Stranih gostiju gotovo milion više nego pre 10 godina 1Foto: Miroslav Dragojević

U prvih šest meseci ove godine u Srbiju je turistički već došlo 1,5 miliona ljudi, tako da je za očekivati da i ova godina bude podjednako uspešna, ako ne i bolja od prošle. Međutim, iako izgleda nemoguće na osnovu ovih podataka, gledano na duže staze unazad Srbija je ustvari pravi iskorak učinila sa stranim turistima, kojih je prošle godine u našoj zemlji bilo gotovo 1,5 miliona. Deset godina ranije njih je u Srbiji bilo manje od 650.000. S druge strane, domaćih turista 2017. bilo je nešto malo više od 1,5 milion, dok ih je 2008. bilo više od 1,6 miliona. U odnosu na taj period evidentno je da je u Srbiji pre 10 godina bilo više domaćih turista nego što ih je danas.

Međutim, broj domaćih gostiju kasnijih godina je padao, tako ih je u periodu od 2011. do 2015. bilo negde oko 1,2 miliona u proseku godišnje. Posle nekoliko „sušnih“ godina za domaće turiste, situacija se poslednjih godina popravila zahvaljujući ponajviše vaučerima od 5.000 dinara kojima država već četiri godine subvencioniše smeštaj domaćim gostima. Ove godine je do početka jula razgrabljeno svih 100.000 vaučera.

I bez ovakvih podstreka, s druge strane, stranih gostiju je iz godine u godinu konstantno bilo sve više, da bi se prošle godine strani i domaći gosti u našem turističkom prometu maltene izjednačili.

Direktorka Turističke organizacije Srbije Marija Labović kaže za Danas da konstantan rast domaćeg turističkog prometa počinje od 2015, intenzivnim zimskim i letnjim kampanjama TOS-a, sa ciljem promocije turističke ponude Srbije, kako na domaćem tržištu, tako i na inostranim tržištima.

– Rastu domaćeg turističkog prometa značajno je doprinela i mera Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija kroz akciju podele vaučera za subvencionisani odmor u Srbiji – ističe Labović.

Trend rasta domaćeg turističkog prometa, kako kaže, nastavljen je i kroz promociju u medijima, ali i zahvaljujući intenzivnim kampanjama, ali i uvođenju kliznog rasporeda zimskog raspusta koji je omogućio da se produži zimska turistička sezona i da se tokom dva meseca ravnomernije koriste domaći turistički kapaciteti.

S druge strane, Labović kaže da je kontinuirano rastao i priliv stranih turista, uz već tradicionalno visok broj poseta iz zemalja regiona.

– Razlog tome su, pre svega, aktivnosti TOS na inostranom tržištu od promotivnih kampanja na globalnim TV kanalima i portalima kao što su BBC Worldwide, CNN, Travel Channel, Eurosport, Euronews, National Geographic, ali i učešću na inostranim sajmovima turizma i liberalizaciji viznih režima sa NR Kinom, Indijom, Iranom – napominje Marija Labović.

Prvi put više od milion stranih gostiju u Srbiju je došlo 2014. godine. I tada, kao uostalom svake godine, gotovo polovina njih dolazi u Beograd. Najviše je njih, tako je i prema poslednjim podacima RZS za prvih šest meseci ove godine, iz zemalja regiona BiH, potom Crne Gore, Rumunije.

Marija Labović smatra da je animiranju stranih gostiju doprinelo i to što je TOS organizovao čitav niz studijskih putovanja za predstavnike medija i organizatore putovanja iz inostranstva, ali i značajna ulaganja u saobraćajnu i turističku infrastrukturu, uspostavljanjem direktnih letova, kao i ulaskom lou kost kompanija na naše tržište.

– Kvalitetu turističke ponude Srbije doprinelo je i poboljšanje strukture smeštajnih objekata, odnosno njihovih kapaciteta, koja je izmenjena u poslednjih nekoliko godina. Došlo je do dinamičnog razvoja ulaganjem inostranih investitora prvenstveno u hotele sa 4 zvezdice i ulazak poznatih svetskih hotelskih lanaca – ističe Labović.

Ona dodaje i da je intenzivirana izgradnja, odnosno rekonstrukcija i adaptacija jednog boja hotelskih objekata koji su u vlasništvu srpskih kompanija, od kojih su neke već dostigle nivo hotelskih lanaca. Ove aktivnosti značajno doprinose, kako kaže, promociji i drugih turističkih destinacija u Srbiji, uz tradicionalno popularne siti brejk destinacije Beograda i Novog Sada.

– Srbija kao celogodišnja destinacija sa bogatom ponudom promoviše raznovrsne turističke proizvode, ujedno i kroz zajedničku ponudu zemalja u regionu, što je veoma značajno pre svega kada govorimo o interkontinentalnim tržištima, npr. kineski turisti tokom svog putovanja obično posećuju nekoliko zemalja u regionu – naglašava Labović.

Sve navedeno je, kako tvrdi, doprinelo tome da Srbija beleži odlične rezultate u turističkom prometu. Tako je, prema podacima RZS, u prvih šest meseci ove godine u Srbiji boravilo za devet odsto više turista nego u istom periodu prošle godine, a ukupno su zabeležili 4,3 miliona noćenja, za 13 odsto više nego 2017. I dok domaći turisti tradicionalno biraju planine i banjska mesta, stranci se najviše zadržavaju u Beogradu. Samo u prvih pet meseci ove godine ostvaren je i devizni priliv od 432 miliona evra, što je za 18 odsto više nego prošle godine.

Broj turista

Godina – Ukupno – Domaći – Strani

2008. – 2,26 – 1,61 – 0,64

2013. – 2,19 – 1,27 – 0,92

2014. – 2,19 – 1,16 – 1,02

2016. – 2,75 – 1,47 – 1,28

2017. – 3,08 – 1,58 – 1,49