Kako Danas saznaje, sličnu situaciju prethodno je imala i Er Srbija, ali se u njoj ponela sasvim drugačije od hrvatskog konkurenta. Naime, pilot je prosto nastavio let.

Događaj o kojem javnost nikada nije obaveštena zbio se 23. juna 2016. godine na letu od Brisela do Beograda. Ubrzo nakon poletanja, vetrobransko staklo na erbasu A319 koji nosi ime Dejana Stankovića popucalo je sa svih strana. Fotografije pokazuju da je čitava površina stakla bila ispunjena brojnim naprslinama, ali je umesto da prinudno sleti, pilot odlučio da nastavi let sve do Beograda, iako se radi o putovanju koje traje dva sata, daleko duže od relacije Zagreb – Beč, na kojoj pilot Kroacije nije hteo da preuzme takav rizik.

Sagovornici Danasa navode da se o čitavom incidentu ni u kompaniji ne bi ništa znalo da na tom letu nije putovala Mirjana Čizmarov, direktorka Direktorata za civilno vazduhoplovstvo, zbog čega je pokrenuta istraga. Pilot je u tehničkoj knjizi upisao samo da je prednje staklo naprslo, bez ikakvih detalja, iako se iz fotografija nakon sletanja u Beograd jasno vidi da je oštećena i radarska kupola.

Procedura nalaže da u ovakvim slučajevima pilot ne sme više da leti sve dok istraga ne bude okončana, a kako pokazuje primer iz Hrvatske, procedura je i da u slučaju naprsnuća stakla avion mora da se prizemlji na najbliži aerodrom, a ne da nastavi let preko cele Evrope. U ovom slučaju, međutim, pilot je bio jedan od novozaposlenih koje su u Er Srbiju doveli tadašnji direktor letačkih poslova Vladimir Nikolić, koji je bio njegov poznanik, zatim izvršni direktor za saobraćaj Davor Mišeljić i direktorka ljudskih resursa Aleksandra Dutina. Sve troje su javnosti poznati iz afere sa firmom Avigo i zapošljavanjem pilota bez provere BIA i više nisu u Er Srbiji. Mišeljić je „zamoljen da se vrati u Abu Dabi“, Nikolić je dobio otkaz, a Dutina je poslata u firmu sa kojom Er Srbija često razmenjuje kadrove.

Kako navode izvori Danasa, tek nakon što se zbog prisustva direktorke DCV-a „priča o razlupanom avionu“ proširila, formirana je evidencija sa odgovarajućim datumima u kojoj je navedeno da su organizovani sastanci i razgovori sa pilotom i „na brzinu je održana obuka, koja je morala biti sprovedena pre ovog incidenta“.

Kako zaključuje izvor Danasa sa dugogodišnjim iskustvom u avio-industriji, „umesto da pilot zbog lošeg vremena ne poleti, a kad je već poleteo, umesto da sleti čim je staklo naprslo, on je odlučio da, eto, ako si dovoljno nestručan, onda možda i ostaneš živ“.

Er Srbija nije odgovorila na pitanja Danasa o ovom slučaju.

Zid ćutnje u Er Srbiji

List Danas je još u februaru Er Srbiji poslao pitanja u vezi s ovim incidentom, ali do danas nismo dobili nikakav odgovor kompanije, pa je između ostalog i dalje nepoznato da li je iko zbog ovih propusta trpeo bilo kakve posledice.

Pitanja Er Srbiji data su u nastavku:

1. Da li je tačno da je na letu Er Srbije iz Brisela 23. juna 2016. godine popucala šoferšajbna na avionu i da je oštećena radarska kupola?

2. Kako je do ovoga došlo?

3. Da li je tačno da je pilot posle toga regularno nastavio let do Beograda umesto da prinudno sleti?

4. Kakva je procedura predviđena u ovakvim slučajevima?

5. Da li je iko i ko trpeo bilo kakve sankcije zbog ovog događaja i kakve?