Ranka Savić: Država da plati zaostale zarade u Ikarbusu 1Foto: Stanislav Milojković

Radnici Ikarbusa koji gotovo dve godine nisu primili platu a od kojih je veliki broj i napustio preduzeće a da nije regulisao način na koji će naplatiti svoju zaradu, verovatno će ostati „kratkih rukava“, čak iako dođe novi vlasnik, kineska kompanija Jinlong.

To kaže Ranka Savić, predsednica Asocijacije slobodnih i nezavisnih sindikata (ASNS), i naglašava kako nije optimista da će novi vlasnik preuzeti upravljanje fabrikom.

Tačno je da su Kinezi pre više od godinu dana za oko deset miliona evra otkupili dugovanja prema najvećim obezbeđenim poveriocima, ali proces prenosa vlasništva predugo traje i lako je moguće da oni na kraju odustanu.

– Status radnika kojima gotovo dve godine nisu isplaćene zarade izuzetno je loš i to ne samo trenutno, nego i u budućnosti. To znamo iz iskustva sa drugim fabrikama, recimo onim u Rakovici, koje su otišle u stečaj. Ovde se postavlja i pitanje ukoliko Jinlong uđe u fabriku, koliko će radnika da zadrži. Uobičajeno je u takvim situacijama da se proglasi radni stečaj, što znači da će svi zaposleni biti poslati na tržište rada, a potom će menadžment da pozove one za koje proceni da su potrebni – kaže Savić.

On dodaje i da se postavlja pitanje ugovora koji država potpisuje sa investitorom i kojim bi trebalo da se regulišu zaostale obaveze prema radnicima.

– Po pravilu, to se ne dešava. Novi vlasnik obično priznaje obaveze nastale od momenta kada uđe u fabriku, tako da bi država morala da preuzme isplatu zaostalih zarada. Opet, iz iskustva sa onim što se dešavalo u Nišu i drugim gradovima, ni to se po pravilu ne dešava. Zato je položaj tih radnika loš i oni neće imati mnogo mogućnosti da naplate ono što im preduzeće duguje. Mislim da bi radnici trebalo da se obrate i predsedniku države, jer je on dolazio u Ikarbusa, dovodio navodno Mercedes, što je takođe bio jedan od razloga zbog kojih su mnogi radnici ostajali verujući da će fabrika imati budućnost – zaključuje Savićeva.

Inače, Ikarbus je privatizovan po ranijem zakonu iz 1997. godine, što znači da je najveći deo kapitala pripao radnicima, dok je Republika Srbija preko tadašnjeg Akcijskog i PIO fonda bila manjinski vlasnik.

Država je 2008. prodala svoj udeo, koji je u tom trenutku bio nešto manji od 40 odsto, ruskoj firmi Autodetal, ali je godinu dana kasnije, posle višednevnih štrajkova radnika zbog neuplaćenih zarada, zbog neispunjavanja obaveza taj ugovor poništen.

Ikarbus je zatim ušao u restrukturiranje tokom kojega su neke imovinske celine prodate, ali su pogoni radili, ne kao nekad ali ipak dovoljno da se autobusi sa njegovim logoom nađu i na stranim tržištima i u domaćim gradovima.

Sredinom 2017. kineski Jinlong, koji je jedan od jačih svetskih proizvođača baterija za električna vozila, iskazao je interesovanje da u Ikarbusu, za evropsko tržište, razvije proizvodnju električnih autobusa.

Od tada vlast pokušava da sprovede tu privatizaciju, komplikovano, preko dva unapred pripremljena plana reorganizacije od kojih su u prvom ukinute akcije prethodnih vlasnika a najveći dugovi konvertovani u kapital preduzeća, dok je u drugom UPPR-u Jinlog početkom 2020. otkupio najveće dugove za 59 odsto akcija, ali ta promena još nije sprovedena u centralnom registru hartija od vrednosti, jer pre toga moraju da se regulišu potraživanja preostalih 1.400 manjih poverilaca.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari