Foto: BETAPHOTO/ MILAN OBRADOVIĆ

U Putevima ovu cenu brane nizom argumenata, među kojima dominira to što će se uz auto-put graditi biciklističke i pešačke staze i što mora da se pazi na nivo buke.

„Ne ulazeći u razloge i namere onih koji u medijima komentarišu vrednost radova bez upoznavanja sa detaljima projekata, smatramo da je zbog građana Srbije važno da javnost bude informisana o svim činjenicama koje su uticale na ugovorenu vrednost radova, kako ne bi bili meta neargumentovanih komentara bivših ministara, kao i raznih „stručnjaka“ koji iza sebe nemaju ni kilometar izgrađenog puta“, započinju u Putevima svoj odgovor, aludirajući na to što je među sagovornicima u Danasovom tekstu bio i bivši ministar Milutin Mrkonjić.

„Dužina deonice je 7,9 kilometara i proteže se od Vojvođanske ulice na Novom Beogradu, gde je planiran kružni tok, pa sve do buduće petlje „Surčin“. Predmetna deonica je specifična između ostalog i po tome što za razliku od dosadašnjih projekata na izgradnji auto-puteva, prolazi kroz naseljeno, gradsko područje, što za posledicu ima specifične zahteve u pogledu tehnologije izvođenja radova:

– Predviđa se i izgradnja biciklističkih i pešačkih staza duž iste što za rezultat ima širi profil (trup) čitavog auto-puta i značajno veće količine radova. Planirane su pešačke i biciklističke staze sa obe strane ove saobraćajnice, širine dva metra i 2,2 metra. Imajući to u vidu, širina normalnog poprečnog profila ove deonice ide čak do 47,2 metra. Takođe, s obzirom da je sam auto-put širi, to zahteva i da buduće konstrukcije za ukrštanje ove saobraćajnice sa lokalnim putevima (mostovi, nadvožnjaci i podvožnjaci) budu veće nego što je to uobičajen slučaj. Projekat podrazumeva izgradnju ukupno pet mostovskih konstrukcija i jedan nadvožnjak, a pored toga ukrštanja sa lokalnim saobraćajnicama biće ostvarena i preko četiri površinske i jedne denivelisane raskrsnice (petlje);

– Projekat predviđa ugradnju velikih količina građevinskih materijala za izgradnju saobraćajnice, naročito peska i kamenog agregata, usled šireg profila nego kod standardnog autoputa, što uzimajući u obzir „gradsku“ lokaciju deonice i kratak rok izgradnje, zahteva veće troškove usled potrebe da se angažuje veći broj vozila i opreme na dužim transportnim rastojanjima.

– Pomenuta ukrštanja sa lokalnim saobraćajnicama će, uzimajući u obzir dužinu deonice, biti na relativno kratkim rastojanjima. S tim u vezi, izgradnja navedenih konstrukcija i objekata na kraćim rastojanjima zahteva primenu specifičnih tehnologija za izvođenje radova i rezultira značajnim povećanjem troškova izgradnje;

– S obzirom da budući radovi zalaze u zone stanovanja, moraju se odvijati u strogo kontrolisanim uslovima uz primenu kompleksnih mera kako bi se u što većoj meri ograničili i/ili eliminisali negativni uticaji na stanovništvo (negativni uticaji na životnu sredinu, buka i dr.) što rezultira značajnim povećanjem troškova. Takođe, s obzirom da deonica prolazi i zaštićenom zonom vodoizvorišta, odvodnjavanje saobraćajnica je planirano u sistemu kišne kanalizacije gde se kišne vode preko planiranih retenzija skupljaju, na tim mestima prečišćavaju i takve prečišćene vode ispuštaju u kanale, što značajno utiče na povećanje troškova izgradnje;

– Predmetna deonica autoputa podrazumeva specifične zahteve i mere za tehnologiju odvijanja saobraćaja u toku izvođenja građevinskih radova, kako bi se u što je moguće manjoj meri umanjio negativan uticaj radova na stanovništvo.

Napominjemo i da je u budžetu Republike Srbije za 2019. godinu, koji je rađen u poslednjem kvartalu 2018. godine, bilo planirano kreditno zaduženje za ovaj projekat kod kineskih banaka u visini od 85 odsto vrednosti projekta, odnosno u iznosu od 60 miliona dolara, a 100 odsto vrednosti projekta od 70,5 miliona dolara odgovara ugovorenoj vrednosti radova.“, zaključuju u Putevima Srbije.

Povezani tekstovi