje preko interneta bila komunikacija sa klijentima.

„Kraun Plaza je hotel koji nije okrenut samo pravljenju i dostavi hrane, ali nam ni to nije strano. Suočili smo se sa time da su ljudi u gradu trenutno na prekretnici svog ponašanja. Sledio nam je vikend kada je trebalo da ljudi obave sve što je potrebno pre zatvaranja. Odlučili smo da pružimo ono što će svima biti potrebno, znajući da to ne može da nam donese nikakvu zaradu. Ponudili smo burek, krofne, jogurt, obećali da će to biti u roku od 30 minuta i nastao je bum. Veoma veliki broj ljudi je reagovao na to“, objasnila je Petronijević način na koji je hotel Kraun Plaza reagovao na proglašenje vanrednog stanja.

Pandemija korona virusa koja traje već godinu dana, a koja će, prema rečima učesnika konferencije, trajati još bar nekoliko godina, naterala je ljude da pronađu alternativu, a mogućnost kupovine preko interneta im je pružila tu alternativu.

Konferenciju Dan internet domena Srbije od 2010. godine organizuje Fondacija Registar nacionalnog internet domena Srbije, a ove godine je po prvi put organizovana u onlajn formatu.

Prošle nedelje, 10. marta, navršilo se 13 godina kako nacionalni domen služi građanima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari