Usporio rast turizma u Srbiji 1Foto: Miroslav Dragojević

U Srbiju je za prvih 10 meseci ove godine došlo 6,7 odsto stranih turista više nego godinu pre, a domaćih 6,2 odsto.

Prosečno, rast broja turista ove godine veći je nego 2018. za 6,4 odsto, dok je prošle godine rast u odnosu na 2017. bio veći od 11 odsto. Razlozi za nešto sporiji rast ove godine nisu zabrinjavajući, smatraju sagovornici Danasa, a u nekim turističkim mestima postoje i konkretna objašnjenja zbog čega je to tako.

Sokobanja je, na primer, poslednjih godina jedno od najposećenijih turističkih mesta, a prema poslednjim podacima RZS, od januara do oktobra ove godine rast broja turista u ovom mestu je nekih 18 odsto, dok je stranih gostiju bilo za gotovo 30 odsto više nego prošle godine. U istom periodu 2018. u ovoj opštini, međutim, zabeležen je neverovatan rast broja gostiju od 85 odsto, s tim što je broj stranih turista te godine u odnosu na prošlu „skočio“ pet puta (500 procenata).

Direktor Turističke organizacije Sokobanja LJubinko Milinković za Danas kaže da je ovogodišnji rast broja gostiju realan, za razliku od prošlogodišnjeg.

– To se desilo zato što smo u periodu koji je tome prethodio uspeli da pametno iskoristimo akciju sa vaučerima kojima se subvencioniše smeštaj domaćim turistima i da one koji su imali nekategorisan smeštaj prevedemo u legalnu zonu. Da biste mogli da se nađete na listi Ministarstva turizma i ponudite smeštaj onima sa vaučerima morate da imate kategorisan smeštaj i to je najveći razlog velikog skoka – objašnjava Milinković.

U Sokobanji su uspeli, kako kaže, da povećaju broj kategorisanih ležajeva sa 4.500 na čak 9.000, da bi ostalo nekategorisano još nekih 3.000 ležajeva. Zbog toga ih je, ističe Milinković, statistika „videla“ na takav način.

– Sada imamo opet rast i taj rast je realan, a Sokobanja može da se pohvali odličnom ponudom, naročito kada se radi o aktivnom odmoru. Pojačali smo promociju sa TOS-om, pre svega u zemljama iz okruženja iz kojih nam turisti i najviše dolaze, Bugarske, BiH, Mađarske, Makedonije – kaže Milinković.

Sokobanja u ponudi ima, napominje on, četiri planine, dva jezera, jednu reku, termalne vode i čist vazduh i valorizacija tih prirodnih vrednosti dovela je do porasta broja gostiju. Milinković napominje da je Sokobanja među najboljima i kada se radi o broju dana koje turisti provode u njihovom kraju, a to je čak pet noćenja.

– Imamo i 111 kilometara markiranih planinskih staza, najveću prirodnu stenu za penjanje u Vrmdži, kao i 36 kilometara biciklističke staze, a na proleće planiramo otvaranje kompleksa, gde ćemo imati dve scene na otvorenom, tri mala jezera od kojih će najveće biti pretvoreno u klizalište – napominje Milinković.

Predsednik Nacionalne asocijacije turističkih agencija Aleksandar Seničić za Danas kaže da je bitno da imamo rast i da ne može uvek da se očekuje da on bude 14 odsto.

– Kada se otkrije nova destinacija kao što je to slučaj bio sa Srbijom pre tri ili četiri godine, onda u početku imate veliki rast. Kada smo počeli da dovodimo strane goste, onda smo brzo imali veliki rast i logično je da se to usporava – napominje Seničić. On kaže da svaka destinacija privlači turiste u nekom periodu od pet do sedam godina i da onda počinje da pada interesovanje za nju.

– Kampanje TOS-a i drugih organizacija, kao i države su pomogle, imale su uticaj, ali mislim da bi rast svakako bio ovakav i da toga nije bilo jer kada se jedna destinacija probije onda to ide samo od sebe. Tu su dosta pomogli turoperateri – napominje Seničić.

Ono što je bitno, kako kaže, jeste da ne dozvolimo da taj rast nastavi da pada, već da je neophodno reagovati na vreme i kada budemo imali rast od tri odsto krenuti sa aktivnim kampanjama za privlačenje turista.

Razlog većem rastu broja turista 2018. nego ove godine je delom i to što je prošle godine, kako kaže Georgi Genov iz HORES-a, organizovano mnogo više, pre svega sportskih manifestacija.

– Da raste broj gostiju oseti se značajno i po kapacitetima koji se povećavaju. Samo u Beogradu ove godine imamo 1.000 novih soba, u Srbiji sigurno imamo 2.000 novih soba. Otvoreni su i renovirani neki hoteli u Vrnjačkoj Banji, na Kopaoniku – ističe Genov. Najkritičniji mesec za dolazak turista je januar i oni su u HORES-u, kako kaže, razmišljali kako bi i čime mogli da privuku goste u to doba.

Porast broja turista primetan je u svim većim gradovima Srbije, najviši, međutim, beleže upravo banjska i planinska mesta u našoj zemlji. Osim Sokobanje, stranim gostima je ove godine bila zanimljiva i Banja Rusanda, koja je zabeležila rast od 90 odsto, Gamzigradska, u kojoj je bilo 50 odsto više stranaca nego lane, dok je Vranjska Banja u 2019. zabeležila najveći rast među domaćim turistima, od gotovo 40 odsto. Situacija je potpuno drugačija od prošlogodišnje kada su, na primer, Banja Junaković među domaćim gostima i Sijarinska među stranim turistima imale najveći rast.

Šarenoliko je i kada se radi o gostima iz inostranstva, jer je slika prvih deset meseci ove godine potpuno drugačija od prošlogodišnje. Ove godine u Srbiju je došlo 58 odsto više Brazilaca nego prošle, čime su oni zabeležili najveći rast među stranim gostima, ali su, na primer, Ukrajinci ove godine u Srbiji ostvarili čak 200 odsto više noćenja nego prošle godine. Kineski turisti koji su prošle godine imali rast od 200 odsto, ove godine beleže tek 40 odsto.

Rast od 50 odsto i više u odnosu na prošlu godinu beležimo i kada se radi o turistima iz Belorusije, Rusije i Islanda, dok dve godine zaredom sve manje turista dolazi iz Izraela.

Kineza najviše

Od početka godine u Srbiji je bio 3,1 milion gostiju. Najviše stranih gostiju za prvih deset meseci došlo je iz Kine, nešto malo manje od 130.000 kineskih turista, što je za 38.000 više nego godinu ranije. Na drugom mestu su stanovnici BiH kojih je bilo 113.000, dok su iza njih Turci kojih je od januara do kraja oktobra u Srbiju došlo više od 96.000. Iz Nemačke je u našu zemlju ove godine zasad došlo 93.000 turista.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari