Vansi nastavlja sa kupovinom aerodroma 1Foto: FoNet/ Nenad Đorđević

Vansi erports, kompanija koja je prošle nedelje preuzela upravljanje nad Aerodromom „Nikola Tesla“ u narednih 25 godina, objavila je da je kupila većinskih 50,01 odsto akcija londonskog aerodroma Getvik.

Za većinski udeo u aerodromu koji je u prošloj godini uslužio 46 miliona putnika Vansi je platio 3,2 milijarde evra. Svi akcionari Getvika su prodali polovinu svojih akcija, a veliki akcionari i dalje će ostati kompanija Global Infrastructure Partners i investicioni fond Abu Dabija. Koliko je kupovina Getvika bila profitabilna recimo za GIP pokazuje računica da je 2009. godine 59 odsto akcija ovaj fond platio 1,75 milijardi evra, što je 2,5 puta manje od vrednosti aerodroma nakon ove transakcije sa Vansijem. U međuvremenu je aerodrom vlasnicima isplatio i dividende od 1,44 milijarde evra. Ove godine isplata dividendi podigla je priličnu buku u Velikoj Britaniji jer je kompanija podigla kredit od 650 miliona funti da bi isplatila 643 miliona funti dividende i to u trenutku kada je država odlučivala o subvencionisanju investicija u londonske aerodrome Hitrou i Getvik. U fiskalnoj godini koja je završena u martu 2018. Getvik je ostvario prihode od 848 miliona evra. Aerodrom se obavezao da će do 2023. godine investirati 1,2 milijarde evra. Inače, Getvik će povećati broj putnika na aerodromima kojima upravlja Vansi za četvrtinu i biće najveći aerodrom u portfoliju ovog francuskog građevinskog giganta.

Ova transakcija stavlja u perspektivu i koncesiju beogradskog aerodroma koji je Vansi preuzeo krajem prošle nedelje, nakon što je u martu ove godine potpisan koncesioni ugovor. Iako je premijerka Ana Brnabić još letos obećala da čim Vansi uplati novac i preuzme upravljanje aerodromom, da će biti objavljen koncesioni ugovor, to se još nije desilo tako da javnost raspolaže samo informacijama koje su objavili predstavnici vlasti. Tako znamo da je ukupna vrednost koncesije 1,46 milijardi evra. Od toga 501 milion evra je koncesiona naknada koju bi Vansi trebalo da je već uplatio, zatim godišnja naknada tokom 25 godina koja će se kretati između 4,4 i 15,1 miliona evra i na kraju Francuzi su se obavezali da će investirati u aerodrom 732 miliona evra tokom narednih četvrt veka.

Od jednokratne koncesione naknade 417 miliona evra sliće se u državnu kasu, dok će 84 miliona evra dobiti mali akcionari aerodroma. To znači da će po jednoj akciji biti isplaćeno oko 1.455 dinara nakon plaćanja poreza. Takođe, akcionari bi trebalo naredne godine da dobiju i dividendu iz ovogodišnje dobiti koja bi mogla biti nešto manja od 30 miliona evra.

Kako se približava 31. decembar, koji će verovatno biti dan preseka, što znači da ko bude tada vlasnik akcije dobiće i koncesionu naknadu i dividendu cena akcija aerodroma je rasla, pa je sa 1.750 dinara 14. decembra skočila na 1.936 dinara 24. decembra. Jedna akcija aerodroma juče je vredela 1.917 dinara. Inače, važno je znati da se nakon isteka koncesije, sve što bude izgrađeno na aerodromu, kao i prihodi u tom trenutku, ponovo vraćaju u ruke akcionara.

Beogradski aerodrom objavio mapu Srbije bez Kosova

Beogradski aerodrom „Nikola Tesla“ sklonio je sa svog sajta juče ujutro mapu Srbije bez Kosova nakon što je portal Danasa pustio vest o tome i uputio pitanje pres-službi aerodroma.

U okviru sekcije „O nama“ na sajtu aerodroma gde je prikazana mapa sveta na kojoj je obeleženo gde sve kompanija Vansi upravlja aerodromima do juče je bilo označeno da u Srbiji imaju jedan aerodrom, a na mapi zemlje nije bilo ucrtano Kosovo.

„Do objavljivanja mape došlo je nenamernom tehničkom greškom, jer je nova internet prezentacija u početnoj fazi razvoja. Ovaj propust ispravljen je u najkraćem roku i predmetna mapa više nije dostupna“, navodi se u odgovoru aerodroma Danasu.

S druge strane, na zvaničnom sajtu koncesionara beogradskog aerodroma Vansija, Srbija još nije obeležena kao jedna od zemalja u kojima posluju. B. C.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari