U Srbija kargo prekobrojni ne žele da idu, mogući protesti 1Foto: FoNet/ Kostadin Kamenov

Do kraja godine još 1.100 zaposlenih u Železnicama Srbije ostaće bez posla u sklopu pripremanja terena za privatizaciju određenih delova tog holdinga, saznaje Danas.

To je dovelo do velike zabrinutosti među zaposlenima u preduzeću Srbija kargo odakle uz otpremnine mora da ode njih 832, ali od tog broja svega polovina je voljna za tako nešto. Prema saznanjima Danasa oni razmišljaju i o eventualnim protestima u slučaju da nadležni u Vladi i preduzeću ostanu nepokolebljivi u stavu da zadata brojka mora biti ispunjena.

– Odlazak zaposlenih iz Železnica Srbije sprovodi se već treću godinu. U prethodne dve, preduzeće je napustilo između šest i sedam hiljada, a do kraja godine to čeka još 1.100 radnika. Smatramo da je to potpuno pogrešno, da Vlada Srbije nepotrebno žuri sa racionalizacijom broja zaposlenih. Apsolutno nema potrebe da ove godine toliki broj ljudi napusti preduzeće, naročito ako se zna koliko ih je otišlo u 2016. i 2017. i da prekomerni odliv može da stvori poteškoće u funkcionisanju holdinga, u najvećoj meri firme Srbija kargo. Jednostavno, funkcionisanje Železnica Srbije nije digitalizovano kao što je slučaj u razvijenim zemljama i za obavljanje određenih poslova potrebno je više ljudi nego što to nadležni kod nas koji sprovode racionalizaciju misle. Dakle, ovoliki odliv ljudi nikako ne može da se odrazi pozitivno na poslovanje preduzeća – kaže za Danas Dragan Ranđelović, predsednik Sindikata železničara Srbije.

Prema njegovim rečima, problem je što je broj ljudi koji se prima u službu daleko manji od onog koji odlazi iz preduzeća.

– Sasvim je jasno da se to radi kako bi se u jednom trenutku sprovela privatizacija određenih delova Železnica Srbije. Prodaja nekih delova, kao što je primera radi Srbija kargo, veoma izgledno bi se mogla očekivati posle 2020. godine. Naravno, mi sindikalci smo apsolutno protiv toga, ali je očito da se ide u tom smeru – ističe Ranđelović. On dodaje da su otpremnine za one sa najnižim platama 240 evra po godini radnog staža.

Sagovornik Danasa u Železnicama Srbije koji je želeo da ostane anoniman tvrdi da su zaposleni u Srbija kargo nezadovoljni zbog velike cifre ljudi koji moraju da odu uz otpremnine.

– U ovom trenutku oni se uzdaju u pregovore njihovih predstavnika sa nadležnima u Vladi Srbije. U slučaju da ne dođe do kompromisa to jest smanjenja broja onih koji moraju da odu iz preduzeća, radnici Srbija kargo razmatraju i mogućnost protesta. Da li će ga biti ili ne odlučiće se onog trenutka kada svi drugi mehanizmi, u prvom redu pregovori sa nadležnima, budu iscrpljeni – objašnjava naš sagovornik.

U Srbija kargo za Danas kažu da je Vlada Srbije svojom odlukom iz avgusta 2015. godine započela proces restrukturiranja železničkog sektora u Srbiji, formiranjem tri nova zasebna železnička preduzeća.

– Istim procesom, paralelno je predviđeno i da se u periodu od 2015. do 2020. godine, izvrši optimizacija broja zaposlenih u novoosnovanim preduzećima, a u cilju povećanja efikasnosti, produktivnosti i poboljšanja kvaliteta usluga. Svako preduzeće je izradilo svoj plan optimizacije, koji se ažurira na godišnjem nivou. Planom optimizacije u Srbija Kargo za 2018. godinu, predviđen je odlazak do 832 ljudi. Bitno je da napomenemo da će prilikom realizacije Programa optimizacije zaposlenih u ovoj godini, osnovni kriterijum biti princip dobrovoljnosti, kao što je bio slučaj u 2017. godini, kada je po tom principu ukupno 99 odsto zaposlenih napustilo preduzeće – navode u Srbija kargo.

Dodaje se da je to preduzeće osim racionalizacije broja zaposlenih, predvidelo i prijem novih radnika, čija su zanimanja neophodna za proces rada, a imajući u vidu nepovoljnu starosnu strukturu zaposlenih, koja je trenutno nešto manja od 50 godina. S tim u vezi Srbija kargo je u 2017. godini primio 86 tehničara vuče (mašinovođa), a u 2018. godini još 95 mašinovođa, što je ukupno 181, koji su prvi novozaposleni ove struke, nakon više od 20 godina, čime je starosna struktura ovog zanimanja smanjena na 30 godina. Predviđeno je da do kraja ove ili početkom naredne godine, na obuku bude primljeno još 70 tehničara vuče, koji će nakon završetka obuke i položenog stručnog ispita, svoj radni odnos zasnovati u 2019. godini. Takođe je u istom periodu (u 2017. i 2018. godini), zaposleno 47 visoko obrazovanih stručnih kadrova, različitih profila. Prijemom novozaposlenih u prethodnom i narednom periodu, održaće se i unaprediti tehnološki proces, bez obzira na optimizaciju koja je u toku, tvrde u preduzeću Srbija kargo.

„Izjavom o mreži Infrastrukture železnice Srbije koja stupa na snagu u decembru, predviđeno je ukidanje usluga manevrisanja i tehničkog pregleda kola, čime su isti poslovi postali odgovornost operatera. U skladu sa tim Srbija kargo će preuzeti od Infrastrukture železnice Srbije oko 330 zaposlenih ovih struka“, navode u ovom preduzeću.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari